V rámci centrálního nádraží Parkové dráhy jde o největší a samozřejmě nejnáročnější budovu. Základem je hloubení velké stavební jámy a s tím spojené vyvážení vytěžené zeminy. Z časového hlediska jde o poslední budovu – výstavba byla zahájena nejpozději. První práce začaly v měsíci září 2011. Značkovacím sprejem byl vyznačen půdorys rotundy na zemi.
Foto 12. 9. 2011 © Roman Šiler. | Foto 12. 9. 2011 © Roman Šiler. |
Podlaha v rotundě bude na úrovni -1 m (vzhledem ke kolejím). Tak jako všude jinde je pohodlí modeláře při údržbě lokomotivy to nejdůležitější. Odstavená lokomotiva je pěkně ve výši pasu. Metr samozřejmě není mnoho. Zdálo by se. Podlaha však má svou tlouštku a po obvodu budovy musí být vlastní základy. Kolem stěn musí být volný prostor na zaizolování do země zapuštěných stěn.
Foto 16. 9. 2011 © Roman Šiler. | Foto 16. 9. 2011 © Roman Šiler. | Foto 16. 9. 2011 © Roman Šiler. |
Vybagrovaná jáma je ve skutečnosti ohromující. Dokonce se chce pochybovat o tom, zda vysněných 22 stání není již trošku mimo realitu. Naštěstí ale není. Dobře všichni vidíme prostorové potíže při konání srazů na kterémkoli kolejišti v Evropě.
Foto 22. 9. 2011 © Roman Šiler. | Foto 30. 9. 2011 © Roman Šiler. | Foto 30. 9. 2011 © Roman Šiler. |
Foto 30. 9. 2011 © Roman Šiler. | Foto 30. 9. 2011 © Roman Šiler. | Foto 10. 10. 2011 © Roman Šiler. |
Po vyhloubení jámy byly k ritundě dovedeny všechny potřebné přípojky - voda, kanalizace, elektro. To znamenalo další výkopy ke stávajícím budovám, takže musela být demontována část provizorní kolejové propojky do vozovny.
Foto 11. 10. 2011 © Roman Šiler. | Foto 11. 10. 2011 © Roman Šiler. | Foto 11. 10. 2011 © Roman Šiler. |
Foto 11. 10. 2011 © Roman Šiler. | Foto 11. 10. 2011 © Roman Šiler. | Foto 16. 10. 2011 © Roman Šiler. |
Foto 16. 10. 2011 © Roman Šiler. | Foto 18. 10. 2011 © Roman Šiler. |
Konečně přišel den betonování. Prvně byla zabetonována část rotundy se čtyřmi zateplenými stáními. Zde bude i podlaha tepelně izolována, proto je výkop hlubší.
Foto 19. 10. 2011 © Roman Šiler. | Foto 19. 10. 2011 © Roman Šiler. | Foto 19. 10. 2011 © Roman Šiler. |
Foto 19. 10. 2011 © Roman Šiler. | Foto 19. 10. 2011 © Roman Šiler. |
Po zabetonování zbytku plochy začala příprava na položení izolace proti vodě. Ta musí být ve skutečnosti velmi poctivě provedena, protože blízkost řeky má vliv na velmi vysokou hladinu podzemních vod.
Foto 26. 10. 2011 © Roman Šiler. | Foto 26. 10. 2011 © Roman Šiler. | Foto 26. 10. 2011 © Roman Šiler. |
Foto 31. 10. 2011 © Roman Šiler. | Foto 6. 11. 2011 © Roman Šiler. |
Foto 10. 11. 2011 © Roman Šiler. | Foto 10. 11. 2011 © Roman Šiler. | Foto 10. 11. 2011 © Roman Šiler. |
Pak nastal kýžený okamžik zahájení výstavby vlastní zdí. Spodní část je z tvárnic (ztracené bednění), horní bude z bloků YTONG.
Foto 26. 11. 2011 © Roman Šiler. | Foto 26. 11. 2011 © Roman Šiler. | Foto 26. 11. 2011 © Roman Šiler. |
Foto 26. 11. 2011 © Roman Šiler. | Foto 26. 11. 2011 © Roman Šiler. | Foto 1. 12. 2011 © Roman Šiler. |
Foto 1. 12. 2011 © Roman Šiler. | Foto 1. 12. 2011 © Roman Šiler. |
Prosinec je většinou měsíc, kdy jsou stavaři »zalezlí« někde v teple a stavby stojí. Na parkové dráze je to naštěstí jinak. Počasí není nejhorší (tzn. – příliš nemrzne), takže je možné pokračovat na další podstatné konstrukci rotundy. Tou je bezesporu zadní stěna s okny a střecha. Operativně bylo rozhodnuto, že i vjezdová vrata, respektive sloupky vrat, budou zhotovena ze dřeva. Mistr tesař – pan Plachý se svými spolupracovníky – opět nastoupili ke svému dílu.
Foto 5. 12. 2011 © Roman Šiler. | Foto 5. 12. 2011 © Roman Šiler. | Foto 5. 12. 2011 © Roman Šiler. |
Foto 5. 12. 2011 © Roman Šiler. | Foto 5. 12. 2011 © Roman Šiler. |
Foto 8. 12. 2011 © Roman Šiler. | Foto 8. 12. 2011 © Roman Šiler. | Foto 8. 12. 2011 © Roman Šiler. |
Foto 8. 12. 2011 © Roman Šiler. | Foto 15. 12. 2011 © Roman Šiler. |
Foto 15. 12. 2011 © Roman Šiler. | Foto 15. 12. 2011 © Roman Šiler. | Foto 15. 12. 2011 © Roman Šiler. |
Foto 15. 12. 2011 © Roman Šiler. | Foto 15. 12. 2011 © Roman Šiler. |