Práce související s výstavbou parkové dráhy byly zahájeny na podzim 2009. Bagry začaly přeorávat dosavadní terén z důvodu přesměrování asfaltové dráhy a budoucí železnice. Byl vybudován betonový propustek, který je ovšem poměrně mohutnou stavbou vypadající jako tunel. Zde bude vedena dvoukolejka z nádraží do vnitřního prostoru parku.
Foto 1. 10. 2009 © Roman Šiler. | Foto 1. 10. 2009 © Roman Šiler. |
Foto 1. 10. 2009 © Roman Šiler. | Foto 19. 10. 2009 © Roman Šiler. | Foto 19. 10. 2009 © Roman Šiler. |
Foto 19. 10. 2009 © Roman Šiler. | Foto 19. 10. 2009 © Roman Šiler. | Foto 19. 10. 2009 © Roman Šiler. |
Foto 24. 10. 2009 © Roman Šiler. | Foto 24. 10. 2009 © Roman Šiler. |
Foto 24. 10. 2009 © Roman Šiler. | Foto 24. 10. 2009 © Roman Šiler. | Foto 24. 10. 2009 © Roman Šiler. |
V terému bylo také nutno vytyčit trať podle výkresů a v praxi ověřit geometrii především oblouků.
Foto 24. 10. 2009 © Roman Šiler. | Foto 24. 10. 2009 © Roman Šiler. | Foto 24. 10. 2009 © Roman Šiler. |
Ještě než udeřily mrazy na konci roku 2009, byla situace na staveništi následující:
2. 11. 2009 © Roman Šiler. | Foto 2. 11. 2009 © Roman Šiler. | Foto 2. 12. 2009 © Roman Šiler. |
Foto 2. 12. 2009 © Roman Šiler. | Stavba »lesa«. Foto 2. 12. 2009 © Roman Šiler. | Stavba »lesa«. Foto 2. 12. 2009 © Roman Šiler. |
Foto 2. 12. 2009 © Roman Šiler. | Foto 4. 12. 2009 © Roman Šiler. | Pohled od tunelu ke »kůlovišti«. Foto 4. 12. 2009 © Roman Šiler. |
Foto 4. 12. 2009 © Roman Šiler. | Foto 4. 12. 2009 © Roman Šiler. |
Foto 4. 12. 2009 © Roman Šiler. | Foto 4. 12. 2009 © Roman Šiler. | Foto 8. 12. 2009 © Roman Šiler. |
Po deštích se vytvářejí v terénních prohlubních jezírka (mokřady). Foto 8. 12. 2009 © Roman Šiler. | Foto 8. 12. 2009 © Roman Šiler. |
Velké množství sněhu na pláních budoucího parku na konci zimy byly skutečným problémem z hlediska dodržení plánovaných termínů výstavby parku. Pro urychlení pozdějšího vyschnutí povrchu byly sněhové vrstvy z budoucího traťového tělesa shrnuty do proláklin, které v budoucnu mají funkci periodických mokřad.
Mokřad s vodou po tání sněhu. Foto 22. 3. 2010 © Roman Šiler. | Mokřady moho vytvářet sympatické rybníčky. Foto 22. 3. 2010 © Roman Šiler. |
Jaro 2010 přišlo do Brna prakticky až v termínu astronomického jara (21. březen). Oteplení a sluníčko rozpustily sněhové masy. Terén vyschnul natolik, že bylo možné zahájit zemní práce na trati. Byla postupně hloubena rýha pro štěrkové lože, která je »vystlána« geotextilií, mohutnou drenážní pružnou trubkou a následně zasypána štěrkem.
Plocha pro smyčku je velmi zřetelná. Foto 22. 3. 2010 © Roman Šiler. | Pohled na koncovou výhybnu u amfiteátru. Foto 22. 3. 2010 © Roman Šiler. | Foto 22. 3. 2010 © Roman Šiler. |
Práce v roce 2010 byly započaty dle dohody v prostoru velké koncové smyčky v blízkosti amfiteátru na severním konci parku. To proto, aby v případě časových a technologických komplikací byla do zahájení provozu parku zprovozněna alespoň ta část trati, která je v těsném sousedství lezecké stěny a zábavných prvků.
Postup budování traťového tělesa. Foto 22. 3. 2010 © Roman Šiler. | Vybagrovaná rýha, geotextili, drenážní roura a zásyp. Foto 22. 3. 2010 © Roman Šiler. |
Podjezd asfaltové dráhy. Foto 22. 3. 2010 © Roman Šiler. | Vytváření štěrkového podloží. Foto 7. 4. 2010 © Roman Šiler. |
Dobudovat celou dráhu včetně obratiště v prostoru centrálního nádraží se nepodařilo. Vliv mělo samozřejmě počasí, ale i nezkušenost montérů při sestavování kolejiště.
Traťové koleje byly nakonec dotaženy těsně před staveniště nádraží. U podjezdu byl instalován skladový kontejner, který byl napojen jednou kolejí na trať. Tím vznikl provizorní výchozí bod pro provozní dny.
Trasa dvoukolejky u nácestného nádraží. Foto 30. 3. 2010 © Roman Šiler. | Prostor nácestného nádraží. Foto 30. 3. 2010 © Roman Šiler. |
Prostor mezi podjezdem a centrálním nádražím. Foto 4. 6. 2010 © Roman Šiler. | Vsakovací jímka v blízkosti smyčky v aleji. Foto 23. 3. 2010 © Roman Šiler. |
Železobetonový podjezd byl původně koncipován s klenutými vjezdovými portály. Po dosypání štěrkového lože bylo zjištěno, že není zachován zcela bezpečný profil. Šlo sice o jednotky centimerů, ovšem v oblasti hlav sedících cestujících. Betonová hrana byla především psychologickou překážkou. Po zvážení okolností bylo rozhodnuto o odřezání klenby, čímž vznikl zcela hranatý průjezd. Z estetických důvodů byl pomocí stavebního lepidla vytvořen lem podjezdu, který má spolu s vnitřními plochami podjezdu tmavou barvu.
Pohled z podjezdu na bludiště. Foto 23. 3. 2010 © Roman Šiler. | Vjezdové portály podjezdu po odřezání klenby. Foto 24. 6. 2010 © Roman Šiler. |