Zrod »brejlovce«
motorová lokomotiva ČSD T 478.4
velikost G

Legendární »brejlovec«

V 60. letech 20. století začaly tratě ČSD brázdit motorové lokomotivy T 478.1 a T 478.2. Tyto lokomotivy typické svým zvukem přeplňovaného naftového motoru si vysloužily pro tvar čela přezdívku »zamračená«, »bardotka« i údernější »ceckáč«. Pokračovatelem byly lokomotivy T 478.3 a T 478.4. Podle tvaru čelního okna je tato řada přezdívána všeobecně a naprosto výstižně »brejlovec«. Lokomotivy byly vyráběny od roku 1968, přičemž světlo světa jich spatřilo bezmála 500 kusů. ČKD lokomotivka je již v železničářském nebi. Bohužel smrt této továrny má trošku hořkou příchuť – dost možná by mohla i dnes vyrábět nové stroje, ale na místě ČKD v Praze se dnes hraje hokej.
Dodnes jezdící lokomotivy ČKD jsou tak živoucím pomníkem zaniklé lokomotivky. Model ve velikosti G nemá ambice být pomníkem, ale spíš srdeční záležitostí českých a slovenských provozovatelů zahradních železnic na rozchodu 45 mm.

Provedení modelu

Pro zahradní železnici musí mít model některé specifické vlastnosti, které vnášejí do modelářské práce kompromisy, někdy pravověrnými modeláři obtížně akceptovatelnými.

Části karoserie ve velikosti 0 (1:45). Foto 3. 5. 2009.

G - gumové měřítko

To nejzákladnější – měřítko modelu – plave. Ano. Normální rozchod 1435 mm a modelový rozchod 45 mm diktuje modelovou velikost I (1:32). Jak již víme, kompromisem pro G je něco mezi 1:22,5 (vel. II) a 1:32. Jde o něco kolem 1:27 (vel. 1,5). Měřítko ve všech 3 osách však není stejné – prostě modelářská hrůza.

Průjezd zatáčkou R1

Další děs – zavedeným minimálním poloměrem je podle LGB R600 mm. Pro modeláře to není oblouk, ale »vingl«, nebo-li roh. Ano, je to trošku brutální. Rychlíkové vagony se skutečně v takové zatáčce zlomí do pravého úhlu, ale co naplat – modeláři většinou nevlastní zámecký park, takže R1 je pro mnohé prostorovým dobrodiním.
Průjezd takovým obloukem extrémně vychyluje podvozky, což má vliv na fůru detailů spodku vozidla.

Digitální výzbroj se zvuky

Kdo jednou získá zvukový model v zahradním měřítku nebo jej sám ozvučí – je definitivně ztracen. Lokomotivy bez zvuků pak již nemají cenu, ba jsou přímo neprovozovatelné. Většina kolejišť je také dnes již digitální. Proto je dekodér jaksi nutností. Osvětlení patří samozřejmě k tomu.

Odolnost ve venkovním prostředí

Málokterý průmyslově vyráběný model dosahuje ve věci odolnosti kvality LGB. Charakteristika je však známá – houževnaté, pružné a robustní materiály pro karoserie, dokonale zapouzdřené pohonné jednotky, spolehlivý sběr proudu z kolejí, rozumná samosvornost převodu z motoru na kola.
Pokud někdo předhání LGB v modelovém provedení, téměř vždy pak zaostává ve spolehlivosti provozu.

Atributy brejlovce

Pro malosériový model T 478.3 nebo T478.4 bylo stanoveno následující:
• bezpečný průjezd obloukem R1 (600 mm)
• celoplastová karoserie
• zapouzdřené pohonné jednotky LGB
• vnější i vnitřní osvětlení
• zvukový dekodér

Zájemci se mohou hlásit

Záměrem je připravit potřebné stavební díly pro sérii 10 kusů lokomotiv. Cena bude stanovena na základě zkušeností se stavbou prototypu, který se již rodí. Zřejmě přesáhne řád 50 tis. Kč. Bude se tedy blížit malosériovým produktům jiných evropských firem. Povrchová úprava a detail však bude na velmi solidní úrovni.
Desetikusová série bude svým způsobem omezená, takže zájemci budou uspokojeni v pořadí, v jakém se přihlásí. Po stanovení ceny modelu budou přijímány závazné objednávky se zálohovou platbou. Zájemci se však mohou hlásit již dnes. Zájem může ovlivnit případné rozšíření první výrobní série.

Příprava prototypu

(6. 5. 2009) Na podzim roku 2008 byl na kolejišti vyzkoušen základní rám s podvozky LGB. Sledována byla především průjezdnost tratě v zatáčkách, kdy čelní partie rámu nabíhají do profilu. Testováno bylo i třmenové spřáhlo, které bude součástí podvozků.
Na rám byla při zkouškách usazena jednoduchá maketa karoserie z důvodu poměření proporcí s osobními čtyřnápravovými vozy z produkce LGB. Tyto vozy budou nepochybně nejčastěji v budoucím provozu modelů T 478.
Z důvodu nutného průjezdu ostrými oblouky bylo upuštěno od modelování závěsek podvozků. Tyto závěsky byly po rekonstrukcích lokomotiv odstraňovány, takže modely se budou tvářit, jako že rekonstrukci prodělaly.


Jízdní zkouška rámu s podvozky na firemním kolejišti. Foto dne 21. 8. 2008.

Základní rám s podvozky LGB a rozměrovou maketou karoserie. Foto dne 21. 8. 2008.

Rozměrová maketa ve srovnání s osobními vozy LGB. Foto 21. 8. 2008.
 

Maska podvozku zhotovená ručně z mosazného plechu. Foto 21. 8. 2008.

Zkušební rám s podvozky LGB. Foto 3. 5. 2009.

Zkušební rám se »zamaskovaným« podvozkem. Foto 21. 8. 2008.
 

Tyto první zkoušky dopadly dobře. Dále se tedy začala řešit problematika výroby karoserie. Byla prověřena možnost výroby metodou tzv. tisku z počítačového 3D modelu. Tiskárna je zařízení, které dokáže vrstvit plasty (ale i kovy) v prostoru tak, že je vytvořen prototypový model. Pevnost těchto plastů je taková, že vyrobené díly by bylo možno bez problémů využít na provozní (sériovou) karoserii. Bohužel cena provozu takové tiskárny a cena spotřebovaných speciálních materiálů je na nepřijatelné úrovni. Po diskuzích byla nakonec zvolena varianta výroby prototypů hlavních částí karoserie s tím, že vytisknuté a povrchově upravené díly budou využity na formy pro odlévání pryskyřicí.


Části karoserie zhotovené metodou 3D tisku z virtuálního modelu. Foto 3. 5. 2009.

Sestavené díly »vytisknuté« prototypové karoserie sestavené na základním rámu. Foto 4. 5. 2009.
 

Poslední fotografie napovídá, že zpracování modelu bude na skutečně vysoké úrovni. Věrnost provedení bude velmi solidní. Samozřejmě až na to gumové měřítko. Ale radost na kolejišti tento model nepochybně udělá.

Předváděcí provoz prototypu před dokončením

Z logických propagačních důvodů bylo rozhodnuto o předvedení ještě nehotového modelu na brněnském »Srazu bláznů« dne 22. 8. 2009. Model nebyl lakován ani plně vybaven drobnými dosazovanými díly. Byl však vyzbrojen zvukovým dekodérem. Byl předváděn v jízdě.
Zahájení výroby prvních modelů pro zákazníky bylo plánováno od září 2009.

Sestavený oživený model dosud nelakovaný. Foto 17. 8. 2009.

Vybavení kabiny modelu. Foto 17. 8. 2009.

Foto 17. 8. 2009.
 
Podvozek s kompletní maskou. Foto 17. 8. 2009.

Sraz bláznů 22. 8. 2009 - předpremiéra

Sraz modelářů v Brně byl i ve znamení předvedení ještě ne zcela dokončeného modelu na kolejišti. Do lokomotivy byl namontován zvukový dekodér Massoth. K lokomotivě byly připřaženy čtyři rychlíkové vozy DB z produkce LGB. Zkušební jízdy ukázaly, že adhezní hmotnost lokomotivy je víc než dostatečná. I při jízdě do stoupání 5% na spirálním viaduktu souprava nezačala prokluzovat. Při největší rychlosti však začal vypínat dekodér pracující na hraně přetížení. Bylo proto rozhodnuto hmotnost modelu snížit. Celková hmotnost prototypu při zkušebních jízdách byla 8,5 kg.


Foto 22. 8. 2009 © Roman Šiler

Foto 22. 8. 2009 © Roman Šiler
 

Foto 22. 8. 2009 © Roman Šiler

Foto 22. 8. 2009 © Roman Šiler

Foto 22. 8. 2009 © Roman Šiler
 

Foto 22. 8. 2009 © Roman Šiler

Foto 22. 8. 2009 © Roman Šiler
 

Foto 22. 8. 2009 © Roman Šiler

Foto 22. 8. 2009 © Roman Šiler

Foto 22. 8. 2009 © Roman Šiler
 

Foto 22. 8. 2009 © Roman Šiler

Foto 22. 8. 2009 © Roman Šiler

Foto 22. 8. 2009 © Roman Šiler
 

Foto 22. 8. 2009 © Roman Šiler

Foto 22. 8. 2009 © Roman Šiler
 

Foto 22. 8. 2009 © Roman Šiler

Foto 22. 8. 2009 © Roman Šiler

Foto 22. 8. 2009 © Roman Šiler
 

Malý sraz bláznů 17. 10. 2009 - hotovo

Dokončení modelu bylo ohlášeno na 17. října 2009, kdy bylo naplánováno představení kompletního nalakovaného modelu v provozu na zahradním kolejišti. Nebylo ale plánováno velmi chladné počasí a déšť, což ovšem obojí nastalo. Účastníci byli značně prokřehlí a navlhlí. Hřál je naštěstí pohled na dokonalý model a teplý čaj,káva a další podávané občerstvení.
Ti, kteří si přivezli živé parní modely, se navíc zahřívali přikládáním rukou na roztopené kotle. Brejlovec se tak mohl potkávat s živými parními modely. Elektrickými partnery na trati mu byli modely velikosti 1,5 z portfólia LGB a Piko.

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler

Na sraz byly zapůjčeny i modely brejlovců v měřítku 0, H0 a TT. Při fotografování pózovali společně. Škoda, že se nepodařilo do Brně dovézt brejlovce pětkového. Tento obr by půvabně doplnil brejlovčí rodinku.
Následující fotografie byly pořízeny na brněnském firemním kolejišti. Nepotřebují snad žádného dalšího komentáře. Všichni jsme se shodli najednom. Brejlovec velikosti 1,5 je opravdu pěkně zpracován a je to »pan model«.


Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler
 

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler
 

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler
 

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler
 

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler
 
Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler
 

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler
 

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler
 

Čelo rámu lokomotivy je vybaveno opravdu skvostně. Kompletní a funkční odpružená šroubovka, odpružené nárazníky, hadice se spojitelnými hrdly. Kdo si pořídí modely dva a bude projíždět oblouky s radiusem větším jak 2 metry, může třemenová spřáhla demontovat a modely spojit šroubovkami. A propojit hadice!


Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler
 

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler
 

Dveře do kabiny jsou otvírací. Kabina sama je s demontovatelnou přepážkou, aby bylo možno na sedadlo umístit například figurku strojvedoucího.


Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler
 

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler
 

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler
 

Model brejlovce s označením T478.3013 byl v provozu několik hodin. Tahal tři rychlíkové vagony LGB na velmi sklonově náročné trati. Čtvrtý vagon byl také připřažen, ale model odlehčený na 5,5 kg již začal prokluzovat. Hmotnost bude tedy opět zvýšena, jako kompromis bude zvolena hodnota 6 kg. Jediným konstrukčním problémem se ukázalo být třemové spřáhlo, které má speciální tvar, aby model mohl mít na čelech rámu jak šroubovku, tak i vzduchové hadice a také kompletní sněhový pluh. Držák spřáhla se ukázal být příliš pružný. Bude nutno jej vyztužit. Dále budou instalovány makety strojovny za okna, aby strojovna nebyla průhledná, což se u takového modelu jeví jako rušivé.
Do vánoc 2009 měly být dokompletovány další čtyři kusy. Modely se základní cenou 58 000,- Kč (bez DPH) budou vybaveny zvukovým dekodérem. Barevné provedení a nastavení dekodéru bude dle přání zákazníků.

Technické parametry modelu

• měřítko: 1:27
• rozměry (dך×v): 613 × 112 × 165 (mm)
• hmotnost: 5,5 kg (model) + až 2,5 kg (balast)
• podvozky: dvounápravové otočné LGB, s modelovou maskou
• osvětlení: čelní poziční a koncové, světlomet, osvětlení kabiny
• dekodér: Massoth eMOTION XLS
• kouřový generátor s ventilátorem Massoth 19V (na přání)

Předpokládané digitální ovládání lokomotivy:

F1 - troubení
F2 - pískání
F3 - troubení s ozvěnou
F4 - skřípění brzd
F5 - start / vypnutí motoru
F6 - zapnutí / vypnutí zvuků
F7 - světlomet (dle směru jízdy)
F8 - posun (snížení rychlosti)
F9 - kouření
F10 - osvětlení kabiny (dle směru jízdy)

Adresa bude nastavena na 4783 (T478.3) nebo 4784 (T478.4), popřípadě 754. Dále bude nastaveno 28 jízdních stupňů a jen digitální ovládání. Hlasitost zvuků střední.
Přeprogramování na centrály LGB (krátká adresa a 14 jízdních stupňů) na přání.

Uvedené hodnoty jsou variantou prvního prototypu zvukového dekodéru (21. 1. 2010). Dle potřeb se mohou ještě změnit. Individuální nastavení dle přání kupujícího je možné.

Stav výroby na začátku roku 2010

Vzhledem k opožděním některých odlitků doplňků nebyl vánoční termín splněn. Na začátku roku 2010 byl dodán první zvukový dekodér se zpracovanou originální nahrávkou zvuku skutečné lokomotivy T478.3, která byla pořízena v brněnském depu v Maloměřicích. Jednotlivé soubory reprezentovaly následující zvuky:
• mazání a start motoru
• volnoběh
• postupné zvyšování výkonu
• přechod na volnoběh
• vypnutí motoru
• troubení
• pískání
Zvuky (amatérsky) pořídili Tomáš Randýsek a Roman Šiler za laskavé spolupráce pracovníků depa.
Zvuky byly zpracovány v bavorské firmě Massoth, která reagovala velmi pružně. Dále projevila zájem model brejlovce vystavit na důležitém hračkářském veletrhu v Norimberku. K tomuto účelu bude použit prototyp, který má již nový dekodér zabudovaný. Zabudován byl rovněž kouřový generátor s ventilátorem.


Foto 16. 1. 2010 © Roman Šiler.

Foto 16. 1. 2010 © Roman Šiler.

Foto 16. 1. 2010 © Roman Šiler.
 

Foto 16. 1. 2010 © Roman Šiler.

Foto 16. 1. 2010 © Roman Šiler.

Foto 16. 1. 2010 © Roman Šiler.
 

Foto 16. 1. 2010 © Roman Šiler.

Foto 16. 1. 2010 © Roman Šiler.
 

Zpracování originálního zvuku T478.3 pro digitální zvukový modul zakládá možnost výroby a dodávky zvukových dekodérů i pro modely velikosti 0 a H0.
Po dodání dalších »sériových« dekodérů budou modely sestaveny a expedovány.
Následující fotografie představují díly připravené k montáži. Některé díly na fotografiích jsou připraveny již pro celou sérii deseti kusů modelů.


Foto 16. 1. 2010 © Roman Šiler.

Foto 16. 1. 2010 © Roman Šiler.

Foto 16. 1. 2010 © Roman Šiler.
 

Foto 16. 1. 2010 © Roman Šiler.

Foto 16. 1. 2010 © Roman Šiler.
 

Foto 16. 1. 2010 © Roman Šiler.

Foto 16. 1. 2010 © Roman Šiler.
 

Hotové modely

Foto 20. 5. 2010 © Roman Šiler.

Oproti původnímu plánu došlo nakonec k velkému zpoždění dokompletování modelů. Zejména z důvodu opožděné výroby dekodérů a z důvodu nového řešení osvětlení kabin, kde se původní řešení s mikrožárovkami ukázalo jako nevhodné.

Foto 20. 5. 2010 © Roman Šiler.
Foto 20. 5. 2010 © Roman Šiler.

Od konce května - expedice

Jako první byly dokončeny modely T478.3091 (zelená barva) a T478.4337 (červená barva). Byly pořízeny první fotografie na nádraží Vinohrady firemního kolejiště. To samo o sobě nebylo jednoduché, vzhledem k vyjímečně deštivému počasí.
Třetí model přibyl na začátku června – 754 019-8 (modrá barva).

Foto 4. 6. 2010 © Roman Šiler.

Foto 20. 5. 2010 © Roman Šiler.

Foto 20. 5. 2010 © Roman Šiler.

Foto 20. 5. 2010 © Roman Šiler.
 

Foto 20. 5. 2010 © Roman Šiler.

Foto 20. 5. 2010 © Roman Šiler.
 

Foto 20. 5. 2010 © Roman Šiler.

Foto 20. 5. 2010 © Roman Šiler.

Foto 4. 6. 2010 © Roman Šiler.
 

Foto 4. 6. 2010 © Roman Šiler.

Foto 20. 5. 2010 © Roman Šiler.

Foto 20. 5. 2010 © Roman Šiler.
 

Foto 4. 6. 2010 © Roman Šiler.

Foto 4. 6. 2010 © Roman Šiler.
 

Foto 20. 5. 2010 © Roman Šiler.

Foto 4. 6. 2010 © Roman Šiler.

Foto 20. 5. 2010 © Roman Šiler.
 

Další barevnou mutací je červená se žlutým pruhem kolem celé skříně. Jde o lokomotivu pouze se dvěma čelními světly.


Foto 23. 10. 2010 © Roman Šiler.

Foto 23. 10. 2010 © Roman Šiler.
 

Foto 23. 10. 2010 © Roman Šiler.

Foto 23. 10. 2010 © Roman Šiler.

Foto 23. 10. 2010 © Roman Šiler.
 

Foto 23. 10. 2010 © Roman Šiler.

Foto 23. 10. 2010 © Roman Šiler.

Foto 23. 10. 2010 © Roman Šiler.
 

Foto 23. 10. 2010 © Roman Šiler.

Foto 23. 10. 2010 © Roman Šiler.
 



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :