Parková dráha Olympia Brno
• budování trati •
zkušební jízdy

Zkušební jízdy jsou samozřejmě velmi důležitým aktem. Praxí se ověří to, co bylo vymyšleno teoreticky a následně vyrobeno a smontováno. Od začátku bylo zřejmé, že montáž kolejí v terénu bude to nejobtížnější. Svařování je umění. Mistrovství ve svařování kolejí pro modelovou parkovou dráhu se ovšem získá teprve praxí. Fakt nulových zkušeností všech zúčastněných avizoval nutné problémy.
Koleje systému »Bouveret« jsou sice zdánlivě jednoduché, ale vynalézt postupy vedoucí k uspokojivým svarům a zejména uspokojivému tvarování kolejového svršku již tak jednoduché není.
Naštěstí je patrná snaha všech pracovníků firmy OK mont pod vedením pana Bocka vyhovět požadavkům na perfektnost provedení. Některé naše připomínky (z pozice budoucího provozovatele dráhy) jsou pravděpodobně vyhodnocovány jako přemrštěné, chyby jsou však napravovány a další montážní postupy korigovány. Za to patří všem zúčastněným dík.

Zkušební vozidla pro oba rozchody

Naštěstí máme k dispozici bateriové lokomotivy AEG obou rozchodů. Obě se s výhodou daly využít pro první zkušební jízdy na prvních dohotovených metrech tratě. Zkušební jízdy se konají zpravidla v rámci tzv. Kontrolních dnů stavby.

První modely na dráze 17. 4. 2010


Foto 17. 4. 2010 © Roman Šiler.

Foto 17. 4. 2010 © Roman Šiler.
 

Foto 17. 4. 2010 © Roman Šiler.

Foto 17. 4. 2010 © Roman Šiler.

Foto 17. 4. 2010 © Roman Šiler.
 

Historie modelového provozu na Parkové dráze Olympia Brno se uskutečnily v sobotu 17. dubna 2010. K Olympii byly dovezeny zmíněné bateriové lokomotivy (S.M.P.D. evid. č. 6 a 9, malé obslužné vagonky (evid. č. 101, 105 a 106) a jeden lavicový vůz (evid. č. 208). Úplně prvním modelovým vozidlem položeným na koljeje byl nákladní (obslužný) vozík evid. č. 101, následovaný lokomotivou AEG evid. č. 9. Pojížděna byla prakticky jen výhybna Amfiteátr a část trati kolem kopce před nácestnou smyčku. Bez možnosti obrátky, jen tam a zase zpátky. Popravdě řečeno – přesto šlo o zvláštní pocit. Jezdíme po naší tuzemské vysněné dráze. Sen se stal skutečností. Nejsme ještě v cíli (to ani zdaleka), ale vykročili jsme.


Foto 17. 4. 2010 © Roman Šiler.

Foto 17. 4. 2010 © Tomáš Randýsek.
 

Zároveň s vozidly jsme donesli měřidla potřebná pro zjištění směrových parametrů dráhy. Jirka Sajbrt vyrobil nádherné měřidlo poloměrů oblouků, kterým se dá zjistit nejen rádius, ale i průběh změn poloměrů na konkrétním úseku. Měřidlo je to celkem jednoduché, ale nekoupíte jej. Jirka pracoval jako obvykle velmi pečlivě a za výrobek se vůbec nemusí stydět. Další pomůckou byla profesionální magnetická vodováha s digitální stupnicí ukazující sklon v jednotkách. Při přeměřování se Jirka tvářil poměrně učeně a hravě kvantifikoval naše výhrady k některým místům trati.


Foto 17. 4. 2010 © Roman Šiler.

Foto 17. 4. 2010 © Roman Šiler.

Foto 17. 4. 2010 © Roman Šiler.
 

Pracovníci firmy OK mont se svezli také, aby okusili pocit jaký asi prožívá vosa na bonbónu.


Foto 17. 4. 2010 © Tomáš Randýsek.

Foto 17. 4. 2010 © Tomáš Randýsek.

Foto 17. 4. 2010 © Roman Šiler.
 

Foto 17. 4. 2010 © Roman Šiler.

Foto 17. 4. 2010 © Roman Šiler.

Foto 17. 4. 2010 © Roman Šiler.
 

Přítomen byl i pan Velecký s vedoucím dílny, který byl přirozeně zvědavý, k čemu se to vlastně připletl. Nejvíce hozajímaly samozřejmě výhybky.


Foto 17. 4. 2010 © Roman Šiler.

Foto 17. 4. 2010 © Tomáš Randýsek.

Foto 17. 4. 2010 © Tomáš Randýsek.
 

Foto 17. 4. 2010 © Roman Šiler.

Foto 17. 4. 2010 © Roman Šiler.
 

Klidné jezdění v neděli

Neoficiální intermezzo absolvovala lokomotiva evid. č. 9. Těsně po dešti na prázdném staveništi, pomineme-li přítomnost množství bruslařů a kolistů. Sportovní návštěvníci jsou velmi zvědaví a od vyzkoušení asfaltové dráhy je neodradí ani mokro, bláto a zákaz vstupu. Podívaná na jedoucí lokomotivu vyloudila na tváři drtivé většiny z nich úsměv. To je dobře – veselé návštěvníky parku budeme potřebovat.


Foto 2. 5. 2010 © Roman Šiler.

Foto 2. 5. 2010 © Roman Šiler.

Foto 2. 5. 2010 © Roman Šiler.
 

Foto 2. 5. 2010 © Roman Šiler.

Foto 2. 5. 2010 © Roman Šiler.

Foto 2. 5. 2010 © Roman Šiler.
 

Foto 2. 5. 2010 © Roman Šiler.

Foto 2. 5. 2010 © Roman Šiler.
 

Foto 2. 5. 2010 © Martin Šiler.

Foto 2. 5. 2010 © Martin Šiler.

Foto 2. 5. 2010 © Roman Šiler.
 

Foto 2. 5. 2010 © Roman Šiler.

Foto 2. 5. 2010 © Roman Šiler.
 



První pára nad Olympií

Dalším důležitým datem v historii dráhy bude pondělí 3. 5. 2010. Na trať byla přivezena parní lokomotiva KRZENOWIC. Po vyčistění kolejí od štěrku (na které umí lokomotivy lehce vykolejit) a prvních jízdách »devítkou« byla lokomotiva z dílny SOB zatopena a vyrazila na trať. Na traťový svršek dopadly první žhavé uhlíky a kapky válcového a strojního oleje. Nad soutokem řek Svratky a Svitavy se rozezněl opět zvuk píšťaly parní lokomotivy. Opět je zde na místě. Předchozí případ však nastal při budování ochranných hrází na Svratce v období první republiky. To zde jezdila parní lokomotiva Krauss.


Foto 3. 5. 2010 © Roman Šiler.

Foto 3. 5. 2010 © Martin Šiler.
 

Foto 3. 5. 2010 © Martin Šiler.

Foto 3. 5. 2010 © Martin Šiler.

Foto 3. 5. 2010 © Martin Šiler.
 

Foto 3. 5. 2010 © Martin Šiler.

Foto 3. 5. 2010 © Martin Šiler.
 

Foto 3. 5. 2010 © Martin Šiler.

Foto 3. 5. 2010 © Martin Šiler.

Foto 3. 5. 2010 © Martin Šiler.
 

Foto 3. 5. 2010 © Roman Šiler.

Foto 3. 5. 2010 © Roman Šiler.

Foto 3. 5. 2010 © Roman Šiler.

Foto 3. 5. 2010 © Roman Šiler.
 



Trojčata v akci

Poslední »ladění strojů« bylo naplánováno na pátek 14. 5. 2010. Tento den by zamýšlen především jako předváděcí pro pracovníky na výstavbě zúčastněných firem a jako předpremiéra pro vedení Olympie. Bohužel – počasí se proti nám doslova spiklo. Po deseti letech v Brně vydatně a dlouhodobě prší. Padající kapky deště – hudba pro všechny zahrádkáře a zemědělce. Ne však pro parkové modeláře. Mokrá záda a zima jsou snad nejhorší kombinací. Obojí bylo v inkriminovaný pátek dostatek. Globální oteplování je tak nějak v nedohlednu...
Kolem poledne déšť ustal – ačkoli sem tam nějaká ta kapka nás udržovala stále v napětí – takže jsme se odhodlali přivezené vlaky nakolejit a připravit. A nebylo toho málo. Sjely se hned tři parní lokomotivy ze stáje SOB (SOLINGEN, KRZENOWIC a PONAVA), aby trať připravenou pro slavnostní otevření ještě jednou prověřily. K tomu jsme připojili celkem tři lavicové osobní vagony (evid. č. 210, 211 a 212).


Plnění tendrů vodou. Foto 14. 5. 2010 © Martin Šiler.

Auta parkovala na bruslařské dráze. Foto 14. 5. 2010 © Martin Šiler.

Lokomotiva KRZENOWIC. Foto 14. 5. 2010 © Martin Šiler.
 
Jirka se SOLINGENEM. Vídíme, že kdyby neměl uši, měl by pusu kolem celé hlavy. Tak už to při slastných okamžicích bývá. Člověk se prostě neudrží... Foto 14. 5. 2010 © Roman Šiler.

Jak se dalo očekávat, nepřišly žádné davy, ale naprázdno jsme nejezdili.


Vlak s pracovníky vedení Olympie. Foto 14. 5. 2010 © Roman Šiler.

Pan Kapsa a paní Dadáková z firmy ArchDesign si plody své práce zkoušejí v praxi. Foto 14. 5. 2010 © Roman Šiler.
 

Určitým vyvrcholením byla zkouška trojčat, kterou jsme plánovali již v Karlsruhe, ale ke které nakonec vlivem tamních podmínek nedošlo.
Lokomotivní trojspřeží bylo nádherné. Jako první jela lokomotiva KRZENOWIC, která ještě není vybavena univerzálními centrálními talířovými spřáhly SMPD. Následovala sesterská PONAVA. Jako třetí se připojil stroj SOLINGEN, který pak táhnul tři osobní vagony. Skutečně impozantní pohled.
To víte – když šílenci začnou bláznit...


Spřežené trojče na výchzím bodě výhybny Amfiteátr. Foto 14. 5. 2010 © Roman Šiler.

Trojice se vydává na trať. Foto 14. 5. 2010 © Roman Šiler.
 

Ve třech se skutečně lépe táhne. Foto 14. 5. 2010 © Roman Šiler.

První okruh má trojspřeží za sebou. Foto 14. 5. 2010 © Roman Šiler.
 

Trojče ve smyčce. Foto 14. 5. 2010 © Roman Šiler.

Vlak odjíždějící z nácestné smyčky. Foto 14. 5. 2010 © Roman Šiler.
 



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :