Parní průmyslová lokomotiva
H. K. Porter 0-4-0 s bočními tanky
Bachmann

Recenze byla zpracována 1. 4. 2007.

Na úvod

Americká firma H. K. Porter se zabývala výrobou lokomotiv v letech 1867—1950. V tomto období bylo vyrobeno přes 7 tisíc strojů. Nosným programem byla výroba průmyslových malých dvojspřežních lokomotiv, nejčastěji se sedlovým tankem na vodu. Byly vrobeny lokomotivy s celkem 78 různými rozchody v rozsahu 20—49 palců. Nejoblíbenější v průmyslu byl rozchod 36 palců (3 stopy nebo-li 914 mm). Z dílny Porter vyjížděly také známé lokomotivy s uspořádáním 0-4-4 nebo 2-4-4 Forney (v programu LGB).
Lokomotivy 0-4-0 se dvěma bočními tanky byly vyráběny méně, jejich hlavní výhodou bylo snížení těžiště stroje (oproti lokomotivám se sedlovým zásobníkem).




 

Bachmann Spectrum Art. 82596

Úzkorozchodná průmyslová lokomotiva s uspořádáním pojezdu 0-4-0 s bočními zásobníky vody

Americká úzkorozchodná lokomotiva s méně obvyklým (skoro evropským) uspořádáním zásobníků na vodu je dalším modelem řady Spectrum firmy Bachmann. Jde o novinku, opět v měřítku 1:20,3. Model sice není tak detailně proveden jako jiné lokomotivy z této modelové řady, ale přesto jde o zdařilý model, který si svým vzhledem, velikostí a v neposlední řadě i cenou získá jistě nejednoho provozovatele zahradní železnice, v duchu jinak zarputilého »Evropana«.

Provedení modelu

Modely jsou v současnosti dodávány v následujících variantách:
82596 - Colorado Mining Company č. 1
82597 - Midwest Quarry & Mining
82598 - bez popisu
82599 - bez popisu




 

Pojezd

Dvounápravový pojezd je tvořen nízkým motorovým blokem z plastů. Kola a rozvody jsou tradičně kovové s velmi precizně provedenými detaily. V kontrastu s tím však nejsou vyřešeny pákové šoupátkové převody - šoupátková táhla jednoduše končí na příčném nosníku držící pravítko křižáku. Mezi koly jsou velmi pěkně vyvedené brzdové zdrže, ke každému kolu nechybí trubky pískovače. Převodovka elektromotoru je dvoustupňová - první převod je šnekový, další s čelním ozubením. Ozubená kola jsou silonová. Stejně jako u ostatních modelů Bachmann je převodový poměr šneku takový, že koly nelze pohnout. Motor pohání jen zadní nápravu, přední náprava je poháněna přes spojnici. Přední náprava je vybavena čtyřmi spínacími kontakty pro synchronizaci zvuku výfuku pro zvukový modul. Systém však není elektricky zapojen a v návodu vůbec není komentován. Odběr proudu zajišťují pouze kola (Bachmann neřeší sběrací kolejová smykadla), která nemají adhezní bandáž. Vzhledem k nízké hmotnosti modelu tedy nelze očekávat žádné tahounské zázraky.




 

Elektrická výzbroj

Model je analogový, ale s rozhraním pro DCC dekodér dle NMRA. Rozhraní není vůči nezkušenému modeláři zrovna přátelské. V Ameriace se hraje především na barvy vodičů, takže pokud máte výrobek, kde barvy nesouhlasí, je to problém. V návodu se však tentokrát dá najít i popis jednotlivých svorek elektronické desky, ale pro instalaci dekodéru je potřeba mít alespoň základní zkušenosti. Za dýmničními dvířky jsou dva přepínače - jeden na změnu směru jízdy a vypnutí modelu, druhý pak na zapnutí kouřového generátoru (bez ventilátoru). Model nemá přípravu pro zvukový modul, ale v prostoru pece je vytvořeno alespoň místo pro reproduktor. Akustické otevření ven je drobným děrováním na spodku kotle, takže je celkem nenápadné. Zručný a zkušený modelář musí problém instalace dekodéru a zvukového modulu vyřešit vlastní invencí. Sejmutí krytu lokomotivy je relativně snadné, prostor v malém kotli je však velmi stísněný, zástavba dekodéru tak není snadná. Na funkční výstupy dekodéru zapojíme zvlášť napájení kouřového generátoru a čelní lucernu.




 

Nástavba modelu

Nástavba je celoplastová s výjimkou některých dosazených dílů. Povrch je však sympaticky matný, provedení velmi čisté. Boční tanky na vodu přirozeně ubírají prostor na změť trubek a madel, kterou modely Spectrum často vynikají. Všechny detaily jsou nicméně provedeny velmi pečlivě, díly jsou přesné, táhla, madla a trubky jsou kovové. Zvon je soustružený z mosazi, stejně jako přetlakové ventily na dómu a píšťala. Zvon ani píšťala nejsou tenkým provázkem propojeny s kabinou (jako lokomotivy Shay). Za pozornost stojí táhla pískovačů z velmi tenkého drátu, která jsou v kabině ukončena nádhernými oky pro ruku strojvedoucího. Pec v kabině má hezké armatury, ale například pecní dvířka jsou poněkud odbyta jen gravírováním. Hezkým doplňkem je však tlakoměr, který má čitelné údaje. Model není oživen blikajícími LED pro imitaci ohně nebo žhavého uhlí v popelníku.




 

Budka stojvedoucího má otvírací větrací poklop na střeše na na každé straně posuvná obě okna. Osvětlení v kabině není, jako vnější je nad dýmničními dvířky mohutná lucerna, která je velmi hezky vyvedená včetně paraboly. Bohužel jako zdroj je zde LED s oranžovým světlem, což nepůsobí při svícení vůbec přirozeně. Daleko lepší je diodu vyměnit za vysoce svítivou diodu s bílým světlem (s lehce namodralým tónem).

Jízdní vlastnosti

Model jede dobře a klidně. Jde o malou lokomotivu s relativně velkými převisy. Spřáhla mají pouze bočně pohyblivou hlavu. Přesto model spolehlivě projíždí i s vagony oblouky LGB R1 (600 mm), včetně protioblouků. Pro malá kolejiště, zejména s tématem průmyslové dráhy se tento model výborně hodí. Dojem je velmi dobrý, cena maximálně příznivá. Ve spojení s sklopnými vozíky Ochsner dostaneme mimořádně působivou soupravu.




 



 



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :