Reportáž byla dokončena 24. prosince 2008. Foto © Roman a Lucie Šilerovi.
20. 12. 2008 |
Vánoční trhy na brněnském výstavišti mají úctyhodnou tradici, jejímž základem se však stal socialistický maloobchodní nedostatek. Tehdy trhy lákaly zdarma do areálu výstaviště tisíce lidí v očekávání, že zde bude k dostání něco nedostatkového. Dát do prodeje mandarinky, pomeranče, kokos a mandle před vánocemi patřilo jaksi k povinnosti státu. Na speciální akce komunisti občas »pustili« i něco navíc. Mohl to být slušněji vypadající nábytek, elektronika, oblečení, apod.
Dožili jsme se naštěstí doby, kdy jsou (jak my v Brně říkáme) »všeho narvaný kšefty«. A to až moc. Žijeme v době, kdy je pro nakupujícího štěstí, pokud v okamžiku potřeby třeba nové pračky chce nějakou s modrými knoflíky. Pak se mu totiž smrskne výběr z 50—60 kusů různých praček na prodejně na nějakých únosných 3—5.
K čemu tedy vánoční trhy na výstavišti?
Jednak našinec nakupuje rád - je to akceptovatelné vyplnění volného času. A druhak se na výstavišti objevuje nejen standardní nabídka trhovců (stánkařů) s klasickým nevánočním zbožím, ale i řemeslníci a drobní podnikatelé či spolky, jejichž produkty se nemohou do všech těch super, hyper a megamarketů dostat.
Převážná většina akcí na brněnském výstavišti má tzv. doprovodný program organizovaný na nekomerční bázi. Součástí Vánočních trhů jsou i stánky charity, různá kulturní vystoupení, dětský koutek a zábava.
Takže prozatím nejrozsáhlejší kolejiště s rozchodem 127 mm postavené u nás bylo sice do programu zařazeno jen jako dětská pouťová atrakce, ale nás jako modeláře to nemohlo odradit. Kde si lze jinak v zimě v teple pod střechou s modely zařádit?
11. 12. 2008 | 11. 12. 2008 |
Stavět mobilní kolejiště je pracné, ale pokud někde leží 2 týdny - to už se nějaká ta krůpěj potu vyplatí. A davy zájemců o svezení - nevadí. Řídit pořádně těžký vlak je taky zážitek. A s parní lokomotivou obzvláště - rozmyslit si topení, přikládání a napájení tak, aby vlak nezůstal stát v mezistaničním prostoru třeba ve smyčce, která již klade řádný odpor...
13. 12. 2008 | 13. 12. 2008 | 13. 12. 2008 |
Viděno samozřejmě železničně-modelářskýma očima. Na akci přijdou nejen ti, co se o modely zajímají. Právě naopak. Celá řada normálních lidí – náhodných návštěvníků – je pak překvapena, co je vlastně možné. Otázky, na co skutečně jezdí modely parních lokomotiv, neberou konce. Jsou dokonce i tací, co neuvěří. Jeden pán odcházeje brblal směrem ke své ženě - budou mi tak věšet bulíky na nos. To s tou párou je jenom fligna - to vím jistě.
12. 12. 2008 | 13. 12. 2008 | 13. 12. 2008 |
Další přijdou s rozzářenýma očima s tím, že vlastně po něčem takovém dlouho touží, ale neví, kam se obrátit. Mimochodem - ohlásil se jeden modelář (jak se později ukázalo) s tím, že rád pomůže stavět koleje. Přišel, montoval a pochlubil se, že staví parní lokomotivu v měřítku 1:10. Takže zase jeden do rodiny.
V každém případě jsou reakce jen pozitivní. Lidé se smějí, lidé se baví. Musí se nechat, že tento způsob podělení se o radost ze svého koníčka věru není špatný. To je odpověď na otázku, proč to ta parta dospělých bláznů za asistence svých dětí i manželek vlastně dělá.
Nové lokomotivy od švýcarské firmy Balson slouží jako modely schopné okamžitého provozu. V době, kdy se parní modely teprve roztápějí nebo již chladnou. Jejich výroba se vlekla více než rok, ale nakonec se podařilo dodávku uskutečnit dva dny před konáním Vánočních trhů. Jinými slovy - dobrá věc se podařila.
13. 12. 2008 | 13. 12. 2008 | 13. 12. 2008 |
13. 12. 2008 | 13. 12. 2008 |
Lokomotivy mají předlohu v Rakousku na dráze Mixnitz - St. Erhard. Jde o známé stroje AEG z roku 1913 posunující do dnes na vleče rozchodu 760 mm magnezitových dolů. Tyto lokomotivy jsou také předlohou modelů LGB na rozchodu 45 mm.
Modely Balson jsou vyráběny na rozchod 127 i 184 mm. Mají pohon elektromotorem napájeným z olověných akumulátorů. Elektronické řízení s rekuperační brzdou je velmi dokonalé a praktické.
Lokomotiva AEG je vcelku ekonomickou a technicky jednoduchou variantou vstupu do světa supervelkých měřítek. Nemá speciální nároky na údržbu, stejně tak i provozování nevyžaduje nějaké zvláštní schopnosti. K modelu bude sestavena recenze.
13. 12. 2008 | 13. 12. 2008 |
13. 12. 2008 | 13. 12. 2008 |
První sobotu předvánočního maratonu se zúčastnila pražská Barbora. Její stavitel sice mnoho nemluvil (jsa nachlazen), ale jeho milá se proháněla po kolejích v pavilonu F o sto šest (i sedm).
Další sobotu a neděli se zúčastnili kolegové z rakouského Strasshofu se svým modelem motorové lokomotivy V36 v měřítku 1:10. Lokomotiva má bateriový pohon a je z produkce německé firmy Zimmermann. Jako obslužný vůz slouží model plošiňáku s naloženým kontejnerem, pro cestující byl dovezen již z března známý dvoudílný lavicový vůz.
20. 12. 2008 | 20. 12. 2008 | 20. 12. 2008 |
21. 12. 2008 | 21. 12. 2008 |
Dostal ji do ruky Jirka Kůt, který s ní takto trénoval na Sinsheim. Po neúspěšných pokusech s topením směsí černého uhlí a antracitu (předchozí víkend Jirka Sajbrt) bylo zvoleno čisté černé uhlí, které má oproti antracitu výrazně vyšší podíl plynných složek, takže zápalná teplota je nižší. V miniaturní peci modelu lze potom udržet teplotu postačující k hoření takového uhlí.
20. 12. 2008 | 20. 12. 2008 |
Provozovat Rocket není nic jednoduchého. Pozice »strojvedoucího« je relativně vratká, je potřeba často přikládat malé množství uhlí, sledovat vodu, kterou je nutno často doplňovat i ručně, malý zásobník vody je navíc nutno dolévat při jízdě. S modelem lze kroužit po okruhu, ale je to fuška. Jirka Kůt je však párař a takového nic neodradí.
20. 12. 2008 | 20. 12. 2008 | 20. 12. 2008 |
20. 12. 2008 | 20. 12. 2008 |
21. 12. 2008 | 21. 12. 2008 |
O sobotách a nedělích je přirozeně nejvíce »svezeníchtivých«. Denně se svezlo kolem tisíce lidí. Někteří ovšem jeli i několikrát za sebou, byly děti, které donutily dospělé navštívit kvůli vlakům výstaviště několikrát. Vlaky jezdily plné a na rozdíl od modelářského veletrhu v březnu byl podíl dospělých výrazně vyšší. Snadněji překonali pocit nepatřičnosti a nasedli...
20. 12. 2008 | 20. 12. 2008 | 20. 12. 2008 |
20. 12. 2008 | 20. 12. 2008 |
Naši průvodčí se zbrusu novými brašnami z hověziny a originálními štípacími kleštěmi ČSD měli plné ruce práce.
21. 12. 2008 | 21. 12. 2008 |
První den se zdálo, že neustále znějící vánoční koledy skutečně vymývají mozek a u vlastního vánočního stromku se budeme muset bez nich obejít. V rámci doprovozného programu však v pavilonu bylo i pódium a hlediště, kde se konala různá hudební vystoupení. V tom byla spása, protože repertoár byl poměrně různorodý. Ve dvou případech se hudebníci přišli dokonce povozit. Naposledy v neděli to byl po svém koncertě brněnský Javorník, což je taneční a hudební folklorní soubor, který lze počítat mezi nejlepší v České republice. Parní lokomotiva ANDPIE dostala 5 osobních vozů a s touto zátěží kroužila po dráze. Hudebníci dokázali při jízdě hrát...
21. 12. 2008 | 21. 12. 2008 |
Stavění dráhy je obtížnější, protože sestavování kolejí dá více přemýšlení při rozvrhu v prostoru. Je ale radostnější - teprve se bude jezdit. Uklízení – navíc po vyčerpávajícím dni provozu – tak radostné není. Bylo nás však početně více, takže po 3 hodinách práce jsme mohli naložit dodávku a koleje odvézt do skladu. Občas samozřejmě padla otázka, proč toho máme vlastně tolik.
21. 12. 2008 | 21. 12. 2008 | 21. 12. 2008 | 21. 12. 2008 |
Provoz dráhy byl pro veřejnost jednoznačný úspěch. Za šest dní provozu se svezlo kolem 4 400 lidí. Pokud na jednom vlaku se třemi vozy jelo průměrně 4—8 osob, můžeme si vypočítat počet jízd. Koleje a zejména výhybky jsou již správně provozně »opracované«.
21. 12. 2008 | 21. 12. 2008 |
První víkend bylo svezených o něco více, než poslední víkend před svátky. Ve všední dny byl zájem podle očekávání minimální. Mnoho lidí se ptalo, kde máme stálou dráhu, kterou by chtěli navštívit. Bohužel ještě nemáme, ale snad se to podaří pomalu rozpohybovat.
V březnu na výstavišti na shledanou.
21. 12. 2008 | 21. 12. 2008 |