V malé obci Teichhäuser nedaleko rakouského města Zwettl se nachází statek přebudovaný na restauraci se zábavnými atrakcemi určenými především pro děti. V turistických informacích toto zařízení nalezneme pod pojmem »Witshaus zur Minidampfbah«, webové stránky podniku mají adresu www.minidampfbahn.at.
Reportáž je sestavena po návštěvě dne 22. 9. 2007. Foto Roman Šiler.
Mimo kapacitní restauraci, tradičně zařízenou se vkusem a s příjemným personálem (což u nás stále hledáme marně), se zde nachází jakési minizoo (ve dvoře restaurace je i klec s opicemi), jízdárna s poníky, dětské prolézačky, možnost projet se koňským povozem po nejbližším okolí, možnost projet se na sedmipalcovém kolejovém kole a svézt se sedmipalcovým parním vlakem.
Majitelé podniku vsází zejména na víkendovou zážitkovou rodinnou turistiku. Pro rodiny s dětmi je tu připraven program prakticky na celý den, pokud návštěvníky zaujmou všechny nabízené atrakce. Podnik je podporovaný v rámci státní politiky zaměřené na turismus. Podporou je ovšem příspěvěk na informační materiály. Například na silnicích se nacházejí oficiální směrové značky s cílem »Minidampfbahn«.
Ze všech přítomných atrakcí nás samozřejmě budou nejvíce zajímat koleje.
Dráha je provozována již 17 let. To je úctyhodná doba. Dráha je především komerčním podnikem. Provozní zkušenosti intenzívně využívané dráhy, i když traťové vedení není obzvlášť oslnivé, mohou být zejména pro začátečníky velmi cenné.
Základem dráhy je jednoduchá dvoukolejná trať ve tvaru »zlomeného« oválu o délce cca 300 m. Vnější kolej je rozchodu 7 1/4", vnitřní kolej je smontovaná čtyřkolejnicová splítka rozchodů 7 1/4", 5" a 3 1/2". Na trati jsou 3 funkční vlečné výhybky bez srdcovek. Depo má 2 lodě s přesuvnou.
Koleje jsou vyrobeny s ploché válcované oceli 10×50 mm. Pásy jsou svařeny s příčnými plochými ocelovými rozpornicemi. Přes tyto kovové rozpornice jsou koleje montovány ke klasickým železničním pražcům, které jsou společné pro obě koleje trati.
Vstup do prostoru dráhy, která je oplocená, je přes skříň zavřeného nákladního úzkorozchodného vozu, kde je pult s pokladnou. Prostor nástupiště je do úrovně hlavy kolejí pokryt dřevěnými prkny. Vlastní trať je zasypána štěrkem.
Do budoucna je uvažováno o rozšíření trati. Jde o prodloužení k místnímu rybníku, čímž by délka traťových kolejí značně narostla.
Vozový park není nijak rozsáhlý. Provozní základ tvoří jedna čtyřnápravová motorová lokomotiva vlastní stavby s hydraulickým přenosem výkonu a jedna parní dvounápravová lokomotiva od švýcarské firmy Balson. Neobrzděné osobní vozy vlastní konstrukce jsou lavicové čtyřnápravové. Některé jsou vybaveny střechou.
V depu se dále nachází malá akumulátorová lokomotiva, další (menší) dvounápravová parní lokomotiva od firmy Balson, dvoupodvozková šestinápravová lokomotiva (Mallet) vlastní stavby, osobní vůz s plošinou pro přepravu invalidního vozíku a tzv salonní osobní vůz s dřevěnými laťkovými sedadly a střechou.
K dispozici jsou i čtyři šlapací kolejová kola. Dvě menší pro malé děti a dvě větší s možností svezení i pro dospělého. Kola mají řetězový převod s volnoběžkou a mechanickou brzdu ovládanou páčkou na řídítkách.
Vozový park tedy není nijak rozsáhlý. Pro pravidelný a spolehlivý provoz dráhy však plně postačuje.
Parní lokomotiva je zatápěna vždy o víkendech. Ve všední dny je spíše využívána motorová lokomotiva. Jedna jízda stojí 2 €, vlak jede dva okruhy. Jízda je zahájena po nastoupení určitého minimálního počtu osob (cca 5—6). Šlapací kola je možno si vypůjčit rovněž na 2 € na dva okruhy. Kola jezdí po vnějším okruhu. Dlužno podotknout, že jízda je zvláštním a příjemným zážitkem.
Až pojedete Rakouskem v oblasti Waldviertelu, neopoměňte nedaleko vojenského újezdu »Allentsteig«, severně od městečka Zwettel navštívit »Miniparní železnici«, jak bychom doslovně přeložili. Svezení za ta dvě eura rozhodně stojí.