Článek byl sestaven 17. 3. 2008. Text a fotografie © Roman Šiler.
V minulých týdnech prošla servisem v Brně souprava parní lokomotivy Stainz se dvěma osobními vozy – notoricky známý osobní startovací set. Zmíněné modely byly staré 8 let a po celou dobu byly v denním provozu v jedné restauraci v Českém Těšíně. Souprava jezdila kyvadlovým způsobem po dráze ve tvaru L. V provozu byla cca 3 hodiny denně, jízdy jsou řízeny časovým relé. Po osmi letech provozu již lokomotiva přestala jezdit, i vagony vykazovaly špatné vlastnosti.
Po rozbalení modelů se prostorem rozlil typický pach restaurace. Modely byly úplně potaženy žlutohnědým filmem, na nepřístupných místech byl usazen prach ve vrstvě. Na první pohled byly modely ve strašném stavu, ale po bedlivějším zkoumání bylo nutno konstatovat, že provozní špína je vlastně naprosto dokonalá patina. I figurka strojvedoucího byla jakoby zamaštěná – jakby ne, vždyť parní lokomotiva je parní lokomotiva.
Při zkušební jízdě bylo konstatováno, že lokomotiva jede trhaně pouze jedním směrem, nefunguje zvukový modul a vagony vykazují velké jízdní odpory – kola drhnou v pojezdu.
Mimo nádherné špíny na karoserii modelu, která jinak nejevila žádné známky poškození (praskliny, průhyby, apod.), byly objeveny stopy opotřebení jen na pojezdu.
Především sběrací botky byly amatérsky doplněny přídavnými plíšky a dokonce vinutou pružinou. Chromová vrstva na kolech byla již částěčně obroušena, takže prosvítala mosaz. Sběrací kartáče kol (dotýkající se obručí ze strany rozkolí) byly již opotřebeny a neměly dotek. A právě nekvalitní sběr proudu může být hlavní příčinou vadného motoru, kde byl zřejmě opálen kolektor a opotřebeny uhlíky. Motor je ovšem nerozebíratelný, takže je nutno jej vyměnit.
Převodová kola byla však naprosto vpořádku, mazání bylo stále dostatečné, přebytek původní mazací vazelíny dokonce ani nezměnil barvu. Plastové díly podvozku, včetně míst uložení náprav nejevil známky opotřebení. Na tom má podíl jistě kvalitní mazání. Ale především velmi kvalitní konstrukční plast. Tomu je možno vděčit i za to, že například uložení sběračů, které jsou jinak dost namáhány smykáním po kolejích, nebylo poškozené a ochotně přijalo sběrače nové.
Na lokomotivě byla provedena je výměna dílů za nové – sběrací botky, sběrací kartáče kol a motor. Dále bylo provedeno přemazání převodů vazelínou LGB. Vnitřek podvozku byl vyčistěn. Po dohodě nebyl řešen problém zvukového modulu, který by musel být zakoupen nový.
Na osobních vozech byl zjištěn jediný problém – opotřebení plastových kol a opotřebení uložení náprav. Třením na sucho došlo k probroušení oválů, čímž vagon nad nápravou poklesl.
Zvýšené tření způsobil styk takto »zapadlých« kol s pevnými díly spodku. Profil kol byl rovněž značně opotřeben. Vzledem k pravidelnému pendlování po trati do L a s ohledem na otočné podvozky, bylo každé kolo opotřebeno jinak.
Opotřebení kol z plastu je přirozenou věcí, vznik oválného otvoru uložení náprav je však problémem neexistujícího mazání. V případě pravidelného mazání vazelínou nebo neutrálním olejem by problém patrně nevznikl (soudě podle opotřebení podvozku lokomotivy). K opotřebení plastů přispívá i jemný mosazný prach z kolejnic, který tvoří sice nádhernou vrstvu špíny, ale i brusnou pastu.
Pro demontáž podvozků je nutno sejmout skříň z pojezdu. Po odstranění střechy by krásný pohled na zaprášený interiér, kde nejvíce prachu (pochopitelně) bylo pod polospuštěnými okny vozu.
Otočné podvozky byly vyměněny za nové. Dohodnuto bylo použití kovových kol BRAWA, ke kterým je k dispozici i chromované kluzné ložisko.
Rekonstrukce podvozků na kola s ložisky je jednoduchá – vrtákem 4,5 mm je zvětšen otvor uložení nápravy a pomocí kleští je do otvoru nalisováno ložisko. Nápravu je třeba příčně vymezit podložkami M3 (nejlépe mosaz). A potom samozřejmě namazat.
Tím byla rekonstrukce vagonů dokončena. Podvozky byly ponechány otočné, i když kola BRAWA díky svému výbornému profilu kol umožňují pevné uložení. U vozů LGB však není jedna náprava příčně kyvná, takže při nerovných kolejích mohou vzniknout potíže. Z důvodu neznalosti kvality restaurační trati bylo ponecháno provedení LGB.
Vlak byl po opravě desítky minut zkoušen na zkušebním okruhu, a to jízdou oběma směry. Vagony s koly BRAWA vykazují vynikající jízdní vlastnosti. Pokud bude majitel vlaku pravidelně vyměňovat opotřebené sběrače lokomotivy (zejména kolejové botky) a pravidelně mazat kapkou neutrálního oleje (bez kyselin a pryskyřic) kluzná ložiska náprav vagonů, bude souprava sloužit bez problému dalších minimálně 8 let, ale spíš mnohem více.