První brigáda se odehrála ve znamení hloubení jámy kolem výpravní budovy a natírání železných oken dílny a vozovny.
Foto 23. 4. 2011 © Roman Šiler. | Foto 23. 4. 2011 © Roman Šiler. | Foto 23. 4. 2011 © Roman Šiler. |
Obkopání výpravní budovy je třeba provést z důvodů instalace tepelné izolace základů stavby. Aby v zimním období nedocházelo k promrzání budovy od základů. Rýha má být hluboká 60 cm a na základovou stěnu bude instalován tzv. extrudovaný polystyrén.
Práce byla velmi náročná, protože v úzkém výkopu není mnoho místa k pohybu. Dále jsme se »setkávali« s hrubým štěrkem a zejména nerovnou betonovou stěnou základů. Za celý den kopáči stihli obkopat pouze polovinu budovy.
Foto 23. 4. 2011 © Roman Šiler. | Foto 23. 4. 2011 © Roman Šiler. |
Foto 23. 4. 2011 © Roman Šiler. | Foto 23. 4. 2011 © Roman Šiler. |
O něco snazší práci měli natěrači – alespoň co se fyzické námahy týče. Ocelové rámy oken bylo nutno z vnější strany nejprve oblepit paírovou krepovou páskou, aby nedošlo barvení okenních tabulek. Po natření byla páska zase stržena. Po zaschnutí barvy již zbývá pouze jediné - okna důkladně umýt odmašťujícím prostředkem a bude hotovo.
Foto 23. 4. 2011 © Roman Šiler. | Foto 23. 4. 2011 © Roman Šiler. | Foto 23. 4. 2011 © Roman Šiler. |
Foto 23. 4. 2011 © Roman Šiler. | Foto 23. 4. 2011 © Roman Šiler. |
Foto 23. 4. 2011 © Roman Šiler. | Foto 23. 4. 2011 © Roman Šiler. |
Foto 23. 4. 2011 © Roman Šiler. | Foto 23. 4. 2011 © Roman Šiler. |
Sobotní brigáda byla svolána vcelku operativně, když předtím ve čtvrtek došlo k čistění chrániček pro kabely. Výroba PVZ totiž pokročila tak daleko, že je aktuální instalace výstražníků do trati. Pro zcela nezasvěcené – PVZ je zkratka pro Přejezdové Výstražné Zařízení – jehož je autorem a konstruktérem je Jirka Sajbrt. Výstražníky samotné sledují vzhled současných výstražníků se zmnešením a samozřejmě zjednodušením. V případě křížů pro vícekolejný přejezd jsme se ovšem shodli na starém provedení plného dvojkříže.
Cílem prací byla montáž stojin pro výstražníky a postupné uložení kabelů k počítacím bodům v kolejišti. Na trať vyjel pracovní vlak, který naši mladí chlapci s láskou připravili a nastartovali. Krásný byl pohled na pracovní vlak vyjížděnící otevřenou bránou z areálu centrálního nádraží.
Foto 5. 11. 2011 © Roman Šiler. | Foto 5. 11. 2011 © Roman Šiler. |
Na vagonech bylo naloženo veškeré potřebné nářadí a materiál. Benzínová elektrická centrála poháněla rozbrušovačku a vrtačku. Ke slovu pak přily krumpáče lopaty, beton a naše ruce.
Foto 5. 11. 2011 © Roman Šiler. | Foto 5. 11. 2011 © Roman Šiler. |
Usazení sloupků pro výstražníky obnášelo jejich zabetonování do vyčistěných rour usazených do betonového základu již v době výstavby trati. Sloupky bylo nutno vysvislit a zajistit proti otočení.
Foto 5. 11. 2011 © Roman Šiler. | Foto 5. 11. 2011 © Roman Šiler. |
Foto 5. 11. 2011 © Roman Šiler. | Foto 5. 11. 2011 © Roman Šiler. |
Kabely k počítacím bodům byly zavlečeny do chrániček a zahrabány do bezpečné hloubky do země.
Foto 5. 11. 2011 © Roman Šiler. | Foto 5. 11. 2011 © Roman Šiler. | Foto 5. 11. 2011 © Roman Šiler. |
Foto 5. 11. 2011 © Roman Šiler. | Foto 6. 11. 2011 © Roman Šiler. |
Počasí bylo slunečné. V dílně bylo celkem příjemně, zejména v okamžiku, kdy se na vařiči ohřály vynikající Tuřanské klobásy. To se sedělo kolem svařovacího stolu s ošatkou chleba z Veverské Bitýšky (jediný chléb na Brněnsku vyráběný ještě klasickou metodou z chlebového kvasu), hořčicí a velkou chutí. Ta dílna je opravdu nádherná...
Dvoukolejný přejezd pod kůlovým bludištěm je momentálně v nejpokročilejším stádiu stavební připravenosti. Proto bylo rozhodnuto o namontování vlastních výstražníků a jejich kabelovém propojení.
Do trati byl vytlačen pouze jen sypák, do kterého jsme naložili vše potřebné. Roli lokotraktoru dobrovolně splnil Martin. Jinými slovy – tentokrát to byla železnice s animálním pohonem, nebo-li Marťka.
Foto 10. 11. 2011 © Roman Šiler. | Foto 10. 11. 2011 © Roman Šiler. |
Foto 10. 11. 2011 © Martin Šiler. | Foto 10. 11. 2011 © Roman Šiler. | Foto 10. 11. 2011 © Roman Šiler. |
Počasí bylo zdánlivě přátelské. Takový babí podzim. Sluníčko však již nemělo sílu překonat vliv poněkud studeného větru.
Foto 10. 11. 2011 © Roman Šiler. | Foto 10. 11. 2011 © Roman Šiler. |