Nákladní vozy Boxcar
řada Spectrum
Bachmann

Každá železnice má pro své obdivovatele své kouzlo. Nejinak je tomu u amerických železnic, které – pravda – mají své obdivovatele zejména na americkém kontinentu. Pro mnoho evropských modelářů je »amerika« svou technikou i designem natolik odlišná, že jí nemohou přijít na chuť.
Je ovšem mnoho věcí, které je nutno na amerických železnicích obdivovat. Jednou z nich je přísná účelnost, jednoduchost a universálnost konstrukcí, což je patrné zejména u nákladních vagonů. K tomu se přidružuje obrovská sériovost, z čehož vyplývá jistě i cena výrobků. Na druhou stranu je daní za tento ekonomický »komfort« vzhled vagonů, které v případě zavřených vozů mají podobu jednoduchých krabic jedoucích po kolejích. Klasický Boxcar.
Pokud je ale model zpracován i v případě zdánlivě jednoduché bedny do nejmenších detailů, získáváme produkt vysoké hodnoty, který je hodný obecného obdivu. Modelová Bachmann Spectrum tuto vysokou hodnotu má...

Foto © Martin a Roman Šiler

Bachmann Spectrum - USA Boxcar


  

Čtyřnápravové zavřené vozy s celodřevěnou skříní

Jde o klasické americké úzkorozchodné zavřené vozy se dvěma otočnými podvozky, posuvnými bočními dveřmi a centrálním automatickým spřáhlem. Modely jsou v měřítku 1:20,3 (předloha je na rozchodu 3 stopy - 914 mm). Modely mají celoplastovou skříň, kovové podvozky mají kovová kola. Řada Spectrum značí modely s důrazem na modelový detail.




 

Provedení modelů

Modely jsou dodávány v těchto variantách:
Art. 88096 - Southern Pacific
Art. 88097 - Florence & Cripple Creek
Art. 88098 - Pacific Coast
Art. 88099 - bez popisu

Pojezd

Klasické dvounápravové americké podvozky s nápravovými kluznými ložisky mají hlavní rám tlakově odlitý z kovu. Hlavní kolébka je funkčně odpružená šroubovými pružinami. Nápravy mají litá kovová kola, která jako obvykle nevynikají povrchovou hladkostí. Kola nejsou na nápravách perfektně souosá.
Podvozky mají odklopná víka ložiskových skříní, po jejich odklopení je možno skutečně mazat uložení náprav. Podvozky mají brzdové zdrže a příslušná táhla.




 

Vozová skříň

Je celoplastová. Detailně je proveden základní rošt skříně, včetně vzpínadel s utahováky, dílů vzduchové brzdy, apod.). Plastové desky tvořící skříňovou nástavbu jsou relativně tenké, takže při uchopení modelu za střechu se prohýbají a vzájemně skřípou. To nepůsobí nějak zvlášť dobře. Plast je probarvený, ale také poněkud lesklý. Provedení detailů je však perfektní, Boční i čení větrací dveře jsou funkční posuvné, funkční jsou i miniaturně provedené petlice. Madla a stupačky jsou dosazovanými díly, provedeny jsou z drátu. Potisk vozidla je proveden obvyklým tampónovým tiskem.




 



 

Spřahovací ústrojí

Funkční modely centrálních automatických spřáhel jsou umístěny na rámu modelu. Tedy jako ve skutečnosti. Daní za tuto modelovou přesnost je ovšem značné omezení provozu těchto vagonů v oblouku. Minimální poloměrem je uváděn poloměr LGB R3. Skutečně – při vjezdu do oblouku R2 dojde ke tření kol o rošt rámu skříně. Spojené vozy projedou oblouk R3, ale neakceptují protioblouky (nebo odbočení výhybka R3 a protioblouk). Při takovém průjezdu dojde ke vzájemnému odklonu čel vozů do takové míry, že jeden se vyvrátí. Je proto nutno dodržet mezi dvěma protioblouky R3 umístění alespoň jednoho rovného úseku v délce nad 300 mm. Modelová spřáhla mají řetízkem propojené odjišťovací kolíky s modelovým pákovým mechanismem rozpřahování, takže tyto mechanismy lze použít pro skutečné rozpojení modelů. Vedle hlavy spřáhla je model hadice vzduchové brzdy s detailně provedeným kohoutem.




 


 

Centrální spřáhla na rámu jsou výše, než klasická spřáhla na podvozku. Pro možnost spojování s ostatními modely (a zejména s lokomotivami, které rámová spřáhla dosud nemají), jsou v příbalu vyměnitelná spřáhla se zalomeným táhlem. Toto táhlo zajišťuje správnou výšku hlavy spřáhla, ale zároveň zvětšuje vzdálenost mezi vozy.

Provoz

Velmi pěkné modely mají po promazání nápravových ložisek uspokojivé jízdní vlastnosti. Kola jsou tradičně hlučná, modely mají také omezenou průchodnost. Hodí se pouze na taková kolejiště, kde nejsou oblouky LGB R1 a 2, a zároveň kde nejsou protioblouky R3. Centrální spřáhla jsou dostatečně spolehlivá, spojování dvou vozů nevyžaduje nějak silný náraz. Souprava z více vozů v tomto provedení je velmi působivá, zejména malou vzdáleností mezi vozy.




 

Cena modelů Boxcar Bachmann Spectrum je trošku vyšší, ale je zcela adekvátní modelovému vzhledu.



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :