Americký samovýsypný vůz v provedení společnosti PENNSYLVANIA byl ve dvojici nahlášen jako novinka roku 2006 na veletrhu v Norimberku. Vzhledem k tomu, že jde o vozidlo vyrobené z již existujících vstřikovacích forem, byla cesta k zákazníkovi poměrně krátká. Kupující dostává do ruky poměrně zdařilý model, který vypadá modelově dobře a je i funkční.
Předlohou jsou čtyřnápravové americké samovýsypné otevřené vozy s nosnou páteří. Mají čtyři výsypníky směřované na kolejové lože v příčném směru. Korba je nýtovaná. Model je proveden hezky, přičemž z hlediska přepravy substrátu je funkční. Klapy výsypníků jsou jsou zajištěny klikami, které lze cekem snadno rukou odjistit a tím obsah korby vysypat. Materiál se ovšem vysype přímo na kolejové lože, takže pokud se model nenachází na speciální výsypné koleji, kde materiál propadá do hloubky, vytvoří se hromada substrátu, která brání podvozkům v další jízdě.
Klapky výsypek se odjišťují ručně pákou. Otevřou se ihned naplno. | Korba je rozdělena na dva prostory. | Při otevřených klapách je dobře vidět prostor, kam se vysype přepravovaný materiál. |
Dodávka obsahuje dva vozy s různými vozovými čísly. Jsou baleny ve dvou samostatných LGB krabicích. Balení obsahuje vagon s plastovými koly a imitací uhelného nákladu a příbalem s vřetenem ruční brzdy, výlisky madel a sadou součástí druhého háku třmenového spřáhla.
Madla stačí odkroutit z nosného žebříčku a zatlačit na svá místa do připravených otvorů na korbě. K tomuto nepotřebujeme žádné speciální nástroje. Madla sama drží, pokud by tomu tak v některých případech nebylo, stačí si vypomoci sekundovým lepidlem. Montáž druhého háku je triviální, pro venkovní kolejiště s obousměrným provozem jej lze jen doporučit.
Americký vůz zasluhuje americké centrální automatické spřáhlo. V tomto ohledu je na trhu několik provedení spřáhel. To od LGB nevyniká sice modelovostí, ale vyniká spolehlivostí a funkčností. Navíc je kompatibilní i s dalšími spřáhly jiných výrobců. Záměna třmenových spřáhel za automatická je jednoduchá. Spřáhlo sice není umístěno na rámu vozu (je zcela nemodelově součástí rámu podvozku) a svým tvarovým provedením není, jak již bylo řečeno, extra modelové, ale je dostatečně robustní a funkční. Spřáhla se celkem lehce spojují a také velmi spolehlivě rozpřahují (až již permamentním zařízením nebo elektromagnetickým na dálkové ovládání) - na rozdíl od klasického třmenového spřáhla, které mnohdy právě na čtyřnápravových vozech dálkovému rozpřažení vzdoruje. Vzhledově je pro americká železniční vozidla centrální automatické spřáhlo přece jen přijatelnější, než-li klasické LGB spřáhlo třmenové.
Po záměně spřáhel zbývá vyřešit kola. Ta jsou v »základu« plastová. Řešením je použití plných kol s kovovými obručemi od LGB nebo plná kola od amerických výrobců (Aristo Craft nebo USA Trains). Kovová americká kolečka jsou plná, celokovová, tudíž s velkou hmotností. Jejich instalací se sníží těžiště modelu, což posunuje jízdní vlastnosti na novou úroveň.
Plná kovová kola svou hmotností sníží těžiště vozů. | Kovová kola jsou nejen hezká, ale při jízdě „vyrábí“ i velmi libé zvuky. |