lokotraktor HF 130 C

Několik let před 2. světovou válkou byl vyvinut a postupně vyráběn typ úzkorozchodné motorové lokomotivy s hydraulickým přenosem, především pro potřeby armády s rozchodem 600—760 mm. V letech 1937—1943 bylo vyrobeno 341 kusů třínápravových lokomotiv, které byly stavěny firmami BMAG, Deutz, Gmeinder, Jung, O&K a Windhoff. Během válečných událostí se několik těchto strojů dostalo i na naše území, kde pak uvízly. Po válce bylo postaveno ještě dalších 49 kusů, jeden z nich se v rámci poválečných reparací ocitl jako nový i u ČSD. Zde dostal označení T36.001.



  

*

LGB 20590

Lokotraktor HF 130C, RüKB Köf 6003

Tovární snímek © Ernst Paul Lehmann Patentwerk

Tato novinka z produkce LGB přináší téměř novou úroveň modelů hnacích vozidel z hlediska modelovosti. Jde o velmi dobře zpracovaný model lokotraktoru typu HF 130C, jehož předlohu můžeme spatřit na německém ostrově Rügen (Rujana). Model představuje stroj o rozchodu 750 mm. Pro dodržení rozumných proporcí na modelový rozchod 45 mm bylo zvoleno měřítko cca 1:19. Model je tedy poněkud větší oproti ostatním produktům LGB v měřítku 1:22,5. V měřítku 1:19 je například také proslulá lokomotiva STAINZ (rakouský originál 760 mm). V tomto měřítku produkují někteří malosérioví výrobci v Německu také modely nákladních vagonů. Model lokotraktoru Köf 6003 jinak přináší jen pozitiva - karoserie z probarveného kvalitního plastu, řada dosazených doplňků (madla, hasicí přístroj, apod.), velké množství olova zajišťujícího velkou hmotnost a tedy i výborné trakční vlastnosti (jedna nápravá má také protiskluzovou obruč), centrální nárazník je doplněn modelem spřáhlového vahadla s hákem a šroubovkou, ovládací pult strojvedoucího má velmi hezky provedené přístroje.


Lokotraktor Köf 6003 ve stanici Terasy. Foto 28. 10. 2005.

Köf 6003 ve stanici »Terasy«. Foto 28. 10. 2005.

Lokotraktor na mostě přes potok. Foto 28. 10. 2005.
 

Srdcem stroje je dekodér MZS, se základním nastavením i pro analogový provoz. Pod kapotou nalezneme přípravu pro usazení reproduktoru, čelní žaluzie chladiče jsou skutečně lamelové, takže šíření zvukových vln ven nic nebrání. Bohužel prostor je vyplněn olovem, takže pro samotný zvukový modul je místo minimální - například X-clusive II od firmy Dietz nelze vestavět, rozměry přijatelné Micro má zase „ořezané” basy (zúžená šířka pásma), zvuk pak není v dobré kvalitě. V dalším období je zajisté možno očekávat variantu modelu se zvukem od LGB, kdy bude firmou Massoth (dodavatel elektroniky pro LGB) vyvinuta montážní deska s ohledem na maximální možné rozměry. Z hlediska vzhledu lze vytknout lesklé šrouby na protizávažích a spojnicích pojezdu.

LGB 21590

Lokotraktor HF 130C Wangerooge, DB 399 101-5

Tovární snímek © Ernst Paul Lehmann Patentwerk

Model vychází ze shodné konstrukce jako art. 20590. Zachycuje lokotraktor HF 130C po modernizaci pro dráhu na ostrově Wangerooge. Od předchozího modelu se skutečně liší nejen v barvě, ale i v oknech kabiny strojvedoucího, má druhou karosářskou variantu kapoty s poklopy s prolisovanými plechy, odlišné doplňky na karoserii a spřahovací ústrojí (kulatý nárazník). Byly však ponechány stejně provedené spojnice náprav, což u stroje po modernizaci neodpovídá skutečnosti. Jediná spojnice byla u předlohy rozdělena na dvě - jedna tyč tvoří spojnici náprav, druhá je spojnicí jalového hřídele a jedné hnací nápravy. Ostatní vlastnosti má model na stejné úrovni, jako Köf 6003.


Lokotraktor DB řady 399 na nádraží »Vinohrady«. Foto 26. 11. 2005.

Lokotraktor DB řady 399 s vozy HSB ve stanici »Vinohrady«. Foto 26. 11. 2005.

Porovnání obou variant lokotraktorů HF 130 C. Foto 26. 11. 2005.
 

Modernizovaný lokotraktor má jiné svítilny.

Spojovací šroubovka je schválně tvarována tak, aby nebylo možno modely spojit. V zatáčce by totiž nutně došlo k destrukci.

Modernizovaný lokotraktor má i pozměněné (pohodlnější) schůdky pro řidiče.
 

Modernizovaná kabina je nápadná velkými okny pro lepší výhled.

Zadní svítilny mají modelovaný i přívodní kabel.
  

LGB 22592

Lokotraktor HF 130C DR 199 002-7

Tovární snímek © Ernst Paul Lehmann Patentwerk.

Model prakticky totožný s art. 20590. Jde o výrobek určený pouze členům Klubu LGB. Jinak jej nelze získat. Atraktivnosti získává zejména ozvučením. Jde o modul z dílny firmy Massoth, který jako obvykle obsahuje originální zvukové sekvence nahrané při provozu předlohy. Nové zvukové moduly instalované do novinek 2006 jsou vlastně prvkem slučujícím dekodér a zvukový modul na jednu desku. Mají množství nových programovatelných nastavení. Lze tak například nastavit délku trvání vyvolaného zvuku, takže je možné např. houkat tak dlouho, dokud opětovně nestiskneme příslušné funkční tlačítko. Lze plně programovat i náhodné opakování některých zvukových sekvencí (třeba odfukování přetlakového ventilu). Nově lze také pro zvuky nastavit funkční klávesy vyšší jak F8. To lze ovšem využít jen pro jiné ovladače, než LGB (např. DiMAX Navigator od firmy Massoth).
Od první varianty modelu lokotraktoru se tento liší jen černou barvou čelních žaluzí a naopak červenou barvou spojnic náprav.


Lokotraktor DR 199 002-7 na nádraží »Vinohrady«. Foto 26. 11. 2006.

 


Pod odnímatelnou krytkou na kapotě je točítko potenciometru hlasitosti.
 

LGB 23590

Lokotraktor HF 130C ÖBB 2092.02

Tovární snímek © Ernst Paul Lehmann Patentwerk.

Model je novinkou 2006, která byla představena až po lednovém veletrhu v Norimberku. Nedostal se proto do knižního katalogu 2006.
Lokotraktor v rakouských barvách je velmi pěkný. Z hlediska karoserie jde o kombinaci výlisků modelů art. 20590 a 21590. Kabina je v »původním« stavu, kapota modernizovaná, svítilny »původní« a schůdky do kabiny rovněž.
Model má samozřejmě stejné jízdní vlastnosti, jako předchozí mutace. Model je vybaven digitálním dekodérem a je bez zvuku.


Lokotraktor ÖBB 2092.02 na nádraží »Vinohrady«. Foto 26. 11. 2006.

Provedení svítilen je stejné, jako u prvního modelu.

Kabina s malými okny je původním provedením z výroby.
 


V kabině je docela dobře provedená přístrojová deska.
 
Všechny čtyři lokotraktory HF 130C na nádraží »Vinohrady« firemního kolejiště dne 26. 11. 2006.


 



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :