Dne 19. května 2007 se konala v Brně tradiční »Muzejní noc«, kdy je ve zúčastněných muzejních institucích ve večerních a nočních hodinách volný vstup pro veřejnost. Ta je navíc lákána speciálními akcemi, které prezentaci jednotlivých sbírkových fondů ještě zatraktivní.
K těm rozhodně zajímavějším (z hlediska obecné atraktivity) patří Technické muzeum v Brně, jehož stálé expozice jsou umístěny v budově na Purkyňově ulici. TMB má navíc možnost svážet své návštěvníky vlastními dopravními prostředky - historickými tramvajemi a autobusy.
Souprava CAROLINE sestává z osobního vozu z období parní dráhy, koňky a nákladního vozu. | Autobus Škoda 706 RTO patří k nejzajímavějším autobusům naší historie. |
Do ulic tak znovu vyjela parní tramvajová lokomotiva CAROLINE se dvě osobními a jedním nákladním vozem. K muzeu přijela dvakrát, před setměním pak byla uklizena. Tato unikátní karosovaná lokomotiva Krauss z roku 1889 je z důvodu neprůjezdné tratě ze Stránské skály do areálu MHD v Líšni umístěna v medlánecké vozovně Dopravního podniku města Brna. Může být tedy využívána více méně operativně, což se v poslední době dost často děje. Provoz je zajištěn vpředu jedoucím moderním vozem typu T3, který zabezpečuje stavění výhybek a vozidlem dispečinku, který zajišťuje volný průjezd křižovatkami. Zbrojení lokomotivy probíhá u vybraných pouličních hydrantů, uhlí je vezeno na nákladním voze. Nutno uznat, že pískající parní lokomotiva v ulicích města přinutí skutečně drtivou většinu lidí se minimálně ohlédnout.
Součástí naší historie jsou i kloubové autobusy Ikarus. K nim se ale mnoho příjemných zážitků většinou neváže. | Průčelí nočního TMB - expozice jsou skutečně hodny pozornosti. |
Dopravu návštěvníků TMB zajišťovaly na pravidelné lince až do nočních hodin historické autobusy rovněž se sbírek MHD, které samozřejmě nesjízdností trati omezeny nejsou.
Po zkušenosti z minulých let byl »tok« návštěvníků v budově usměrněn. Návštěvníci nejprve procházeli venkovními prostory, kde byly připraveny stany s animací řemesel, občerstvení a modelová železnice, respektive předváděcí dráha s živými parními modely. Potom vstupovali do budovy a mohli procházet sbírky. V prostoru se pohybovali další animátoři v dobových kostýmech a uniformách.
Půdorys modulární předváděcí dráhy s kolejemi modelového rozchodu 45 mm. |
Stavba předváděcí dráhy dokončena – můžeme jít na oběd. |
Na volném prostranství na rovné ploše parkoviště v těsném sousedství historických proudových letounů byl umístěn předváděcí ovál v sestavě, jak byl prezentován na výstavě »Modely Brno«.
Předváděcí dráha byla postavena v sobotu v dopoledních hodinách. Modelový provoz započal v době otevření areálu pro veřejnost, tzn. v 18 hodin. Bylo předváděno celkem 9 modelů od našich modelářů (všechny od firmy Regner). Na zvláštní koleji byly vystaveny také studené oba brněnské modely rozchodu 127 mm.
99 211 patří k nejspolehlivějším modelům. |
Kolejiště bylo až do hluboké noci neusále v obležení diváky. Byly slyšet i potěšující hlasy, že vláčky jsou to nejzajímavější z programu. Byl to zcela jistě idividuální, zkreslený a neobjektivní názor, ale nebyli jsme jím (s podivem) rozezleni. Je fakt že byli i tací, kteří nechtěli uvěřit tomu, že modely žene pára. To, že se tam lije voda, kouří se z komínu – to nic neznamená. Máme přece zvukové a kouřové generátory. A že není vidět motor? Nějaký malý tam někde zakamuflovaný je – a dost.
Dvouspřežka pana Uhlíře v akci. | Silná Malletka tlaší lokomotivu Stainz. | Po otevření odvodňovacích ventilů je jízda impozantní. |
Akce byla úspěšná. Modely jsme přiměli k poslušnosti až do konce akce, kterou zhlédlo (dle kvalifikovaného odhadu) na 10 tisíc návštěvníků. A to není málo. A kde budou příště koleje dráhy rozchodu 127 mm - to už je téměř jasné.