Od poloviny 80. let začaly švýcarské dráhy Furka – Oberalp a Brig – Visp – Zermat nasazovat na své rychlíky panoramatické vozy, které se dostávaly na tratě RhB zejména prostřednictvím vlaku Glacier Express. Vozy s podobným komfortem a s přechodností na berninskou trať si začaly Rhétské dráhy pořizovat od přelomu století.
Panoramatické vozy z produkce firmy Scheba mají tedy jako předlohu nejnovější vozy RhB, které jsou nasazovány na prestižní rychlíky přes Berninský průsmyk, např. známý »BERNINA EXPRESS« v trase Chur – Tirano. Tyto moderní čtyřnápravové vozy lze považovat za nejelegantnější osobní vozy RhB. Pro železniční nadšence mají jen dvě nevýhody – svezení v nich je pouze s příplatkem a nejdou otvírat boční okna, což omezuje výhled a hlavně fotografování traťových zajímavostí.
Tovární snímek © Scheba - Schurer |
Rozměrové srovnání vozů Scheba (zadní) a LGB (ostatní) |
Modely panoramatických vozů jsou vyrobeny přesně v měřítku 1:22,5. Při srovnání se čtyřnápravovými vozy RhB z produkce LGB si dobře uvědomíme míru účelového zmenšení modelů LGB oproti skutečnosti. Měřítka délek jsou u LGB vozů EW IV 1:24,5, u vozů EW III dokonce 1:26,5. Všechny vozy přitom mají být stejné (délka skutečných vozů je 16 450 mm přes nárazníky). Rovněž šířky karoserií jsou změnšené. Mohutné panoramatické vozy jsou velmi elegantní, ale mají díky přesnému měřítku podstatně větší nároky na průjezdný profil trati. Teoreticky umí projíždět oblouky R1, ale vypadají přitom velmi směšně (vozy svírají mezi sebou prakticky pravý úhel). Je to jeden z praktických příkladů, proč při stavbě zahradního kolejiště nepoužívat zásadně oblouky (a výhybky) menší než R3. Alespoň v případě, že chceme provozovat vlaky se čtyřnápravovými osobními vozy.
Panoramatický vůz Scheba A 1291 s délkou 16450 mm | Vůz LGB typu EW IV B 2495 s délkou 16450 mm | Vůz LGB typu EW III B 2467 s délkou 16450 mm |
Panoramatický rychlík s lokomotivou Ge 4/4 II ve stanici »Susch« |
Modely panoramatických vozů jsou vyrobeny z ocelového plechu s povrchovou úpravou akrylátovým matným lakem. Obě vozové třídy se dle skutečnosti liší počtem oken v bočnici (1. třída 6 oken, 2. třída 7 užších oken). Podvozky mají ocelový rám s plastovými modelovými maskami. Nápravy jsou pevné s celonerezovými plnými koly uloženými do valivých. Okna jsou lepená a jsou z pružné fólie. Interiér je zjednodušený, je ale vybaven sedačkami a stolky dle skutečnosti. Interiér má osvětlení se zdroji LED, které iluminuje vnitřek vozu velmi hezky. Osvětlení je vypínatelné. Čela vozů jsou vybavena propojovacími měchy (odlitek z plastu) a všemi zásuvkami a propojovacími hadicemi dle skutečnosti. Vozy nemají žádné fukční pohyblivé prvky (dveře nebo klapky).
Panoramatický vůz na obloukovém mostě za stanicí »Zababov« | Panoramatický rychlík míjí osobní vlak na zhlaví stanice »Zababov« | Panoramatický rychlík ve stanici »Susch« |
Všechny tři celokovové vozy mají značnou hmotnost, v největším stoupání modelové tratě firemního kolejiště je proto utáhnou jen nejsilnější trakční vozy. Jsou to jednak ABe 4/4, dále Ge 4/4 II a Ge 4/4 III. Ideálním řešení je ovšem zakoupení motorového vozu RhB z produkce Scheba, který je také v přesném měřítku. Celokovová konstrukce motorového zvyšuje adhezní hmotnost vozidla, takže má lepší jízdní vlastnosti. Díky ocelovým kolů panoramatických vozů je zvuk při jízdě velmi přirozený, zejména dokonalým vyťukáváním kolejových styků. Vzhledem k použitému materiálu a povrchové úpravě nelze tyto modely doporučit pro provoz za mokra, a už vůbec ne za deště.
»Bernina Express« u vrcholové stanice Ospizio Bernina. Foto 5. 6. 2005 © Roman Šiler. |