Text a fotografie © Roman Šiler.
Provozní víkend byl naplánován v koordinaci s centrem Olympia na termín konání dětského dne. Do parku bylo naplánováno více doprovodných akcí, takže zvýšený zájem veřejnosti jako by byl zaručen.
Ale ouha. Mnoho dní před tím bylo v Brně krásně, teplo, téměř letně. Právě na sobotu 28. května 2011 však byl naplánován přechod srážkové oblačnosti od jihozápadu přesně přes celou Moravu. No - jaksi jsme o tom nevěděli. On to nikdo ve skutečnosti nevěděl. Předpověď počasí, která jinak velmi spolehlivě o tom, jak bylo včera, upravovala své informace do poslední chvíle, až padlo definitivní rozhodnutí - v sobotu bude v Brně pršet až do pěti odpoledne. Pršelo až do osmi.
Český hydrometeorologický ústav ve svých informacích nejen že odboural Moravu aspoň jako místopisný název, začíná se ale úzkostlivě vyhýbat i relevantním informacím o tom, jak na území státu na východ od Prahy vlastně bude. No nic. Jednou se ucho utrhne. Tedy od toho džbánu...
Stáli jsme a debatovali v prostorách dílny, kde se začíná rodit pracovní nábytek. Je hotová podlaha (dlažba), výmalba, elektrické osvětlení funguje, zkrátka pozitivní prostředí. Pohled otevřenými vraty ven však pozitivní nebyl. V krátkých obdobích jsme se vydali vyčistit přejezdy, čistit trať od čerstvě posekané trávy, ale déšť pokaždé ještě přidal na intenzitě, takže nezbylo než hodit flintu do žita.
A nebyli jsme sami - další poskytovatelé zábavních služeb to také většinou zabalili. Skákací hrady byly nenafouknuty, cukrová vata necukrovala, atd.
Následující den byla od rána modrá obloha, slunce žhnulo a lidé se radovali z teplého dne. Zájemců o svezení bylo hodně. Chtělo by se zapomenout na příkoří způsobená S.M.P.D. předešlý den. Ale budeme pevní - my jen tak nezapomeneme.
V provozu s návštěvníky byly tři brněnské parní lokomotivy a tři elektrické AEG jako provozní zálohy s tím, že zajistily prvopočáteční provoz v době roztápění parních a závěrečný provoz v době jejich čistění. K dispozici bylo 9 lavicových vagonů. Nákladní vlak jako obvykle zajišťoval servisní spojení horního nádraží Amfiteátr se zásobárnou vody a uhlí u kontejneru.
Nová lokomotiva MORAVA Petra Příkazkého jezdila zatím jen sólo. Je přece jen ještě v záběhu, což se projevilo odstavením na zadřený excentr nápravové pumpy.
Den byl plný pohody, zájem návštěvníků byl veliký, takže po sečtení vydaných jízdenek jsme mohli konstatovat - prozatím třetí nejlepší denní výkon na dráze. Přes tisíc svezených! Parní lokomotivy jezdily téměř nepřetržitě. Ujely každá kolem 20 km!
Velmi důležitým zjištěním je, že koleje jsou opravdu stabilní konstrukce. Trať nevykazuje nikde žádné závady, které by snižovaly jízdní komfort. Výhybky vedou soupravy velmi hladce. Koleje se začínají sympaticky ojíždět, povrch se proti slunci již částečně leskne. S kolejemi můžeme být navýsost spokojeni.
Ano – mnoho dětí i studentů oplakalo konec prázdnin a začátek svých starostí »všedního roku«. Dospěláci mají částečně o starost míň – ratolesti budou mít opět pravidelnější život mezi povinnostmi a volným časem.
Foto 3. 9. 2011 © Jan Palán. | Foto 3. 9. 2011 © Jan Palán. |
Do tohoto každoročního zlomového období vstupuje parková dráha se svým provozním víkendem. Počasí je přenádherné. Spíš příliš – slunce doslova pálí, brněnská koupaliště nabízí volné vstupné pro děti, v centru města města jsou zahájeny dožínkové slavnosti. Přesto byla návštěvnost celkem slušná a patřila k lepšímu průměru (každý den přes 700 svazených).
Vysledování pravidel návštěvnosti je pro budoucí pravidelný provoz velmi důležité. Zatím se musíme smířit s určitou deformací způsobenou především velkou nepravidelností provozu, na kterou si stěžuje většina návštěvníků dráhy. Musíme slíbit. že se příští rok již polepšíme.
Předposlední provozní víkend sezóny 2011 byl ve znamení premiéry dieselového lokotraktoru Gmeinder. Poprvé byl totiž představen veřejnosti. Poprvé nahradil záložní bateriové lokomotivy AEG, poprvé na trať vyvezl komfortní nákladní sedmičkové nákladní vozy a cisternu na vodu pro parní lokomotivy.
Foto 3. 9. 2011 © Jan Palán. | Foto 3. 9. 2011 © Jan Palán. | Foto 3. 9. 2011 © Jan Palán. |
Kontejner je nově využíván pouze pro pomocné materiály, vozovna, čerstvě napojená na kolejiště, skýtá domov pro všechny osobní i nákladní vagony.
Foto 3. 9. 2011 © Jan Palán. | Foto 3. 9. 2011 © Jan Palán. |
Sobota byla velmi bohatá na modely. Sešlo se celkem 5 parních lokomotiv (GROMIT, MORAVA, KRZENOWIC, SOLINGEN, PONAVA) a další dvě bateriové (brejlovec a žlutý traktor VL 5 ze Štýrského Hradce). Flotilu doplnil zmíněný sedmičkový zelený lokotraktor.
Foto 3. 9. 2011 © Jan Palán. | Foto 3. 9. 2011 © Jan Palán. | Foto 3. 9. 2011 © Jan Palán. |
Bateriový lokotraktor má předlohu na rozchodu 760 mm. Takže jde o pětipalcový model v měřítku 1:6. Je tedy hodně veliký. Pan Franz je zkonstroval celkem jednoduše, karoserie je z překližky, obslužný vůz je se dřevěnou skříní. Modely sešrouboval z několika dílů na místě. Při přepravě proto nezabírají mnoho místa v autě. Obslužný vůz je pro dva dospělé (jízda jako na motorce). Místo jednoho přísedícího dospělého se na vůz vejdou klidně dvě děti.
Foto 3. 9. 2011 © Tomáš Randýsek. | Foto 3. 9. 2011 © Tomáš Randýsek. |
Foto 3. 9. 2011 © Tomáš Randýsek. | Foto 3. 9. 2011 © Tomáš Randýsek. | Foto 3. 9. 2011 © Tomáš Randýsek. |
Ukázalo se, že sedmičkové vagony jsou velmi zdatnými pomocníky. Ložná plocha vysokostěnných vozů je velmi komfortní pro vyvezení nejen nářadí, uhlí a sedacího nábytku. Vleze se tam i centrála a chadicí výčepní zařízení se sudem. Kotlový vůz, mimořádně hezky vyšperkovaný množstvím nýtů a zábradlíček všeho druhu (autor Jirka Sajbrt), je vynikající zásobárnou upravené vody pro parní lokomotivy.
Foto 3. 9. 2011 © Jan Palán. | Foto 3. 9. 2011 © Jan Palán. | Foto 3. 9. 2011 © Jan Palán. |
Foto 3. 9. 2011 © Tomáš Randýsek. |
Foto 3. 9. 2011 © Jan Palán. |
Foto 3. 9. 2011 © Jan Palán. | Foto 3. 9. 2011 © Jan Palán. |
Ruční drezína Petra Příkazkého šla mezi dětmi na dračku. Popojíždění tam a zpět má svoje kouzlo, které docení spíše matky ratolestí, než rozvážní otcové.
Foto 3. 9. 2011 © Jan Palán. | Foto 3. 9. 2011 © Jan Palán. |
Foto 3. 9. 2011 © Tomáš Randýsek. | Foto 3. 9. 2011 © Tomáš Randýsek. |
Dlouhý osobní vlak tažený lokotraktorem byl velmi důstojný. Je dobře, že dieselový traktor vykazuje dobrou schopnost táhnout i těžší vlaky. Z hlediska každovíkendové provozní potřeby je to dobrá perspektiva.
Foto 3. 9. 2011 © Jan Palán. | Foto 3. 9. 2011 © Jan Palán. | Foto 3. 9. 2011 © Jan Palán. |
Foto 3. 9. 2011 © Jan Palán. | Foto 3. 9. 2011 © Jan Palán. |
Foto 3. 9. 2011 © Jan Palán. | Foto 3. 9. 2011 © Jan Palán. | Foto 3. 9. 2011 © Jan Palán. |
Z akce Den otevřených dveří zůstalo v sudu ještě nějaké množství tzv. zlatavého nektaru. Jirku Sajbrta napadlo zorganizovat »promoakci«. Za půltuctu jízdenek jedno orosené.
Foto 3. 9. 2011 © Tomáš Randýsek. |
Návštěvnost byla, jak je výše uvedeno, docela slušná – v sobotu lepší, v neděli o vteřinku horší. Počasí bylo hezké až dost (vodní prvky na dětském hřišti byly neustále obsazeny), nálada členů spolku i návštěvníků vykazovala jen plusové hodnoty.
Foto 3. 9. 2011 © Jan Palán. | Foto 3. 9. 2011 © Jan Palán. |
Foto 3. 9. 2011 © Jan Palán. | Foto 3. 9. 2011 © Jan Palán. | Foto 3. 9. 2011 © Jan Palán. |
Foto 3. 9. 2011 © Tomáš Randýsek. | Foto 3. 9. 2011 © Tomáš Randýsek. | Foto 3. 9. 2011 © Tomáš Randýsek. |
Foto 3. 9. 2011 © Tomáš Randýsek. | Foto 3. 9. 2011 © Tomáš Randýsek. |
Foto 3. 9. 2011 © Tomáš Randýsek. | Foto 3. 9. 2011 © Tomáš Randýsek. |
Foto 3. 9. 2011 © Tomáš Randýsek. | Foto 3. 9. 2011 © Tomáš Randýsek. |
První říjnový víkend byl ve znamení neskutečně nádherného počasí. Jak se ukázalo, pro provoz parkové dráhy zn. ideál. Normální pracovní rok je již v plném proudu. V noci je již kapánek chladněji, koupaliště jsou již zavřená a o víkendu pálí slunce na bezmračné obloze. Jako by to byla prémie za prožitý dešťový červenec. Krásné volné dny je proto vhodné strávit nepříliš daleko. Pro obyvatele Brna tak klidně v Olympii. A bylo to znát.
Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. |
V sobotu bylo převezeno 1100 osob a v neděli dokonce rekordních 1200. Je nutno uvést, že jsou návštěvníci, kteří jedou i z daleka. A třeba i kvůli parkové železnici. Termíny si zjišťují na webu.
Foto 1. 10. 2011 © Roman Šiler. | Foto 1. 10. 2011 © Roman Šiler. | Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. |
Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. | Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. |
Ježdění bylo nádherné a příjemné. Proto jsme se prakticky hned domluvili na uspořádání mimořádného provozního termínu v den státního svátku 28. října (připadá na pátek). Samozřejmě s omezením — pouze bateriové lokomotivy a dieselový lokotraktor. Zda se uskuteční také mikulášská jízda, která nedopadla loni nějak oslnivě, není ještě jisté. Jízdu na sněhu zvládne tak maximálně těžký lokotraktor. Tedy pokud sníh bude.
Tomáš Randýsek se fotograficky vyznamenal. Pořídil množství velmi hezkých snímků, které atmosféru dvou dnů dokreslují. Fotografovali i ostatní — vybírat jen ty nejzajímavější nebylo nic lehkého.
Začalo to samozřejmě posunem. Už je to veselejší – jezdíme po kolejích na nádraží.
Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. | Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. | Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. |
Pak samozřejmě roztopíme lokomotivy. Zatím pořád ještě u budoucí nakládací rampy, nebo-li mimo areál nádraží. Pavel Uhlíř se vytasil s vlastním kovářským uhlím. Říká, že to líp hoří, ale my víme, že to líp kouří.
Foto 1. 10. 2011 © Roman Šiler. | Foto 1. 10. 2011 © Roman Šiler. | Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. |
Parní lokomotivy tvořily standardní základní sestavu. Petr Příkazký dotáhl svou Moravu k dokonalosti a jezdí již bez uzardění po celý provozní den.
Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. | Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. |
Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. | Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. |
S lokotraktorem jsme začali naplno využívat sedmičková služební vozidla. Cisternu na upravenou vodu, vysokostěnné vozy na zásobu uhlí a odvoz nářadí a dalších potřeb na nádraží Amfiteátr. V případě dovozu dalšího materiálu během dne je tu možnost neodolatelného posunu, při kterém se naši chlapci opravdu vyžívají.
Foto 1. 10. 2011 © Roman Šiler. | Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. |
Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. | Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. |
Členové SMPD se snaží o co nejlepší atmosféru mezi návštěvníky.
Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. | Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. | Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. |
Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. | Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. | Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. |
A vlaky krouží a krouží. Sesterské lokomotivy PONAVA a KRZENOWIC jezdily po oba víkendové dny ve dvojici a táhly za sebou patřičně dlouhý vlak. Při plném obsazení už byla cíti značná hmotnost. Běda, pokud někdo z dvojice zaspal při topení...
Foto 1. 10. 2011 © Roman Šiler. | Foto 1. 10. 2011 © Roman Šiler. | Foto 1. 10. 2011 © Roman Šiler. |
Foto 1. 10. 2011 © Roman Šiler. | Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. | Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. |
Soupravy jezdily skutečně dost obsazené – samozřejmě – jinak bychom rekord v počtu svezených asi neudělali.
Foto 1. 10. 2011 © Roman Šiler. | Foto 1. 10. 2011 © Roman Šiler. | Foto 1. 10. 2011 © Roman Šiler. |
Foto 1. 10. 2011 © Roman Šiler. | Foto 1. 10. 2011 © Roman Šiler. |
Foto 1. 10. 2011 © Roman Šiler. | Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. | Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. |
Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. | Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. |
Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. | Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. |
Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. | Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. | Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. |
Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. | Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. |
Jura Sajbrt dokumentoval provoz pomocí videokamery. To, co by bylo příčinou vyloučení cestujícího z přepravy, mu prošlo. Zamhouřili jsme obě oči. Pro tentokrát. Ale opravdu naposledy. Po přestálém nebezpečí se Jirka odměnil řízečkem...
Foto 1. 10. 2011 © Roman Šiler. | Foto 1. 10. 2011 © Roman Šiler. | Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. |
Fotografií je moc. Pro někoho se pořád opakují a dokumentační seriály jsou spíš jako »kachny, kachny«. Pro druhého jsou inspirací nebo příjemnou vzpomínkou.
Foto 1. 10. 2011 © Roman Šiler. | Foto 1. 10. 2011 © Roman Šiler. |
Na závěr dne, kdy se čistí a vypouštění parní lokomotivy se ke slovu dostane lokotraktor, který pak zatahuje do vozovny jako poslední.
Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. | Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. |
Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. | Foto 1. 10. 2011 © Tomáš Randýsek. |
Mimořádný provozní den na konci října by na rozdíl od prvního říjnového víkendu velmi chladný a z hlediska počasí téměř nepříjemný. Ale na podzim si člověk nemůže moc vybírat. Je jasné, že slunečné počasí by do parku přilákalo mnohem větší počet lidí, protože nákupní centrum bylo jinak (svátek – nesvátek) narváno k prasknutí.
Záměr jezdit jedním vlakem celou trasu však byl prezentován na internetu (na webu SMPD). A světe div se – někteří kvůli tomu přijeli i třeba z Ostravska. Byla dokonce slyšet roztomilá výčitka, že si již (rodiče) mysleli, že po říjnovém provozním víkendu již budou mít klid. Pročež jsme je zradili vyhlášením mimořádného provozního dne, což jejich ratolest hravě odhalila na našem webu. A nesmělo se vynechat. Některé ratolesti jsou zkrátka k zulíbání.
Je fakt, že převažoval zájem o jízdy po tzv. velkém okruhu. Pouze ti zmrzlejší volili raději kratší jízdu z obav z prochladnutí.
V provozu byly pouze tři bateriové lokomotivy AEG (z dílny Balson) a dieselový traktor Gmeinder (z dílny WEF). Netradičně se začalo také tím, že modely lokomotiv byly auty navezeny přímo do areálu nádraží a veškeré seřazovací manipulace se prováděly již na kolejích tzv. vjezdové skupiny.
Foto 28. 10. 2011 © Roman Šiler. | Foto 28. 10. 2011 © Roman Šiler. |
Foto 28. 10. 2011 © Jan Píšala. | Foto 28. 10. 2011 © Jan Píšala. |
Rojení lokomotiv a vagonů poprvé pozorovali také tesaři, kteří slavili svátek prací na přístřešku dílny.
Foto 28. 10. 2011 © Jan Píšala. | Foto 28. 10. 2011 © Roman Šiler. |
»Velký okruh parkem« byl provozován pouze po jedné koleji od Amfiteátru po směru jízdy. Na vjezdovém zhlaví je již funkční výhybna, takže zde byla přepřažena lokomotiva a po stejné koleji (v protisměru) se jelo zpět. Před smyčkou bylo vysílačkou vyžádáno svolení k jízdě na nádraží Amfiteátr. Aby nemohlo dojít ke střetu s vlakem jedoucím tzv. malý okruh.
Foto 28. 10. 2011 © Jan Píšala. | Foto 28. 10. 2011 © Jan Píšala. |
Foto 28. 10. 2011 © Jan Píšala. | Foto 28. 10. 2011 © Jan Píšala. | Foto 28. 10. 2011 © Jan Píšala. |
Kyvadlový provoz umožnilo nasazení lokotraktoru, se kterým lze bez problémů i couvat. To je kouzlo modelvedoucího sedícího v kabině.
Foto 28. 10. 2011 © Roman Šiler. | Foto 28. 10. 2011 © Roman Šiler. | Foto 28. 10. 2011 © Roman Šiler. |
V minulých dnech byl lokotraktor mírně vylepšen. Jednak byl domontován klakson. Ten citelně chyběl, zejména při jízdách přes přejezd u vozovny, kde je opravdu špatný přehled o chodcích a zejména jedoucích bruslařích.
Dále byla na samostatné spínače převedena jednotlivá světla (reflektory přední a zadní a červená koncovka.
Foto 28. 10. 2011 © Roman Šiler. | Foto 28. 10. 2011 © Roman Šiler. |
To je však jen první krok série připravených doplňků. Lokotraktor obdrží evidenční čísla, »vlastnickou« signaturu S. M. P. D., osvětlení kabiny, čelní a zadní okno, pravděpodobně i dvířka. Nebude to samozřejmě hned, ale jednou se dočkáme.
Konec provozu byl avizován na 18. hodinu. O hodinu dříve odjely do depa elektrické lokomotivy AEG, aby mohly být v klidu naloženy do aut k odvozu. O hodinu později již téměř za tmy přijel dolů i lokotraktor, který si půvabně prozařoval cestu svým reflektorem. Průjezd serpentýnami a podjezdem byl velmi působivý.
Také rozsvícená vozovna a okna dílny dodaly tomuto večernímu konci zvláštní kouzlo.
Foto 28. 10. 2011 © Roman Šiler. | Foto 28. 10. 2011 © Roman Šiler. |
Jirka Sajbrt jako vrchní »zabezpečovák« přivezl první smotovaný kolejový kontakt, kterým se budou ovládat přejezdové výstražníky a autoblok na trati. Sestava spínače byla vmontována do přímého úseku nedaleko přejezdu nádraží Amfiteátr. Zde byla potom testována fukce mechanického zařízení, které bude ovládáno »sešlápnutím« projíždějícího okolku vozu. Napájení elektroniky bylo provedeno baterií, mimo normální projíždějící vozy byla spínací funkce testována i nejlehčím kolejovým vozidlem – prázdným tendrem modelu lokomotivy Rocket, což je v měřítku 1:11 skutečná miniatura. Zatím se zdá, že zařízení bude plně funkční. Po zkouškách bude provedeno jen několik drobných úprav.
Na zkoušky byla vyčleněna lokomotiva AEG č. 4 se dvěma malými »bobky«.
Foto 28. 10. 2011 © Jan Píšala. | Foto 28. 10. 2011 © Jan Píšala. | Foto 28. 10. 2011 © Jan Píšala. |
Jízdy tedy skončily. Do konce roku se bude již jen stavět. Do trati se možná ještě vydá lokotraktor s nákladním vlakem a elektrocentrálou z důvodu montáže prvních výstražníků na přejezdy. Cestující si však budou muset počkat až na další sezónu. To se ví – dokud nebudeme mít vlaky s topením...
Foto 28. 10. 2011 © Roman Šiler. | Foto 28. 10. 2011 © Roman Šiler. | Foto 28. 10. 2011 © Roman Šiler. |
Mimochodem – nikdy není tak špatně, jak by se na první pohled zdálo. I za pošmourného podzimu lze pořídit romantický hřejivý snímek:
Foto 28. 10. 2011 © Jan Píšala. |