V druhé polovině 60. let vyvstala u RhB potřeba náhrady nejstarších elektrických lokomotiv z důvodu jejich nízkého výkonu a rychlosti. Na základě prvních praktických zkušeností s tyristorovou regulací na jiných vozidlech (u RhB v provozu od roku 1969) byla pro nové lokomotivy objednané u SLM (Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik Winterthur) a BBC (Brown, Boverie & Cie Baden) na konci roku 1970 zvolena tato koncepce elektrické výzbroje. Prvních deset lokomotiv s výkonem 4×425 kW bylo s evid. č. 611—620 zprovozněno v roce 1973, dalších 13 kusů bylo dodáno s evid. č. 621—633 v roce 1984. Všechny lokomotivy byly krátce po vyrobení pokřtěny a nesly jména s erby obcí ležících na tratích RhB.
V 80. letech byly postupně všechny lokomotivy v rámci velkých prohlídek modernizovány. Na konci 90. let 20. století pak byly dosazovány nové reflektory, které na rozdíl od původních kruhových mají integrována koncová červená světla a mají obdélníkovou formu.
LGB tyto velmi kvalitně zpracované modely Ge 4/4 II vyrábí od roku 1992 do současnosti. Bylo zhotoveno několik barevných a číselných variant, varianty se zvukem nebo bez, v posledních dvou letech přibyla modernizovaná varianta karoserie s hranatými reflektory. Známá Art. čísla: 21430 (evid. č. 612, zelená), 22430 (evid. č. 615, zelená), 23430 (evid. č. 621, zelená), 24430 (evid. č. 633, červená), 25430, 25432 (evid. č. 611, zelená, zvuk), 27430 (evid. č. 618, červená), 27432 (evid. č. 622, modrá, zvuk).
24430 - tovární snímek © Ernst Paul Lehmann Patentwerk. |
25432 - tovární snímek © Ernst Paul Lehmann Patentwerk. |
27430 - tovární snímek © Ernst Paul Lehmann Patentwerk. |
27432 - tovární snímek © Ernst Paul Lehmann Patentwerk. |
Model elektrické lokomotivy RhB Ge 4/4 II patří k těm nejlepším modelům trakčních vozidel LGB. Model je vybaven dvěma motory, jednu nápravu s adhezní obručí, má přepínatelné venkovní osvětlení a osvětlení kabiny (v závislosti na směru jízdy), motoricky ovládané pantografy (buď v režimu dle směru jízdy nebo u MZS ručně funkčními tlačítky ovladače), v současnosti jsou modely vybaveny digitálním dekodérem. Varianty s digitálním zvukovým modulem mají zvuky agregátů nahrány na skutečném stroji. Vzhledem k velikosti a hmotnosti má model velmi dobré trakční vlastnosti.
Funkce sněhového pluhu na podvozcích modelu je bohužel dost poznamenána vybráním pro třmenové spřáhlo. Při jízdě po trati se sněhovou vrstvou dochází proto k pěchování sněhu do prostoru podvozků a mezi sběrací botky mezi nápravami. Dochází pak k nadlehčení modelu a ztrátě vodivého kontaktu s kolejemi. Tratě je proto nutno nejprve dobře pročistit - třeba modelovými pluhy. Na vyčistěné trati jezdí model nádherně.
Model lokomotivy Ge 4/4 II Art. 27430 a 27432 reaguje na současný stav těchto vozidel u RhB, kdy jsou vybaveny typickými hranatými reflektory s integrovanými koncovými světly.
Ge 4/4 II č. 618 s panoramatickým rychlíkem přejíždí most přes zahradní potok. |
Modely, které nejsou vybaveny zvukovým modulem, lze zvukem dodatečně obohatit. Použít lze velmi dobře univerzální zvukový modul LGB (evropská elektrická lokomotiva), který prakticky lokomotivu Ge 4/4 II reprodukuje. Zvuk píšťaly je rovněž stejný, jako u RhB. Ve skříni lokomotivy je dost volného prostoru pro krabičku s přídavnou elektronikou. Přesto je vhodné krabičku modulu rozebrat a reproduktor instalovat na místo určené pro reproduktory originálně ozvučených modelů, kde jsou žebra pro dobrý výstup zvukových vln do prostoru.
Noční idylka s lokomotivami Ge 4/4 II ve stanici »Terasy«. | Ge 4/4 II 618 s rychlíkem ve stoupání do stanice »Susch«. | Ge 4/4 II 618 s nákladním vlakem ve stanici »Susch«. |
Všechny varianty modelů elektrických lokomotiv RhB Ge 4/4 II mají samozřejmě totožné jízdní vlastnosti. Ve spojení s osobními čtyřnápravovými vozy RhB vytváří nádherné a pro RhB typické soupravy. Při jízdě po modelové trati je to skutečný »rachot« – všechna kola osobních vozů jsou kovová, což ve spojení s jejich hmotností vytváří na kolejových stycích zvuky blížící se přirozené skutečnosti.