Samovýsypné vozy vyráběné EPL jsou funkční. Praktické využití při převážení sypkého substrátu na modelovém kolejišti je u některých typů dost omezené, přesto většinou umožňují dobrou zábavu.
Vozy mají boční klapy (po jedné) s dostatečně velkým otvorem, takže spolehlivě sypou suchý štěrk frakce 0-4 mm. Substrát se sype vedle kolejí tak, že je možné sypat za jízdy. Modely velmi dobře využitelné pro rozvážení štěrku po tratích.
![]() 41410 | ![]() 42413 | ![]() 43410 |
Vzorem pro model jsou samovýsypné dvouprostorové vozy RhB. Mají dvě klapy na každé bočnici. Výsypný otvor však není optimálně velký, takže štěrk je nutno ručně postrkovat. Velká kapacita vozu je pro modelový provoz zajímavá. Jemnější suchý substrát sype bez problémů.
![]() 40690 | ![]() 40693 | ![]() 46690 |
![]() 46693 | ![]() 46694 |
Jde o vozy se čtyřmi klapami, orientované jsou však na kolejové lože. Substrát se tedy vysype na koleje (mezi koleje i vně), takže pokud nejde o speciálně upravené místo pro vysypání substrátu, vytvoří se hromada, která neumožňuje jízdu. Pro rozvážení např. štěrku na údržbu tratí se proto vyloženě nehodí. Sypký suchý materiál se jinak vysypává docela ochotně.
![]() 41760 | ![]() 43760 | ![]() 44760 | ![]() 44763 |
![]() 45760 | ![]() 47760 | ![]() 48760 |
Jde o samovýsypné vozy převážející rudu. Jsou používány nečastěji v ucelených soupravách spojených pevnými spojkami. Model je z hlediska provedení velmi dobrý, u LGB jde o nejnovější nově konstruovaný samovýsypný vůz. Dodáván je často ve čtveřici, k dispozici jsou i krátká spřáhla na vytvoření ucelené soupravy. Pro praktickou simulaci provozu se sypkými hmotami se příliš asi nehodí. Spodní klapky, které otvírají korbu jen mezi koleje, jsou zajištěny pouze jemnými výstupky, systém odjištění vyžaduje celkem neobvyklý tlak na jinak nefunkční část řetězových převodů na boku korby. Uzavření relativně nepřístupných odklopených klapek není příliš praktické, vůz je přitom nutné přidržovat na kolejích rukou. Životnost zajišťovacího systému je při častějším používání s otazníkem.
![]() 40040 | ![]() 40045 | ![]() 41040 | ![]() 41043 |
![]() 42040 | ![]() 43040 | ![]() 44040 | ![]() 45040 |
![]() 46040 |
Jde o celosvařované samonosné velkokapacitní samovýsypné vozy, jejichž tříprostorová korba je zcela uzavřena. Tři násypné otvory mají poklopy, které jsou s ohledem na objem korby poměrně úzké. Výsypné otvory směřují jen mezi koleje, jsou provedeny dobře modelově. Tím jsou také poměrně úzké. Část vysypávaného substrátu zasáhne hlavu koleje, takže se může znečistit. Odjištění klapek na modelu je celkem elegantní, ale mechanismus je poměrně jemný a je otázka nakolik se v praxi znečistí prachem a hrubšími částicemi s následkem nefunkčnosti. Vůz může na kolejišti fungovat s jemnozrnným např. křemičitým (suchým) pískem. Pro vysypávání je nutno mít speciálně provedenou kolej.
![]() 40820 | ![]() 40823 | ![]() 41820 | ![]() 41823 |
![]() 42820 | ![]() 42823 | ![]() 43820 | ![]() 43823 |
![]() 44820 | ![]() 44823 | ![]() 45820 | ![]() 45823 |
![]() 46820 |