V sobotu 8. září 2007 se v Hradci Králové uskutečnilo již v pořadí 5. setkání sběratelů, stavitelů a provozovatelů klasických mechanických strojů s příhodným názvem Nábřeží paromilů.
Klasická lokomobila jako pohonná jednotka pro polní práce. |
V době miniaturních elektronických výrobků určujících současné tempo navýsost spotřebního života je pro mnohé z nás únik k opuštěným technologiím a strojům jakousi úlevou. »Předpotopní« parní stroje a spalovací motory obdivujeme pro jejich krásu uschovanou ve zpracovaném materiálu, který prošel šikovnýma lidskýma rukama v době, kdy klasické řemeslo mělo svou cenu. Taje tepelných motorů svým vlastním důvtipem dokážeme pochopit, opravit a zprovoznit. To se totiž většinou nedá říci o mobilním telefonu, počítačovém procesoru nebo i řídicí jednotce motoru současného automobilu. Moderní technika se nám tak trošku jakoby vzdaluje, ač jí nemůžeme uniknout. Nostalgické vzpomínání na zlatou éru parního stroje nám – postiženým – přináší úlevu a radost. Proč si nepohrát, když život je tak krátký.
pořídili Helena Sajbrtová, Jiří Sajbrt, Tomáš Randýsek a Roman Šiler.
Škoda Sentinel prozatím jediný funkční v republice. V TMB však stojí další... | Stabilní parní stroj byl uložen na výstavě jeřábem. |
Provoz parních strojů je něco tak zvláštního (ono to nevydává žádný zvuk a přece to jede), že davy návštěvníků stojí okolo s údivem. A zároveň se spokojeným úsměvem – oni to ještě umí, to je dobře, je to krása. Samozřejmě nejvíce atraktivní je to, co si divák může sám ohmatat nebo na čem se dokonce může povozit. Z tohoto pohledu je pro diváky modelová železnice velikosti 5 nebo 7 opravdu na výsluní – k naší radosti (i starosti).
Parní vál hutnil asfaltové silnice kolem výstavní plochy. Přivezen byl z Prahy na traileru taženým třínápravovou Tatrou 813 |
V Hradci byly k vidění dochované provozuschopné stroje, z nichž značná část se účastnila akce i v předchozích letech. To ale vůbec nevadí. Jednou za rok vidět provozuschopný a zatopený Sentinel nebo silniční parní válec patří jaksi k věci. Naopak – jejich nepřítomnost by akci určitě poškodila. Návštěvníci mohli obdivovat různé lokomobily, parní stříkačku (v akci s dobově oblečenými hasiči), jmenovaná silniční vozidla, ale i prastaré stroje se spalovacími motory. Fantastický byl například traktor LANZ s obrovskými setrvačníky celý se otřásající při jednotlivých výbuších v nitru jednoválcového motoru. Párou se dají pohánět i taková vozidla, jakými jsou bicykly. Po Labi se proháněly dva parníčky (vrtulový a zadokolesový).
Kolem prostoru se také potulovaly tu a tam další neparní auto a moto veterány.
Nákladní Sentinel brázdil ulice Hradce králové již několik dní před vlastní akcí, čimž plnil roli živoucí reklamy.
Parní automobil jezdil zcela bezhlučně. | Zadokolesový parník neúnavně brázdil stojaté vody Labe. | Traktor LANZ Buldog je fantastickým funkčním veteránem. |
Na stolcích předváděli své výtvory modeláři, kteří vlastní modely především stabilníh parních strojů, lokomobil, parních traktorů ale i plovoucích parníků. Překvapil také model parního válce v měřítku 1:2 (pokud se toto jeden a půl tunové monstrum dá ještě nazvat modelem).
Model parního válce v měřítku 1:2. Fantazii se meze nekladou. | Parní kolo má opravdu málokdo. |
Na labském nábřeží byla postavena dvě předváděcí kolejiště. Firemní trojkolejní ovál s kolejemi 45 mm pro živé parní modely ve velikosti 2m (nebo 1) a pětipalcové kolejiště přímo na chodníku a trávě pro naše přerostlé modely velikosti 5. Známá lokomotiva řady 310.0 na kolejích rozchodu 184 mm (velikost 7) se neúčastnila (byla na jiné akci v Bratislavě).
Takhle to vypadalo v Brně po naskládání do auta. | Rozložené desky kolejiště 45 mm na začátku - konečně už ale máme praxi ve skládání, takže panice nepropadáme. |
Živé parní modely z produkce firmy Regner předváděla jedna skupina modelářů pod vedením Jiřího Kůta (Košíkov). Modely dále předváděli Pavel Uhlíř se svou rodinou (Praha), Tomáš Randýsek (Křenovice) a Jiří Dalecký (Benešov). Nejen předváděli, ale také společně postavili (a uklidili)převáděcí kolejiště, což není nic jednoduchého.
V akci bylo předvedeno celkem 9 lokomotiv z produkce Regner.
Stanoviště obsluhy je již tradičně uvnitř oválu, což je pro předvádění nejlepší varianta. | Pan Uhlíř vysvětluje taje živého parního modelu. | Saská IVK je nový excelentní model pana Uhlíře. |
Parkoviště závodních strojů na prozaickém stolku. | Živé parní lokomotivy dokážou jezdit pěkně svižně. |
Nejstarší model parní tramavajové lokomotivy uhání stále spolehlivě. | Ano - do lokomotivy patří plyn, souhlasí Jiří Kůt. | Řada Regnerek se připravuje na jízdu. |
Koleje rozchodu 127 mm byly sestaveny tak, že přímá trať vedoucí po afaltovém chodníku byla ukončena vratnými smyčkami s vedením po trávníku. Položení kolejí na nerovný terén není nejlepší. Koleje byly výškově a směrově postupně neustále vypodkládány a vyrovnávány, takže počet vykolejení vagonů se snižoval.
Pan Sajbrt přemýšlí, co že to má v ruce - už to určitě někde viděl... | Podívej - držíš kolej jako jsou ty ostatní tady kolem. | Začíná stavba smyčky s výtopnou. |
Výhybka je už docela slušné dílko. | Nejhorší je to ohýbání zad. | Šroubuji, šroubuješ, šroubujeme. |
Akce se zúčastnily obě brněnské lokomotivy ANDPIE (Roman Šiler, Brno) a TOPSY 2 (Jiří Sajbrt, Brno), každá se třemi vagony (dvěma volnými místy ke svezení) a dále pražský model lokomotivy BARBORA (Petr Bauer, Praha) s jedním obslužným plošinovým vagonem. Zájem dětí o svezení byl obrovský, kapacita vlaků nestačila. U modelu ANDPIE k zablokování střední nápravy uvolněnými šrouby z rámu, takže musela předčasně ustoupit z boje, když předtím vyhasla i TOPSY 2 pro neschopnost udržet dobré spalování. Po nasazení BARBORY klesla kapacita vlaků na jediné místo – to už byl nervák. Ale i BARBORA na relativně dlouhé trati nevystačila s vodní zásobou a po jednom úplném vyprázdnění kotle musela být odstavena a vychlazena.
Model ANDPIE je již na kolejích i se svými vagonky. | Vyzbrojit a začít topit - diváci již čekají. | Hlavně namazat. Kdo maže, ten jede. |
Ještě tě hezky prošťárám a pak už budeš hodná! | Ještě připojit odtahový ventilátor k baterii... | A už mi to krásně kouří, že? Ta vůně! |
V kotli již oheň hoří a destilovaná voda se ohřívá. | Ručka tlakoměru se pohnula - může být již odstaven pomocný ventilátor tahu. |
Haló, lidi - já jedu! | No, já snad taky. |
Po vyčistění trubek TOPSY 2 byla tato lokomotiva opět nasazena do provozu, posléze následována BARBOROU. V podvečerních hodinách bylo pak obtížné provoz ukončit, protože na některé děti se ještě stále nedostalo...
Velkým překvapením bylo vystavení pojezdu modelu průmyslové lokomotivy velikosti 5. Model v měřítku 1:5 je stavěn již 5 let a připravuje se výroba kotle. Dokončení je plánováno na rok 2008. Pojezd byl pozdě odpoledne vyzkoušen i na pětkovém kolejišti.
Roztápění BARBORY na pomocných rolnách. | Stavitel modelu pan Bauer začíná prohánět svůj stroj. | Do výhybky přece jen trošku opatrně. |
Dostala se na řadu - šťastná to dívka. | Sazové brýle na očích je rozumnou výbavou modelvedoucího. |
Přímá trasa po chodníku umožnila modelům svižně uhánět. | Úzká lokomotiva a široká kolena strojvedoucího. | Tak BARBORA znovu pojede. |
Nakonec se vše podařilo ještě před setměním uklidit a ku podivu i vměstnat do nákladního prostoru firemní dodávky. Příjezd do Brna byl až v noci, úklid materiálu do skladu jsme proto nechali na neděli.
Další akce s modely velikosti 5 (po Říčkách) nás utvrdila v tom, že je zapotřebí důkladně vybrat vhodné místo s pevnou rovnou plochou, protože přenosné koleje lze jen obtížně směrově a výškově vyrovnávat tak, aby nedocházelo k vykolejování. Pro veřejnost je třeba mít k dispozici kapacitnější vlak složený ze vhodnějších vagonů. Vagony by měly být podvozkové, jednoznačně lavicové s co nejnižším těžištěm a bez převisů. Při pohybu "cestujících" během jízdy pak nebude docházet k nadlehčování náprav s následkem vykolejení. Udržet během jízdy děti v klidu je dost obtížné. Nevšední zážitek, navíc většinou s rodiči povykujícími a poskakujícími kolem, je natolik rozptyluje, že se různě vyklánějí a nahýbají tak, že vagonky úpí.
Bylo to nádherné, ale stačilo.
Parní stroje a modely |