Model úzkorozchodné parní lokomotivy polních drah Orentstein & Koppel s modelovým rozchodem 127 mm patří bezesporu k nejúspěšnějším výrobkům firmy SOB. Tyto modely již mají dlouhou výrobní tradici a bylo jich vyrobeno relativně značné množství. Jen území ČR jsou 3 kusy (stav 2013).
Švýcarská Jihovýchodní dráha provozuje linky na tratích jižně od Bodensee, kolem St. Gallen po Luzern. V obci Samstagern se nacházejí dílny, kde probíhá i výuka učňů. Součástí výuky je i práce na pětkových a sedmičkových modelech lokomotiv. Jde o modely, které byly původně vyvinuty privátními modeláři. Jejich dokumentace pak byla převzata učňovskou dílnou. Učni pracují pod vedením zkušeného mistra (pan Schmidt), který sám je samozřejmě modelářem. Důležité součásti jsou vyráběny v koperaci (zejména kotle s potřebným certifikátem). Učni přímo vyrábějí jednodušší mechanické části (soustružení a frézování) a pracují na montáži.
Je nutno připustit, že tato výuková metoda je dost dobrá – modely nejsou jen statickými maketami. Součásti musí být přesné a celek funkční. Chyby v práci se projeví u modelu daleko více, než u velkého stroje, který snese větší tolerance.
Lokomotiva PONAVA hostuje na švýcarské parkové dráze Le Bouveret. Foto 12. 6. 2009 © Roman Šiler. |
V nabídce SOB jsou modely obou rozchodů (127 a 184 mm), a to parní lokomotivy s topením na uhlí a bateriové lokomotivy. Dodávány jsou jako stavebnice nebo hotové modely. Dvouspřežní parní lokomotivy polních drah jsou nabízeny jako kompletně sestavené. Roční kapacita dílen je cca 4 až 5 modelů.
Jde o robustní model s rozumnou mírou detailů, jehož síla je v jednoduchosti a spolehlivosti. Model má solidní hmotnost (140 kg), takže nemá problémy s adhezí. Všechny důležité součásti jsou dobře opracovány a jsou z kvalitních materiálů. Kotel má certifikát CE, topeniště je velké, dobře udržuje oheň. Životnost modelu je velká a lze jej používat i pro větší zátěž a jízdy s publikem.
Lokomotiva je dvojspřežní s rozvody Heusinger se dvěma stupni plnění válců. Kotel je ocelový svařovaný, skříňová část má dvoudílný rošt z nerezové oceli. Na parním dómu je dvojice pojistných ventilů. Parní stroj je dvojčitý na mokrou páru. Z hlediska armatur je model vybaven vodoznakem, tlakoměrem, dmychavkou a parní píšťalou. Z hlediska napájení je model vybaven nápravovou vodní pumpou a injektorem, na přání lze dodat parní pumpu. Napájení musí být zajištěno z obslužného vozu, model má na zadním čele pod podlahou kabiny příslušné rychlospojky. Mazání stroje je zajištěno jednoválcovou olejovou pumpou s dávkováním do šoupátkové komory válců. Válce jsou vybaveny odvodňovacími ventily. V případě instalace parní napájecí pumpy je tato vybavena kondenzační maznicí. K dispozici je vřetenová mechanická brzda se dvěma zdržemi.
Spřahovací ústrojí tvoří centrální odpružené nárazníky se spojkami na kulovém čepu.
Model je lakován černě, hvězdicová kola jsou červená, barva budky strojvedoucího je dle přání kupujícího. Jméno lokomotivy je rovněž podle přání majitele.
Lokomotiva PONAVA vystavena na stánku SOB na halovém srazu v Sinsheimu. Foto 10. 1. 2009 © Roman Šiler. |
• rozchod ....................... 127 mm (5")
• měřítko ........................ 1:5
• délka ............................ 920 mm
• šířka ............................. 350 mm
• výška ........................... 570 mm
• hmotnost .................... 140 kg
• průměr kol ................... 125 mm
• objem vody v kotli ....... 6 l
• průměr válců ............... 40 mm
• pohyb pístů ................. 60 mm
• provozní tlak ................ 8 barů
• mazací pumpa .............. jednopístová
• nápravová ložiska ......... valivá
Lokomotiva KRZENOWIC před prvním spuštěním na koleje na halovém srazu v Sinsheimu v roce 2009. Foto © Roman Šiler. |
SOB nabízí odpovídajícím způsobem vybavené obslužné vozy, které jsou ve formě vysokostěnného čtyřnápravového nákladního vozu s délkou 1200 mm. Ten obsahuje ve střední části nerezovou nádobu na vodu s poklopem, v přední části jednoduchou krabici na uhlí a patřičné armatury s ruční pumpou a ventilem přepadu. Na předním čele pod hranou podlahy jsou rychlospojky v uspořádání odpovídajícím lokomotivě. podvozky jsou ve formě zjednodušené konstrukce Diamond s jednotlivě valivě uloženými koly.
Spřahovací ústrojí odpovídá lokomotivě.
Prostor za nádrží je volný, sezení se předpokládá na poklopu nádrže. Jednoduché stupačky jsou montovány v přední části pod podélníky.
Obslužný vůz si k lokomotivě může postavit každý individuálně. Málokterý modelář však odolá nákupu již hotového osvědčeného funkčního vozu.
Jak je v úvodu poznamenáno, je model nepříliš detailní. Což je základní filozofie vedoucí k dobré ceně, dlouhé životnosti a spolehlivosti. Modely pro S. M. P. D. byly objednány v Sinsheimu v roce 2008. Přímo byly objednány doplňky, které zvýšily užitečnost modelů. Šlo o píšťalu, parní napájecí pumpu a čelní lampu. Budky byly objednány v barvě modré a zelené, jména byla zvolena PONAVA a KRZENOWIC. Modely byly dodány s tím, že jeden bude vystaven na halovém srazu 2009 na stánku SOB a druhý bude na tomto srazu zprovozněn. První provozní zkušenosti i představy o estetice nás přiměly k následujícím úpravám modelů:
• výměna spřáhel za talířová (kompatibilní s lavicovými vozy)
• doplnění polstrovaného sedáku na obslužném vagonu
• zhotovení sklopných velkoplošných stupaček obslužného vozu
• zasklení čelních oken budky strojvedoucího
• doplnění evidenčních čísel a symbolů S. M. P. D.
• doplnění systému vzduchové brzdy na obslužný vůz