digitalizace modelu
• LGB – osobní vozy RhB ocel. konstrukce •
montáž dekodéru osvětlení

Osobní vozy RhB ocelové konstrukce patří k nejnovějším výrobkům LGB. První vlaštovkou této nové série byl jídelní vůz Gourmino. Dlouho připravovaný vůz stejné konstrukce (ale s novými hlavními výlisky) byl ohlášen jako model pro členy Klubu LGB. Šlo o vůz 2. třídy, jehož »početí« bohužel padlo na konec firmy Ernst Paul Lehmann Patentwerk. Vývoj byl tedy podstatně brzděn prodejem firmy a značky LGB. A zdá se, že se modelu lepí smůla na paty – sotva se definitivně narodil a našel cestu k zákazníkům, i jeho druhý rodič (Märklin) jde ke dnu.
Nicméně model je tu, jsa následován modelem neklubovým, který má stejnou »mechanickou část«, ale potisk vozu 1. třídy.

Digitální rozhraní

Nové osobní vozy jsou z výroby vybaveny digitálním rozhraním. To je tvořeno konektorem pro instalaci funkčního dekodéru Massoth eMOTION 8FL. Dekodér je určen pro ovládání osvětlení, popřípadě jiných prvků (serva). U osobních vozů je určen pro dálkové ovládání osvětlení.
Následující popis instalace je mimo klubový model osobního vozu 2. třídy (Art. 31520) totožný i pro jídelní vůz Gourmino (Art. 30520) a osobní vůz ocelové konstrukce 1. třídy (Art. 31523).


Foto 18. 1. 2009 © Roman Šiler

Foto 18. 1. 2009 © Roman Šiler
 

Opravdu jednoduchá instalace

Naistalování dekodéru nám zabere vlastně jen několik minut. Otočíme vůz a odšroubujeme vrut upevňující kryt desky elektroniky s vypínačem osvětlení. Na této desce objevíme oranžový blok zásuvky rozhraní. Z balení dekodéru eMOTION 8FL vyjmeme vlastní dekodér v ochranné smršťovací fólii s plochým osmižilovým kabelem zakončeným zásuvkou. Ta pasuje přesně na konektor rozhraní.


Foto 18. 1. 2009 © Roman Šiler

Foto 18. 1. 2009 © Roman Šiler
 

Vrcholným výkonem tedy je zastrčení této zásuvky na své místo. Druhým složitým úkolem je přepnutí dvou červených mikropřepínačů umístěných vedle zásuvky. Tyto přepínače přepnou elektroniku z analogového režimu a digitální. Nyní již stačí jen pečlivě seskládat dekodér s přípojným kabelem do malého prostoru pod poklop, který pak zašroubujeme zpět na místo. Tím jsme s montáží skončili.


Foto 18. 1. 2009 © Roman Šiler

Foto 18. 1. 2009 © Roman Šiler
 

Programování

Jediným úkolem po montáži je postavit vagon na programovací kolej a přeprogramovat adresu z tovární trojky na libovolné číslo. Vhodným číslem může být například evidenční číslo vozu. Ale musíme si uvědomit, jak budeme vozy ovládat. Pokud bude mít každý osvětlený vůz svou adresu, může trvat zapnutí osvětlení v celém vlaku hezky dlouho. Možná je výhodnější zvolit adresu pro všechny nebo několik vozů. Např. 1000. Po naadresování 1000 pak zapneme jedním funkčním tlačítkem celý vlak.
Je vhodné v CV49 (konfigurační registr Massoth) nastavit dekodér na provoz čistě s paralelním přenosem dat (hodnota 0 místo tovární hodnoty 1). Pokud to tedy řídicí centrála umožňuje. V praxi totiž dochází k drobným přerušením přívodu proudu (nečistoty a nerovnosti na kolejích), které jsou dekodérem v režimu paralením i sériovým vyhodnoceny jako řídicí impulsy, takže osvětlení samovolně vypíná. Paralelní přenos dat je možný od centrály LGB II a na centrálách Massoth.

Pokud je spínání osvětlení málo...

Osvětlovací okruh je jen jeden (Gourmino má okruhy dva). Osm funkčních výstupů dekodéru tedy není příliš využito. Pokud je někdo šikovný, může přidávat. Serva mohou ovládat dveře nebo figurky, osvětlení lze rozdělit na více okruhů, apod.

 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :