Veletrh hraček »Spielwarenmesse Nürnberg 2008«

Veletrh 2008 se konal ve dnech 7.—11. února

Reportáž s pohledem filtrovaným zájmem o velká měřítka byla sestavena dne 12. 2. 2008. Fotografie ze dne 8. 2. 2008 © Roman Šiler.

K vidění zase o něco méně

Každoroční důležitý veletrh na začátku roku svým obsahem předznamenává modelářské dění v dalších měsících. Hračkářský veletrh na výstavišti v Norimberku se svou výstavní plochou věnuje železničnímu modelářství jen velmi málo. Tato plocha je však dána jen a jen zájmem vystavovatelů. Na druhou stranu – omezení významu veletrhu pro některé výrobce je dáno tím, že je nutná akreditace účastníků (vstup pouze pro obchodníky), že se zde nesmí prodávat konkrétní zboží, a že je sem zakázán vstup osobám mladším 16 let. Vytvoření vhodného pracovního prostředí pro velkoobchodníky je sice dobrým důvodem pro lpění na těchto podmínkách, ale omezený kontakt s koncovým zákazníkem nesou výrobci modelů celkem těžko.
Přesto není od věci veletrh navštívit a podívat se, co se připravuje v naší modelářské kuchyni.

Märklin – LGB

Po zániku firmy Ernst Paul Lehmann Patentwerk přešla značka LGB pod křídla firmy Märklin. Zde však zůstává jako samostatná značka. Na veletrhu byl stánek LGB oddělen od stánku Märklin. Za to však byla plocha sdílena na půl se značkou TRIX, která také patří pod Märklin.
Pompéznost stánků z doby EPL je ta tam. Žádná lokomotiva v měřítku 1:1 a minimalizované výstavní vitríny. To je jasný signál, že se penězi skutečně nebude plýtvat.
Prezentovány nebyly žádné překvapující novinky. Jde více - méně o modely avizované již dříve, které se snad konečně v dohledné době dostanou do výroby a následně k zákazníkům. Převážná část novinek jsou pochopitelně jen nové variace modelů ze stávajících forem. Skutečně nové konstrukce se však také připravují – a budou to hezké věci.
Následující fotografie jsou pro úsporu místa zmenšené, rozkliknutím získáte maximální velikost.




 




 




 



 




 

Dle informací z obchodního oddělení bude v Maďarsku zahájena sériová výroba kolejí již během února. Výhybky budou vyráběny snad od dubna tohoto roku. S niklovanými kolejemi se zatím nepočítá, doprodávají se jen zbytky zásob. Výpadek umíme nahradit lehce jinými výrobci, problém zůstávají levné výhybky.

Piko

Firma Piko pro nás přináší také zajímavé modely. Pokud firmě elán vydrží a bude postupovat nasazeným tempem, můžeme se jen těšit. Firma Piko však bude rozvíjet především gumovou velikost 1,5 – vsadili boty na normální rozchod, což marketinkově nebyl špatný tah.
Na stánku byly vystaveny buď prototypy chystaných modelů nebo jejich fotografie. Firma chystá výrobu vagonů (což je velmi chvályhodné). Na malém oválečku pak brousila koleje jedna lokomotiva Taurus. A to doslova – v obloucích R1 byly pod kolejnicemi mosazné piliny ve značném množství. Napovídá to trošku o vlastnostech PikoG-lokomotivních kol.




 



 

Vystaveny byly také koleje 45 mm určené pro venkovní provoz. Firma již delší dobu prezentuje geometrii nového kolejiva, v současnosti je již schopna dodat rovné a obloukové koleje. Bohužel výhybky byly i na veletrhu jen namalovány, takže pro modeláře existují jen teoreticky. Kolejivo je plně kompatibilní s LGB, dokonce i plechové spojky jsou stejného tvaru. V plánu jsou výhybky geometrie R1 a R5. Nejžádanější R3 bohužel nebudou vyráběny.

Dietz

Firma Dietz vystavovala spolu s firmou Herforder Lokschupen jednak modelovou elektroniku, nový model motorového vozu a také kolejivo Train Line 45. Poprvé byly na veřejnosti prezentovány koleje, výhybky a přestavníky k nim. Jde o avizované kolejivo s obchodním názvem Train Line 45 (německá firma, tudíž anglický název). Výrobky firmy Dietz jsou z hlediska Zvukových modulů a ostatní digitální vozidlové techniky dostatečně známy a našimi modeláři používány. Portfólio modelů je sice skromné, ale modely jsou poměrně zajímavé. Bohužel dodací lhůta modelů od okamžiku ohlášení je poměrně dlouhá. Parní lokomotiva již byla prezentována na veletrhu před dvěma lety, ale dodnes si ji zákazník nemůže koupit. Není to ovšem jen otázka schopnosti firmy – pojezdy všech modelů vychází z komponentů LGB – krizí a prodejem zmítaná firma bohužel potřebné celky nedodávala. Snad se situace již zlepší. Představený nový čtyřnápravový motorový vůz je velmi pěkně zpracován. Jde o frézované plastové desky zpracované spolupracující firmou Kaweba. Práce je ale velmi čistá a lze se na model jen těšit. Cenová úroveň bude bohužel (oproti LGB) trošku vyšší. To je ale daň za malosériovost.




 

Malosériový výrobce Herforder Lokschuppen začíná dodávat kolejivo s rozchodem 45 mm, plně kompatibilní s LGB. Vyrábí rovné koleje a oblouky ozn. R2 a R3, dále výhybky se stejným poloměrem odbočující větve. V současnosti, kdy LGB znovu vyrábí, nejsou koleje problémem. Problémem zůstávají výhybky. Ty již byly v Norimberku vystaveny, ale expedice začne nejspíš až na konci února. V první fázi jde o mosazné koleje, od dubna snad i niklované. Pokud bude tento termín dodržen, znamenalo by to velkou úlevu pro modeláře, kteří se nechali zlákat technickou kvalitou niklového povrchu a zápasí nyní s nedostatkem materiálu.
Firma představila i přestavníky, které budou vyráběny ve variantách manuální – elektrické – elektrické digitální. Přestavníky jsou montovatelné i na výhybky LGB (a tím i Thiel). Elektrická varianta obsahuje servo (pro RC modely), které zajišťuje pomalý přesun jazyků výměny. Jazyka zůstávají trvale odpruženy, takže je lze "říznout", aniž by se přestavily do nové polohy. Digitální varianta bude obsahovat dekodér. Ceny jsou poměrně solidní. Je ovšem otázka, jaká bude skutečná životnost a bezporuchovost přestavníků, které nebyly dlouhodobě ve venkovním prostředí testovány.



 

Koleje a výhybky Train Line 45 byly již do Brna objednány a v nejbližší době by měly být odeslány.
Herforder Lokschuppen představila i celomosazný model posunovací lokomotivy Köf. Model je velmi pěkný, měl by být k dispozici i plně digitální a ozvučený (modulem Dietz).



 

Bachmann

Firma vystavovala mimo jiné i novinky v měřítku 1:20,3. Jde o modelovou řadu Spectrum (detailní modely) – vyráběna bude parní lokomotiva 2-8-2 a nákladní vysokostěnný vůz a kotlový vůz. Modely jsou velmi pěkně provedené a bude určitě stát za to si je pořídit. Modely řady Spectrum mají centrální spřáhla přímo na rámu a vyžadují minimální poloměr na kolejišti cca 1200 mm (ekvivalent LGB-R3). To je pro mnoho modelářů ve stísněných podmínkách nepříjemné překážka. Kdo ale dokáže tyto podmínky zabezpečit, bude odměněn překrásnými modely s dobrými jízdními vlastnostmi.



 

Regner

Tradiční vystavovatel na tomto veletrhu neprovozuje předváděcí kolejiště (to známe ze Sinsheimu), ale ku podivu byl tentokrát stánek velmi prostorný a sympatický (že by se zlevnily metry čtvereční?). Novinky pro nás zajímavé jsou dvě. Parní lokomotiva SAXONIA ve velikosti 1, která bude jako jubilejní model (ke 30. výročí firmy) vyroben ve třech variantách - se šoupátkovým parním strojem, oscilačním strojem a s elektromotorem. K lokomotivě budou i vagony (téměř celodřevěné). Jako velmi roztomilý výrobek byl představen model parní tříkolky Serpolet. Trošku lze v poslední době vysledovat zálibu pana Regnera ve zdrobnělinách. Ve velikosti 1 (1:32) se narodil parní osobní vůz, potom Saxonia a filgránská tříkolka. V plánu je i parní vůz Komarek, ten je však »pánbuzaplať« úzkorozchodný, takže bude ve velikosti 2. Ohlášena je i prastará lokomotiva Shay se stojatým parním kotlem - další trpaslík.
Všichni jsme srdečně zváni na výročí 30 let, kde bude i naše předváděcí kolejiště a tím i česká enkláva v Aurachu.




 



 

Miha model +

Na stánku obchodní firmy Lotus Lokstation se sídlem v rakouském Mondsee vystavuje i švýcarsko-německá firma Miha model +.
Firma Lotus je známá tím, že prodává i vlastní malosériové výrobky. K nejzdařilejším patří funkční točny a přesuvny, mosazné lampy, dále upravené modely vozidel a vlastní nová vozidla, vyráběna z plastů frézováním. Novinkou ke traťmistrovská drezína a osobní čtyřnápravový vůz z mariazellské dráhy a tlačný sněhový pluh.
Firma Miha model + mimo překrásných modelových dvojkolí a frézovaných součástí pro modely vyvíjí kolejivo s rozchodem 45 mm. Na »Srazech bláznů« v Brně bylo již prezentováno nerezové kolejivo s výškou profilu 5 mm, které je z hlediska modelovosti pro velikost 2 správnější. Vyšší houževnatost nerezové oceli propůjčuje kolejivu solidní pevnostní vlastnosti i ve srovnání s klasickou mosazí s výškou profilu 8,5 mm. Rovné, obloukové a flexibilní koleje jsou již delší dobu k dispozici, konečně se však dostaly ke slovu výhybky. Bez výhybek totiž žádný systém (zejména s odlišnou geometrií) nemůže uspět. Takže k dispozici jsou výhybky ekvivaletní geometrie R3, R5 a obloukové. Vypadají mimořádně pěkně a budou k dodání během několika týdnů. Kdo dnes hodlá začít se stavbou, může se klidně rozhodnout pro tento systém. K dispozici je však i přechodová kolej k napojení na LGB klasiku.



 

Ostatní vystavovatelé

Na veletrhu byli samozřejmě všichni, co na poli modelové železnice něco znamenají. Pro velká měřítka jsou však jen někteří. Zmínit musíme pražskou firmu ETS, která patří také ke štamgastům veletrhu, ač se zabývá výrobou modelů v měřítku na "hranici viditelnosti" (nula). I letos byly k vidění na tomto stánku novinky. Je ale zřejmé, že modely dle českých předloh mají šanci na úspěch pouze v tom případě, že stejné jsou i zahraniční mutace. O takové klasice jako jsou brejlovci, bobiny, šroťáci, mandelinky, laminátky a dalších – si můžeme jenom nechat snít.
V "nulce" bylo k vidění i množství dalších modelů od dalších výrobců. Jejich hodnocení se však záměrně vyhneme. Stejně jako popisu novinek na poli superminiaturních měřítek (H0, TT, N). Vystaveno bylo tisíce a tisíce modelů, jeden krásnější než druhý – ale kdo jednou propadne měřítku 2, není zpravidla schopen tuto drobotinu vnímat (je to ale jen a jen subjektivní dojem autora tohoto článku).
Zajímavé byly tramvaje Tatra T6 ve velikosti 2. Byly již vystaveny před dvěma lety a i v tomto ročníku veletrhu nejsou připraveny k expedici. Tramvaje budou vyráběny frézováním z plastových desek. Provedení modelů je proto viditelně zjednodušené. Ale srdce tramvajáká i tak plesá. Modely by snad měly být od května k dispozici jako stavebnice. Plánována je i klasická červenobílá varianta (Drážďany), která jako by českým luhům a hájům z oka vypadla.



 

Minitramvají bylo vidět celkem dost. V měřítku H0 bylo prezentováno i speciální kolejivo, nejhezčí modely tramvají vyrábí ve Švýcarsku.



 

Firma Brawa - pověstná láskou k detailu – trošku nás (příznivce 2m) zklamala. Pro zahradní železnici žádná novinka. Zpráva je jasná – dokonalý model parní RhB 108 je drahý a nejde na odbyt. Co na tom, že poměr cena/výkon je velmi solidní.
Americká firma MTH vystavila velmi zajímavé modely, jsou to však čisté ameriky a navíc v měřítku 1.



 

Oči samozřejmě přecházely z perfektních modelů ve velikosti 1, kterých bylo opravdu hodně. Supermodely v ceně tisíců € jsou skutečně nádherné.




 

Veletrh je z obchodního hlediska evropskou jedničkou. Je svou funkcí nezastupitelný především u hraček kontrahovaných v zámořských destinacích, kdy je nutno objednat medvídky a panenky na kontejnery. U železničních modelů se takto neobchoduje, veletrh tu plní spíše úlohu prestižní a společenskou. Již delší dobu se dikutuje o problematickému omezení vstupu veřejnosti (a dětí). Zatím je povolení režimu znát jen ve věci fotografování. To je všeobecně zakázáno – asijští obchodníci jsou schopni fotoaparát i poškodit – jen aby se nedal "dyzajn" hraček okopírovat. Uvidíme, zda se režim na výstavišti v budoucnu zmírní.

 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :