Letošní rok je z hlediska náplně na poli železničního modelářství poznamenán spuštěním provozu Parkové dráhy Olympia Brno.
Jak se říká – den má jen 24 hodin, takže na zahradu nezbývalo až zas tolik času. Termín pro Sraz bláznů 2010 byl oddalován i proto, že bylo třeba dokončit přestavbu spodní smyčky kolejiště. Podzim je studený a den krátký. Nicméně pro jízdy například živých parních modelů to není zas tak špatné. Je dobře vidět vyfukovaná pára.
Neklamnou známkou toho, že bude skutečně zima, byl náhlý spad listí popínavého vína na zahradě. Spad negativně zasáhl samozřejmě koleje. Skoro by se zdálo, že veškeré listí spadlo jen na koleje. A to dva dny před konáním akce.
Foto © Jiří Polák | Foto © Jiří Polák | Foto © Jiří Polák |
Ukázalo se také, že modely vydrží daleko více, než modeláři. Soudě podle toho, že do lokomotiv se lila voda, do modelářů horký punč.
Ovšem i tak byla účast celkem hojná, jednu chvíli nebylo na zahradě k hnutí. Vytvořilo se mnoho debatních a diskusních skupin. Ústředním tématem byly samozřejmě volby. Hovořilo se o volbě správného oleje, volbě hodnot CV na dekodérech, o volbě trvanlivého lepidla, o volbě odolných baterií. Různé možnosti volby byly vypočítávány i na prstech...
Foto © Jiří Polák | Foto © Jiří Polák | Foto © Jiří Polák |
Foto © Tomáš Randýsek | Foto © Tomáš Randýsek |
Pro předvádění elektrických vlaků je třeba volit opravdu bezproblémové a bezporuchové soupravy. K těm patří bezesporu modely RhB.
Foto © Tomáš Randýsek | Foto © Tomáš Randýsek |
Je logické, že účastníci neminuli nový čtyřmetrový most, který se asi nemůže nelíbit. I přilehlý krátký tunel byl atraktivní zejména pro parní modely, které do něj způsobně vypouštěly páru, která se pak dokázala povalovat u jeho ústí i po průjezdu vlaku. Jako ve skutečnosti. Je příznačné, že úroveň ASY modelů dosahuje oblačných výšin. A jako obvykle pan Chudoba finišoval těsně před začátkem srazu, kdy dolepoval pískovcovo-dřevěná vrata v opěrné zdi a dokončoval spárování.
Foto © Jiří Polák | Foto © Tomáš Randýsek |
Normálně se říká »Čučet na drát«. U nás je to ovšem »Čučet na most«.
Foto © Tomáš Randýsek | Foto © Tomáš Randýsek |
Foto © Jiří Polák | Foto © Jiří Polák |
Představeny byly i nově vyvinuté pískovcové stavby. K vidění bylo nádraží, skladiště, malý strážní domek se solárním osvětlením a také domek s pískovcovou střechou.
Foto © Roman Šiler | Foto © Roman Šiler | Foto © Roman Šiler |
Foto © Roman Šiler | Foto © Roman Šiler |
Brejlovec »G« v další barevné mutaci pózoval na mostě i s osobními čtyřnápravovými vagony. Nevypadal věru špatně. Je až škoda, že akci »nenavštívili« až na jednoho i ostatní brejlovci. Slet géčkových brejlovců by mohl být také zajímavý pro všechny československé oči.
Foto © Tomáš Randýsek | Foto © Tomáš Randýsek |
Foto © Tomáš Randýsek | Foto © Tomáš Randýsek | Foto © Tomáš Randýsek |
Foto © Roman Šiler | Foto © Roman Šiler |
Malý sraz si daly živé parní lokomotivy typu »Betty« od firmy Regner, kterých bylo dovezeno celkem deset. Všechny ještě nejsou pojízdné – na kolejišti byly vidět celkem 4 kusy - samozřejmě s různými jmény.
Foto © Roman Šiler | Foto © Roman Šiler |
Foto © Roman Šiler | Foto © Roman Šiler | Foto © Roman Šiler |
Foto © Tomáš Randýsek |
Foto © Roman Šiler | Foto © Roman Šiler |
Foto © Roman Šiler | Foto © Roman Šiler |
Foto © Tomáš Randýsek | Foto © Tomáš Randýsek |
Foto © Tomáš Randýsek | Foto © Tomáš Randýsek | Foto © Tomáš Randýsek |
Nefunkční parní lokomotivy byly na trati zachraňovány motorovou lokomotivou RhB z dílny firmy Dietz. Žlutá kapotová lokomotiva s dálkově ovládanými spřáhly je skutečně vynikajícím modelem.
Foto © Tomáš Randýsek | Foto © Tomáš Randýsek | Foto © Tomáš Randýsek |
Určitě bude, ale termín se bude hledat asi stejně těžko. V příštím roce nás čeká uvedení několika budov centrálního nádraží Parkové dráhy do provozu. To bude velmi významné, přičemž příprava takových akcí odčerpá jistě dost energie. Ale buďme optimisty – zahradní železnice je věčná, takže dění kolem ní se jen tak nezastaví.
Foto © Roman Šiler | Foto © Roman Šiler |
Foto © Roman Šiler | Foto © Roman Šiler |