osobní vůz RhB C114 BERNINA
osobní vůz BVZ WR-S 2227
LGB

LGB 30550

dvounápravový přívěsný vůz RhB C 114 (původně Bernina C 114)

30550 - tovární snímek © Ernst Paul Lehmann Patentwerk

Dlouho očekávaná novinka se konečně v květnu 2006 dočkala cesty ke svým zákazníkům. Nově konstruovaný model osobního vozu z rodiny RhB patří do soupravy k elektrickým motorovým vozům ABe 4/4. Jde o velmi hezké vozidlo, uspořádáním typické pro přívěsné vozy elektrických drah ze začátku 20. století. I v bývalém Československu byly podobné vozy v provozu ve Vysokých Tatrách. Všichni, kdo objednávali hned po zveřejnění novinky v katalogu, se konečně dočkali. A dostávají do rukou skutečně vyvedený model, který potvrzuje u EPL trend větší modelové věrnosti nových konstrukcí. Navíc - model je vyráběn v Norimberku, takže kvalita by měla být dobrá. Zdá se, že z Číny nebude úplně všechno.

Z historie vozu

Berninabahn (BB) pro svou trať St. Moritz – Tirano přes Berninský průsmyk (n. m. 2300 m) pořídila mimo motorových vůzů také přívěsné. Bylo jich celkem 16 – deset dvounápravových BC 101—110 (II. a III. třída) v roce 1908—1909, čtyři rovněž dvounápravové C 111—114 (jen III. třída) v roce 1910 a dva čtyřnápravové C4 151—152 také v roce 1910. Všechny vozy byly vyrobeny vagonkou SIG.

Vlečný vůz ve stanici »Terasy«. Foto 20. 5. 2006.

Pětiokenné vozy 111—114 byly u RhB označeny od roku 1943 jako C 2081—2084, od roku 1956, kdy byla zrušena třetí třída, pak řadou B 2081—2084. V roce 1974 byl vůz původního evid. č. 113 prodána na BVZ, v roce 1972 a 1973 pak byly zbývající vozy vyřazeny mezi služební vozy vrchní stavby (111 a 112 jako ubytovací, 114 jako posádkový. Vůz pův. evid. č. 114 byl označen Xk 9079. Právě tento vůz byl v posledních letech renovován a vrácen do provozu na objednané jízdy. Je v majetku společnosti »Club 1889«. Rekonstrukce sice zachovala karoserii, která po nalakování s použitím původního barevného schematu vypadá opravdu dobře, ale interiér byl vyroben pro nový účel vozu - jako jídelní. To je škoda. Pokud by bylo zachováno více takových vozů, asi by to tolik nevadilo.

Provedení modelu

Detail nástupní plošiny - schodnice jsou kombinované ze dvou dílů, takže dřevo může mít jinou barvu, než železné ochranné profily. Dřevěné díly jsou lehce „zaprášené“ hnědou barvou. Výrobní štítek na hlavním podélníku je perfektní.

Jak již bylo řečeno, v posledních letech je u LGB cítit posun k vyšší modelové kvalitě nové produkce. Vlečný vůz Bernina trend potvrzuje. Model je zpracován velmi kvalitně, přesně do detailů, zpracování je čisté a lze mu těžko co vytknout. Pojezd vozu je jako obvykle proveden s otočnými podvozky. To přineslo první podstatný kompromis - hlavní podélníky spodního rámu musí být dál od sebe (markantní je to při srovnání stejných vozů LGB a Brawa). Oba podvozky jsou však pákami spřaženy, takže úhel natočení jednoho je shodný s natočením podvozku druhého. Nemůže tak nastat situace, kdy oba podvozky jsou natočeny každý jinak, což může vést (a v praxi vede) k vykolejení. Pokud se oba podvozky navíc spojí drátem z pružinové oceli (vrací podvozky do stabilní rovnoběžné polohy s rámem), je negativní efekt otočnosti prakticky vynulován. Ten, kdo nejezdí po R1, ale minimálně R3, může nápravy s klidem fixovat šroubem. Pro tuto variantu by mohly být podvozky LGB připraveny již z výroby.


V oknech vstupních dveří je i model leptu »La Bucunada«.

Všechny popisy jsou provedny velmi přesně a čistě.

V oknech jsou kovové příčky - původní zábrany proti přepadnutí okna při jeho spuštění. Za oknem vidíme stolek s lampičkou.
 

Průhled vozem ukazuje sice barevnou fádnost, ale tomu může zručný modelář odpomoci vlastní rukou se štětcem...

Souprava je připravena k odjezdu z nádraží »Terasy«.
 

Vzhledem k tomu, že vůz nemá osvětlení, jsou sériově dodána plastová kola. Navíc plná (původně byla kola hvězdicová (V-hvězdice). Záměna za kovová kola je tedy úkolem každého modeláře individuálně. Záměnu lze jen a jen doporučit. Jednak tím přibude modelovější „zvuk“ jízdy vozu po kolejích, a jednak ubude jeden (významný) zdroj znečistění kolejnic. Jako nejlepší můžeme doporučit celokovová dvojhvězdicová kola z produkce Brawa nebo Dietz.


Nábytek kuchyňky je modelován také velmi přesvědčivě.

Na jedné straně je dřez, na druhé sporák, provedeny jsou i držáky sklenic.
 

Karoserie vozu je provedena čistě. Nástupní plošiny a zábradlí jsou provedeny z plastů, vedle centrálního nárazníku přibyly i háky se šroubovkou, přechodový můstek je sklopný. Schody na plošinu jsou z více odlitků, což je modelově velmi dobré (viz foto). Vstupní dveře jsou otevírací, klika (jako ovykle pozlacená) však špatně drží v zavřené poloze. Interiér je proveden velmi detailně, i když zde je už barevná jednolitost nápadná. Střecha je odnímatelná, takže jako obvykle si každý může domontovat osvětlení a posadit do interiéru figurky.


Mechanismus spřažení náprav zlepšuje postavení kol na přímých tratích.

Na spodku vozu se dočtěme, že tato novinka není čínským výrobkem. To lze poznat i podle vrutů (matný černý povrch).

Přechodové plechy jsou sklopné, ostatní části zábradlí na plošinách však pohyblivé nejsou.

 

Provozní vlastnosti

Model se na kolejích chová velmi dobře. Zejména po záměně kol nelze mít prakticky žádných výtek. Zručný modelář si jistě dotvoří osvětlení a pak již nic nebrání i nočním jízdám – samozřejmě nejlépe s motorovým vozem ABe 4/4 34 (LGB Art. 21390, 21392 nebo 21393).


Souprava RhB Bernina vjíždí na ocelový most. Foto 20. 5. 2006.

Vlak Bernina vjíždí na most směrem ke stanici »Susch«. Foto 20. 5. 2006.

Motorový vůz č. 34 s vlekem č. 114 ve stanici »Susch«. Foto 20. 5. 2006.
 

Vlečný vůz C114 odstavený na nádraží Chur. Foto 27. 5. 2006 © Roman Šiler.

Vlečný vůz C114 je využíván k objednaným a příležitostným jízdám. Foto 27. 5. 2006 © Roman Šiler.
 
Motorový vůz č. 34 v původních barvách berninské dráhy s vlekem č. 114 skutečně opticky velmi ladí.

LGB 31550

Dvounápravový osobní restaurační vůz BVZ WR-S 2227 (původně Bernina C 113)

31550 – tovární snímek © Ernst Paul Lehmann Patentwerk.

V roce 1969 byl berninský vlečný vůz C 113 odprodán na Zerrmatt-Bahn (BVZ), kde byl upraven na jídelní a označen WR-S 2227. Vůz dostav tmavě červený lak se zlatými ozdobnými linkami a je nasazován na zvláštní vlaky.

Provedení modelu

Model je prakticky totožný s modelem C114. V duchu programu EXTRA má kovová kola, která jsou novinkou u LGB - jde o hvězdicová kola s dvojhvězdicemi. Vůz je ale bez osvětlení. Na rozdíl od C 114 nemá vůz BVZ v interiéru na stolcích lampičky, v oknech chybí příčky proti vypadení a na střeše chybí větráky.
Hvězdicová loka jsou hezká, ale trpí nectností kol LGB - chromový povrch je nepřirozeně vysoce lesklý, a zejména z vnitřní strany mají kola oruč příliš masivní. Pokud srovnáme celokovová (!) kola BRAWA/DIETZ - vychází tyto výrazně lépe.


Dvojice vozů na zkušební dráze.

Vozy se od sebe liší mimo laku jen v detailech.
 

Model má kovová hvězdicová kola (dvojhvězdice) - u LGB novinka!

Kola stejného typu od firmy Brawa –Dietz. Obruč není tak masivní a lesklá.

Pružinový drát spojující otočné podvozky zajistí souběžnost kol na rovině.
 

Vůz na zhlaví stanice »Vinohrady« zahradního kolejiště. Foto 31. 5. 2006.

Spodek vozu s pákami spřaženými otočnými podvozky.
  



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :