lokotraktor
se spalovacím motorem
rozchod 184 mm

Model nebo jen minivozidlo?

Značné kouzlo na poli supervelkých měřítek mají takové modely, kde modelář nebo cestující sedí uvnitř – tedy pod střechou a popřípadě za dveřmi. Jde samozřejmě o vozidla na rozchodu 184 mm, kde je šířka karoserie 65—70 cm únosná. Ani v tom případě však nejde o proporčně přesné modely, ale většinou o vozidla svým provedením větší originály připomínající. Často jsou to vysloveně fantazijní stroje, takže je lze spíše chápat jako samostatnou kategorii miniželeznice.
A takovým modelem je i lokotraktor se spalovacím motorem z dílny WEF Großseifen, ležícího na vrchovině Westerwald.

Komerční výrobek pro každého

Lokotraktor byl vyvinut pro soukromou parkovou dráhu. Jeho solidní provozní vlastnosti přiměly konstruktéra k nabízení takového stroje dalším zájemcům.
Lokotraktor má jednoválcový vznětový motor z hydraulickým přenosem.
Do současnosti byly postaveny čtyři stroje se zastřešenou kabinou (včetně lokotraktoru brněnského). S první variantou jsme se setkali na parním halovém strazu v Sinsheimu v roce 2006. V rámci prvního ročníku akce přesunuté do Karlsruhe byl vystaven další stroj. Zde nás lokotraktor zaujal natolik, že jsme se rozhodli jej pro brněnskou parkovou dráhu zakoupit.


Sinsheim 14. 1. 2006 © Roman Šiler.

Sinsheim 14. 1. 2006 © Roman Šiler.

Sinsheim 14. 1. 2006 © Roman Šiler.
 

Karlsruhe 8. 1. 2010 © Roman Šiler.

Karlsruhe 8. 1. 2010 © Roman Šiler.

Karlsruhe 8. 1. 2010 © Roman Šiler.
 

Upravit na míru – pokrok nejde zastavit

Lokotraktor jsme si na výstavišti důkladně prohlédli a nechali si vysvětlit všechny funkce a ovládání. Po vyzkoušení posedu v kabině jsme konstatovali, že by bylo vhodné upravit minimálně délku kabiny tak, aby i dospělý člověk většího vzrůstu dokázal relativně pohodlně sedět a stroj ovládat. Konstruktér – pan Jürgen Musche – úpravu odsouhlasil, takže mohla následovat objednávka.


Karlsruhe 8. 1. 2010 © Roman Šiler.

Karlsruhe 8. 1. 2010 © Roman Šiler.
 

Karlsruhe 8. 1. 2010 © Roman Šiler.

Karlsruhe 8. 1. 2010 © Roman Šiler.
 

Průběžně jsme pak byli informování o stavu výroby. Následující fotografie ukazují dílenský stav ze začátku března 2010. Hned bylo jasné, že lokotraktor bude velmi pěkný. Za povšimnutí stojí, jaké »drobnosti« ovlivňují proporčnost lokotraktoru. Kabina je o 160 mm prodloužená, čelní okénka jsou zvěšená na výšku, haubna motoru je nepatrně rozšířená. Vozidlo tím rázem ztratí vzhled telefonní budky.




 

Na konci března přišel kýžený okamžik – pokyn k převzetí vozidla. Termín závisel nejen na dodávkách dílů ze zahraničí, ale i na rozpuštění velké sněhové vrstvy na firemním kolejišti, kde bylo nutno lokotraktor vyzkoušet.

Převzetí lokotraktoru u výrobce

V sobotu 27. 3. 2010 se uskutečnila předávka vozidla a jeho odvoz do Brna. Cesta dlouhá přes 800 kilometrů nebyla v žádném případě příjemná. Ale zvědavost a přirozená natěšenost pomohla strázně německých dálnic překonat.
Dílna výrobce WEF se nachází v areálu původního nádraží Großseifen normálněrozchodné lokální dráhy, která byla před 35 lety zrušena. Na ploše nádraží se nacházejí již jen koleje parkové železnice. Kolejiště parkové dráhy slouží především jako předváděcí a zkušební.
Nejprve jsme se seznámili s ovládáním malého nekarosovaného lokotraktorku (v němčině všeobecně přezdívaného »Kuli«). Vozítko má stejnou pohonnou jednotku a principiálně stejné ovládání, jako náš lokotraktor. Každý jsme si na »splašeném motoru« objeli okruh, ale moc nadšení jsme v očích neměli. Člověk na tom sedí jako vosa na bonbónu, není se čeho držet, a nevypadá to nic moc.


Foto 27. 3. 2010 © Roman Šiler.

Foto 27. 3. 2010 © Roman Šiler.

Foto 27. 3. 2010 © Roman Šiler.
 

Potom ale došlo na předvedení a zkoušení našeho lokotraktoru, který byl dle našich požadavků vybaven nejen prodlouženou kabinou, ale i zeleným lakem (mechová zelená dle RAL – má nejblíže k zeleni na vagony podle ČSN). To je naštěstí již jiná káva...
Lokotraktor byl oproti veletržnímu vylepšen celkově. Kapota byla mírně rozšířena, byl změněn výfuk, lavice upevněná na zadní stěně byla nahrazena výškově seřiditelným kruhovým sedátkem. Brněnský lokotraktor je teprve čtvrtým postaveným kusem, ale podle tohoto posledního stroje budou stavěny další čtyři.
Podrobně jsme se seznámili s konstrukcí diesel-hydraulického pohonu, se všemi potřebnými manipulacemi a údržbou. Dále jsme se naučili nastartovat (klikou) a začali drandit po dráze. Prvním zkušebním pilotem byl Jirka Sajbrt. Nemohli jsme ho z kabiny vystrnadit. Nebylo to ovšem tím, že by se do ní obtížně vešel a během jízdy se na sedačce zašprajcoval. Nakonec nás ostatní také nechal svézt.
S konstruktérem a majitelem firmy WEF jsme si po vyzkoušení lokomotivy potřásli rukou za hlasitého cvakání závěrek digitálních fotoaparátů.


Foto 27. 3. 2010 © Roman Šiler.

Foto 27. 3. 2010 © Roman Šiler.

Foto 27. 3. 2010 © Roman Šiler.
 

Foto 27. 3. 2010 © Roman Šiler.

Foto 27. 3. 2010 © Roman Šiler.

Foto 27. 3. 2010 © Roman Šiler.
 

Foto 27. 3. 2010 © Roman Šiler.

Foto 27. 3. 2010 © Roman Šiler.
 

Foto 27. 3. 2010 © Roman Šiler.

Foto 27. 3. 2010 © Roman Šiler.

Foto 27. 3. 2010 © Roman Šiler.
 
Foto 27. 3. 2010 © Roman Šiler.

Foto 27. 3. 2010 © Roman Šiler.

Foto 27. 3. 2010 © Roman Šiler.
 

Foto 27. 3. 2010 © Roman Šiler.

Foto 27. 3. 2010 © Roman Šiler.

Foto 27. 3. 2010 © Roman Šiler.
 

Nakonec jsme pomocí vidlí a nakladače Bobcat lokotraktor naložili do naší dodávky, trošku se potrápili se zajištěním přes 300 kg těžkého břemena proti posunutí během jízdy, srdečně se s autory lokotraktoru rozloučili a spěchali do Brna. Všude dobře, doma nejlépe.


Foto 27. 3. 2010 © Roman Šiler.

Foto 27. 3. 2010 © Roman Šiler.

Foto 27. 3. 2010 © Roman Šiler.
 

Lokotraktor byl převezen do dílny Velecký v Křenovicích. Zde bude zkoušen na vyrobených kolejích a výhybkách.

První zkušební jízda v ČR

Dne 8. dubna 2010 jsme přistoupili k jízdní zkoušce vyrobených výhybek (»technicko-policejní zkouška«). Zkouška byla provedena nejtěžším vozidlem, které máme dnes k dispozici.
Lokotraktor byl vysokozdvižným vozíkem převezen v areálu dílny Velecký na zkušebně položené výhybky a koleje. Vyzkoušeli jsme si startování motoru klikou (více z nás se zapotilo) - poprvé samostatně bez dozoru výrobce. Následující zkušební jízdy proběhly úspěšně. Koleje byly prohlášeny za sjízdné. A lokotraktor za provozuschopný.


Převoz lokotraktoru ke zkušební jízdě. Foto 8. 4. 2010 © Roman Šiler.

Jirka Sajbrt vyvažuje hmotnost motoru. Foto 8. 4. 2010 © Roman Šiler.
 

Jirku z kabiny zkrátka nedostaneme... Foto 8. 4. 2010 © Roman Šiler.

Výhybky byly v praxi dobře prozkoušeny. Foto 8. 4. 2010 © Roman Šiler.
 

Konečně na domovské trati

Po dokončení vozovny byl lokotraktor ze své provizorní ubytovny v hale dílny firmy Velecký převezen dodávkou do Olympie. Vzhledem k tomu, že na staveništi centrálního nádraží není k dispozici vysokozdvižný vozík, byl lokotraktor z auta spuštěn pomocí kolejové rampy, kterou sestrojil Jirka Sajbrt. Operace se podařila a lokotraktor začal obývat první kolej.

Zkušební jízdy po kolejích trati

U příležitosti konání Dne otevřených dveří na staveništi (akce pro pozvané zástupce vedení Olympie a stavebních firem) byla prodloužena vjezdová kolej podél vozovny, která pak byla výhybkou provizorně napojena na první kolej vozovny. Koleje jsou pospojovány šroubovými lašnami.
První startování po zimě nebylo vůbec jednoduché - Jirka Sajbrt by mohl vyprávět.


Startování. Foto 22. 8. 2011 © Martin Šiler.

Jízda podél vozovny. Foto 22. 8. 2011 © Martin Šiler.
 

Foto 22. 8. 2011 © Martin Šiler.

Foto 22. 8. 2011 © Roman Šiler.

Vjíždění do vozovny. Foto 22. 8. 2011 © Roman Šiler.
 
Foto 22. 8. 2011 © Roman Šiler.

Na konec se soustrojí lokotraktoru rozpohybovalo, takže mohly začít vlastní zkušební jízdy na trati. Ty se uskutečnily se dvěma lavicovými vagony (od Petra Příkazkého) a nádhernou cisternou (autor Jirka Sajbrt).
Že startování vznětového jednoválce není zas až tak fyzicky snadné, se přesvědčí zejména mladí členové.

Startování je tělesným cvičením. Foto 23. 8. 2011 © Roman Šiler.

Odjezdové zhlaví centrálního nádraží. Foto 23. 8. 2011 © Roman Šiler.

Vlak v nácestné smyčce. Foto 23. 8. 2011 © Roman Šiler.

Lokotraktor v nácestné smyčce. Foto 23. 8. 2011 © Roman Šiler.
 

Foto 23. 8. 2011 © Roman Šiler.

Vlak před nádražím Amfiteátr. Foto 23. 8. 2011 © Roman Šiler.
 
Foto 23. 8. 2011 © Roman Šiler.

Veřejná premiéra

Pro veřejnost traktor vyrazil popré na trať dne 3. 9. 2011. Zvládl táhnout všechny osobní vagony, co máme k dispozici, i do inkriminovaného stoupání 1%. Naložené a bez problémů.


Foto 3. 9. 2011 © Jan Palán.

Foto 3. 9. 2011 © Jan Palán.

Foto 3. 9. 2011 © Jan Palán.
 



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :