Ŕecenze byla dokončena v květnu 2006.
20390 - tovární snímek © Ernst Paul Lehmann Patentwerk |
Jeden z nejlepších modelů LGB. Jde o osobní motorový vůz Rhétské dráhy ve Švýcarsku (RhB), konkrétně tratě přes Berninský průsmyk (2230 m n. m.). Motorové vozy s původním označením BCe 4 (Nr. 1—14) a BCFe 4 (Nr. 21—23) zahajovaly na této ojedinělé horské dráze provoz v roce 1908—10.
Model ztvárňuje motorový vůz původního evid. č. 2 po celkové modernizaci v roce 1946. Z hlediska modelovosti je na velmi dobré úrovni. Vyniká velkou tažnou silou (jde o nejsilnější model ze sortimentu) a překonává nejlépe i relativně nekvalitní kolejový svršek.
ABe 4/4 č. 32 s osobním vlakem ve stanici »Susch« | Abe 4/4 č. 32 na trati po opěrné zdi ke konečné »Javornice« | Motorový vůz č. 32 po delším stání při sněžení |
Jde o vděčný model i pro kolejiště malých rozměrů, pro kolejiště se zatáčkami R1 i pro kolejiště s velkým stoupáním – každý podvozek má totiž nápravu s jednou zdrsněnou (adhezní) obručí. Na berninské dráze však tyto vozy 1. a 2. vozové třídy tahají nejen několikavozové soupravy moderních čtyřnápravových vagonů, ale i smíšené vlaky s nákladními vozy, takže provozní nasazení modelu je opravdu široké. Na firemním kolejišti utáhne do největšího stoupání za dobrých adhezních podmínek i 5 dlouhých osobních vozů. Vůz lze dobře vybavit zvukovým modulem od firmy Dietz (předváděcí model je takto dovybaven).
Motorový vůz s osobním vlakem RhB na mostě přes zahradní potok | Motorový vůz č. 32 pomáhá při práci motorovému pluhu LGB ve stanici »Potůčkov«. | Motorový vůz ABe 4/4 ve stanici »Susch« v zimě. |
Motorový vůz ABe 4/4 č. 32 s osobním vlakem RhB ve stanici »Susch«. |
Na fotografiích z reálného provozu RhB vidíme současný stav původních motorových vozů z let 1908—9 dráhy Bernina Bahn přes Berninský průsmyk. V provozu jsou využívány již méně, především u zvláštních (objednaných) vlaků. Přes modernizaci karoserií (bezrámová okna) a zejména elektrické výzbroje a sběračů (ze 750 na 1500 V ss, lyry nahrazeny pantografem nebo polopantografem), jsou vozy v interiéru překvapivě původní a tudíž popravdě archaické. Zážitek z jízdy je pro znalce o to větší.
21390, 21392, 21393 - tovární snímek © Ernst Paul Lehmann Patentwerk |
Model vozu RhB ABe 4/4 Nr. 34 v historizujícím žlutém nátěru. Toto původní barevné provedení bylo provedeno u skutečného vozu evid. č. 34 v roce 2001 po vzoru vozu evid. č. 30. Samozřejmě vozy s tímto lakem nikdy neměly současná evideční čísla, současné sběrače, současnou upravenou elektrickou výzbroj a současně upravené karoserie. Oba nostalgické motorové vozy mají dnes u RhB i podobně zpracovaný vlečný vůz z původní série, který s nimi tvoří půvabnou soupravu. Model tohoto vlečného vozu LGB (Art. 30550) je již ve výrobě a je ohlášen do prodeje v první čtvrtině roku 2006. Model motorového vozu č. 34 je vybaven i digitálním zvukovým modulem s originálními zvuky autentického vozu evid. č. 34 (původní vůz BCe 4 Nr. 4). Vynikající jízdní vlastnosti jsou stejné jako u modelu LGB 20390. Modely evid. č. 34 jsou vyráběny ve třech variantách, přičemž se liší svým elektrickým vybavením: 21390 - bez dekodéru s rozhraním DCC, 21392 - s dekodérem MZS a se zvukem, 21393 - s dekodérem MZS bez zvuku.
ABe 4/4 č. 34 na trati za nádražím »Susch« | Motorový vůz č. 34 s vyhlídkovými vozy ve stanici »Susch« | ABe 4/4 č. 34 se smíšeným vlakem na mostě jede ke stanici »Vinohrady« |
Digitální zvuk nahraný na originálním vozu přináší prohloubení zážitků. Dobře jsou během jízdy slyšet čelní ozubené převody tlapových motorů - typický zvuk starých elektrických motorových vozů. Na digitálně řízených kolejištích můžeme pískat, pustit staniční hlášení, skřípění kol v zatáčkách (berninská dráha má nejmenší poloměry 40—50 m a stoupání až 70‰). Interiéru modelu pomohl rám vozu z černé hmoty - tmavá podlaha je přirozenější, než červená u modelu vozu evid. č. 32. Ozdobné linky a nápisy jsou provedeny velmi jemně. Zkrátka povedený model.