Tovární snímek © Ernst Paul Lehmann Patentwerk. |
Novinka roku 2006. Model byl na trh uveden v závěru roku 2006. Jde o zcela nově konstruovaný model, představující jídelní vůz RhB v současném stavu.
V roce 1928 uzavřela německá společnost MITROPA (zal. 1916) dohodu s RhB o nasazení luxusních jídelních vozů na albulskou trať a na trať do Davosu. Za tím účelem byly postaveny tři jídelní vozy Dr 4ü 10—12 v letech 1929/30 vagonkou SWS (Schweizerische Wagons- und Aufzügefabrik Schlieren - Švýcarská továrna na vagony a výtahy Schlieren).
Jídelní vůr Dr 10 v původním stavu po vyrobení 1930. |
Konstrukce vagonů odpovídala současně stavěným ocelovým osobním vozům, vážily 26 tun a byly vybaveny poprvé v Evropě kuchyní s elektrickými spotřebiči. Vozy byly v roce 1949 po zrušení švýcarské pobočky MITROPA společností RhB odkoupeny. V roce 1956 byly všechny vozy přečíslovány na 3810—3812. Vůz 3812 byl v roce 1974 opraven, přičemž kuchyně byla vybavena mikrovlnými troubami pro ohřívání hotových jídel. Tento koncept restaurace však nebyl cestujícími přijat. Oba další vozy 3810 a 3811 byly opraveny v nostalgickém stylu 20. let a kuchyně byly vybaveny pro přípravu čerstvých jídel. V letech 1982/83 byly nasazeny do provozu a rázem se staly velmi oblíbenými. U vozu 3812 bylo po vzoru těchto úspěšných rekonstrukcí vybavení kuchyně v 80. letech upraveno po vzoru obou »sester«, posléze však bylo nutno přistoupit k další celkové opravě vozu. Při této generální opravě byl obnoven interiér do stylu Pullman ze 20. let. Vůz byl nalakován modře a vznikla marketinková značka GOURMINO GRAUBÜNDEN. Vůz byl v roce 1996 uveden do pravidelného provozu a dnes lze tento vůz běžně spatřit zařazený do rychlíků na tratích RhB.
Původní elektricky vybavená kuchyně. | Interiér vozů MITROPA v původním stavu. |
Vůz číslo 10 na začátku 50. let. |
Restaurační vůz Gourmino rovněž na Landwasser viaduktu. Foto 4. 6. 2005 © Roman Šiler. |
Jak již bylo řečeno, až na drobnosti jde o zcela novou konstrukci modelu. Je vyráběn celý v Norimberku, takže kvalita je na dobré úrovni. Kolečka nehází, plastové díly jsou čistě vylisované (s těmi kolečky je například u čínských produktů často potíž).
Z hlediska měřítka je i zde dodržena větší přesnost, takže vůz je oproti osobním čtyřnápravovým vozů RhB EW I, které jsou dost zkrácené, delší. Podvozky jsou použity z modelu čtyřnápravových salonních vozů As 1141—1144. Ve skutečnosti mají restaurační vozy podvozky modernizované. Krásné staré rámové podvozky však na těchto vozech také v minulosti byly, takže odchylku od skutečnosti můžeme prominout. Přechodové měchy jsou pochopitelně také z existujících forem, stejně jako třmenová spřáhla. To je ale v pořádku.
Zajímavý je bezesporu interiér. Sedadla a stolky jsou z plastu jedné barvy, ale tvarově jsou velmi dobré. Zručný modelář si povrchy dobarví sám. Na stolcích jsou držáky nápojů a lampičky, které velmi hezky (jemně) svítí.
Provedení sedadel a stolků je však takové, že figurky Preiser ve velikosti 1:22,5 nelze ke stolkům posadit. Zde bude nutno patrně zvolit jiné měřítko. Vybavení kuchyně je opravdu velmi hezky provedeno. Rozeznáme dřezy, skříňky, i kávový automat. Tolik detailů není ve skutečnosti malými kuchyňskými okny ani vidět.
Za zmínku stojí osvětlení vozu. Pod výliskem střechy je výlisek vlastního stropu, na němž jsou umístěny zdrojové žárovky, od kterých je plastovými světlovody rozváděno světlo do dalších stropních svítidel. Osvětlení má vlastní elektroniku, která je vybavena rozhraním pro funkční dekodér, který je jako novinka v nabídce firmy Massoth. Tímto dekodérem lze zapínání osvětlení řídit dálkově z ovladače.
Spřahovací ústrojí dostalo mimo klasický centrální nárazník i (nefunkční) model šroubovky a háku. Čela vozu zdobí změť propojovacích kabelů a hadic vzduchové brzdy.
Jízdní vlastnosti robustního vozu jsou velmi dobré. I na méně rovném kolejovém svršku jede vůz spolehlivě. Kovová kola propůjčují vozu při jízdě realistický zvuk. Sbírání el. proudu pro osvětlení je zabezpečeno dvojicí náprav s kovovými koly s ložisky a integrovanými sběrači (v každém podvozku jedna). Osvětlovací elektronika zabezpečuje stálou úroveń osvětlení. Pokud není instalován funkční dekodér, lze osvětlení vypínat vypínačem, který je součástí desky s elektronikou na spodní straně vozu.
Nový model udělá radost všem vyznavačům a příznivcům RhB. Neměl by chybět v žádné sbírce provozovatele zahradní železnice.