motorová lokomotiva
RhB řady Gmf 4/4
Dietz

DIETZ / KaWeBa

motorová lokomotiva RhB Gmf 4/4 evid. č. 242 a 243

V roce 1989 objednaly RhB dvě stavební lokomotivy pro provoz na stavbě 19,04 km dlouhého tunelu Vereina u firmy Kaelble-Gemeinder v Mosbachu. Lokomotivy byly převzaty od výrobce v roce 1991. Byly označeny řadou Gmf 4/4, dostaly evidenční čísla 242 a 243 a byly nasazeny na přepravu až 300 tun těžkých vlaků s vytěženým materiálem.

Obě lokomotivy Gmf 4/4 v pracovním nasazení u RhB.

Lokomotivy jsou řešeny jako čtyřnápravové s uspořádáním podvozků B´B´. Karoserie je kapotová s věžovou kabinou strojvedoucího s nesymetrickým uspořádáním. Celková pohotovostní hmotnost lokomotiv je 50 t a celkový výkon 560 kW. Lokomotivy jsou vybaveny dvanáctiválcovými motory Caterpillar se vzduchovým chlazením a hydrodynamickým přenosem měničem Voith. Lokomotivy byly rovněž vybaveny dálkovým (rádiovým) ovládáním, a řídicí elektronikou pro mnohočlenné řízení. Celková délka je 11 700 mm. Maximální rychlost 30 km/h (vlečná rychlost max. 45 km/h).
Po dostavbě tunelu, který spojuje dvě údolí Nordbünden a Engadin, jsou obě lokomotivy nadále v provozu jako pomocné a na posunu nákladních vlaků.

Zpracování modelu

Lokomotiva Gmf 4/4 242 ve stanici Klosters. Foto 4. 6. 2005 © Roman Šiler.

Jednoduché tvary karoserie jsou vždy relativně snadnou kořistí pro modeláře. Model Gmf 4/4 je sestaven z plastových desek opracovaných zejména frézováním. Je dodrženo přesně měřítko IIm, čili 1:22,5. Karoserie je však provedena velmi čistě a obsahuje rozumné množství detailů. Velmi dobře provedeny jsou větrací mříže, věrně jsou provedena všechna madla a zábradlí. Perfektně jsou provedeny reflektory, jako světelné zdroje jsou užity vysoce svítivé LED diody. Kabina strojvedoucího má interié, velmi hezky jsou provedeny hlavní přístroje. Kabina má osvětlení. Okna ani dvěře nejsou otevíratelné. V kabině není umístěna obvyklá figurka strojvedoucího.
Podvozky jsou použity od firmy LGB ve standardním provedení »D« (digital - s oddělenými obvody sběračů a napájení motorů), masky podvozků jsou odlitky. Hlavní dvojice kolébkových pružin je navinuta z drátu, není však funkční. Spřahovací ústrojí je provedeno ve formě centrálního nárazníku, v čelníku jsou otvory pro hák a šroubovku, tyto však nejsou modelovány. Modelové spřahovací ústrojí je opět od LGB. Na obou stranách lokomotivy jsou třmenová spřáhla i s háky. Instalováno je dálkové ovládání spřáhel systému DIETZ, které pracuje na principu motorku tahajícího lanko od háku. Hák je navíc vybaven mosaznou destičkou, která při sklopení háku zatlačí na hák vagonu. Tím dochází i k rozpřažení tzv. symetrického spojení. Tento systém je aplikovatelný na většinu modelových lokomotiv.
Velmi zajímavým technickým detailem je funkční větrák motoru, který se skrývá za čelní nasávací mříží. Ventilátor se roztočí vždy při rozjezdu lokomotivy.
Popisy jsou provedeny velmi přesně dle skutečnosti.


Model motorové lokomotivy Gmf 4/4 242 ve stanici »Terasy«.

Čelní partie modelu s rozsvícenými reflektory. Za čelní mříží je dobře patrný funkční ventilátor.

Model může mít koncová světla dle RhB (jedno bílé světlo vpravo) nebo ve formě dvou červených světel (na snímku).
 

Elektrická výbava modelu

Modely jsou dodávány v několika variantách. Mimo obě inventární čísla je možno zvolit model analogový (s regulací napětím) nebo digitální. Pro provoz na systému LGB je třeba zvolit systém ovládání funkcí »serial« (impulsní ovládání fukcí) nebo »paralel«. Samozřejmě, že výše popsané funkční vymoženosti a také originální zvuk je možné dostat pouze s digitálním modelem. Tyto modely jsou vybaveny dekodérem DIETZ/Uhlenbrock s označením DLE-2M s rozhraním SUSI pro připojení zvukového modulu. Zvukový modul je pak X-clusive S. Tato kombinace ve spojení s dostatečně výkonným reproduktorem umístěným za čelním větrákem přináší nejlepší zvukové efekty.
Nastavení komponentů lze také individuálně naprogramovat.
Po nasazení modelu na koleje můžeme ovládat model následujícím způsobem:
F1 - výstražná píšťala (typická pro RhB) - zvuk trvá tak dlouho, dokud nestiskneme opět tlačítko F1 na ovladači.
F2 - start nebo vypnutí zvuku motoru
F3 - funkce rozpřažení - na obou stranách se sklopí háky na dobu několika vteřin. Přitom se přepne zvuk motoru do režimu »odlehčení bez vlaku«, čímž se nastaví větší zrychlení a zpoždění a jiný zvuk brzd lokomotivy. Po dalším stisknutí F3 je tento režim přepnut do normálu, ale hák se nesklopí.
F4 - zvuk výstražného troubení. Trvá do dalšího sepnutí F4.
F5 - zapnutí červených koncových světel (pouze se zapnutou funkcí osvětlení).
F6 - tunelový efekt - zeslábnutí a vypnutí zvuků. Myšleno pro simulaci efektu průjezdu tunelů. Dalším sepnutím F6 se zvuk vrátí do normálu. Další možností je nastavení F6 místo ztlumování vyvolání zvuku píšťaly průvodčího, hlášení nádražního rozhlasu a za jízdy skřípění brzd.
F7 - koncové světlo bílé (RhB)
F8 - posunovací světla
Programování funkcí umožňuje popsané nastavení změnit a ovládat například zvlášť světlo v kabině strojvedoucího.


Na spřáhle lokomotivy můžeme vidět přidanou mosaznou destičku na háku.

Sklopený hák lokomotivy po zadání povelu na rozpřažení.

Model na mostě přes zamrzlý potok.
 

Zajímavou zvukovou funkcí je jednak dokonale provedené skřípění brzd vlaku, které ustane přesně v okamžiku zastavení modelu. Velmi zajímavým je efekt zvyšování a snižování otáček motoru v závislosti na zatížení modelu. Jak je známo, dekodér udržuje stálou rychlost modelu. Při jízdě do kopce nebo v zatáčkách je model více zatížen, takže dekodér přidává efektivní napětí na motorech. Přitom zvýší pomyslné otáčky zvuku motoru. A obráceně.
Zvukové moduly DIETZ jsou vícekanálové, tekže lze přehrávat více zvuků najednou. Tím se dosahuje výrazného přirozeného efektu.


Při pohledu shora je dobře patrný odnímatelný poklop, pod kterým se skrývá dekodér a hlavní deska s potenciometrem hlasitosti.

Model na nádraží »Terasy« na firemním kolejišti.

Model Gmf 4/4 242 na přejezdu zahradního chodníku.
 

Model lokomotivy RhB Gmf 4/4 je velmi dobře zpracovaný malosériový model, který svými vlastnostmi (s digitální výbavou) udělá radost každému sběrateli, respektive provozovateli zahradní železnice. Cena modelu je samozřejmě vyšší, než jsme zvyklí u velkosériových modelů LGB. Firma DRAH-servis prodává celou produkci DIETZ, přičemž ceny jsou oproti německým opravdu zajímavé. Zejména u modelu Gmf 4/4. Ceník výrobků DIETZ je součástí českého ceníku IIm, který je na požádání zasílán elektronickou poštou.


Gmf 242 a 243 na zkušebním kolejišti.

Gmf 242 a 243 na zkušebním kolejišti.

Dvě sestry jako u RhB.

 



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :