Výklopné vozíky
systému Ochsner
Bachmann

Bachmann Art. 92504

Výklopný vozík systému Ochsner černý

Firma Bachmann má ve svém programu již několik let malé výklopné vozíky v poněkud netradičním měřítku 1:20,3. To je dáno přepočtem skutečného amerického úzkého rozchodu 36 palců na modelový 45 mm. V tomto měřítku jsou k dispozici i další modely, takže výklopné vozíky nejsou žádným výkřikem do tmy. Rozměrová kompatibilita s vozidly ostatních výrobců je však dost problematická.
Oboustranně výklopná korba systému Ochsner je technicky velmi zajímavá. Naklápění korby a typický pákový mechanismus zdvihání bočnic jsou funkční. Výklopné vozíky byly v posledním období technicky přepracovány a vzhledově vylepšeny. Modely dostaly podvozek odlitý z kovu a korba byla doplněna mnohými detaily.



 

Provedení modelu

Rám podvozku je kovový odlitek. Nápravy s plnými koly jsou rovněž kovové. Kvalita kol není ovšem nijak vysoká. Povrch obručí není hladký (kola jsou litá), takže modely mají typický (bachmannovsky) hlučný chod. Některá kolečka mají vůči ose viditelný výkyv, vyloženě rozkolébání vozu však nezapřičiňují.


Ložisková skříň je nepohyblivá, ale pružinky je skutečná z drátu.

Zajištěný řetízek ponechává sklápění pořád ještě volnost.

Starší provedení vozíku s plastovým pojezdem a hladkými prkny korby.
 

Skříně nápravových ložisek jsou opatřeny kovovými šroubovými pružinami, ložiska jsou však pevná bez pohybu. Kovový spodek má příznivý vliv na hmotnost a těžiště vozíku. Spřáhla jsou centrální automatická, oproti černé barvě modelu jsou hnědá, což působí trošku rušivě. Vozíkům by sice slušela více trychtýřová spřáhla, automatická však fungují dobře.


Hnědé plastové hlavy centrálních spřáhel působí rušivě.


 

Korba je celoplastová. Po přepracování jsou vymodelovány šrouby a matice, prkna mají gravírovaný povrch, korba je vybavena zajišťovacími řetízky. Ty lze zachytit do háčku na koncích vnějšího rámu podvozku, ale pouze větší koncová oka řetízku. Ten pak zůstává volný a zyjištění korby proti vyklopení tak není dokonalé. V případě naložení nesymetrického nákladu se pak může korba za jízdy samovolně vyklopit. To je určitá nedokonalost modelu. Řešením by bylo zkrácení řetízků tak, aby neposkytoval volnost k ani částečnému naklonění korby.




 

Jízdní vlastnosti

Vzhledem ke značné hmotnosti kovového spodku vozu jsou jízdní vlastnosti dobré. Vozíky spolehlivě projíždějí všechny kombinace kolejí i výhybek s poloměrem R1. Jízda s nákladem je možná, nezajištěná korba a lehké zdvihací bočnice však hrozí nebezpečím samovolného vyklopení nákladu. Spřáhla jsou relativně spolehlivá, modelově jsou provedena dobře, i když k funkční dokonalosti centrálních amerických spřáhel LGB mají dál.



 

Závěr

Oboustranně výklopné vozíky systému Ochsner jsou modelově velmi hezky zpracovány a na první pohled vypadají dost dobře. Jejich cena je velmi sympatická, takže kdo chce vytvořit vícevozové vlaky, nemusí být finančně zruinován. Svými rozměry se vozíky velmi dobře hodí k modelům Bachmann řady Spectrum nebo k modelům LGB v mírně větším měřítku (lokomotiva Stainz, lokotraktor HF 130C, apod.). Vozy dobře snesou kolejiště s malými poloměry – ani v oblouku LGB R1 nevypadají směšně. Provedení modelu přímo láká k patinování, čím by asi velmi získal na realističnosti.



 



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :