Na této straně budeme zveřejňovat termíny akcí, ať tuzemských nebo zahraničních, mající vztah k našemu tématu. Do tohoto kalendáře budeme zapisovat jen ty akce, o kterých získáme informace. Proto očekáváme i Vaše návrhy na zápis, které posílejte nejlépe E-mailem na adresu info@drah-servis.cz.
V pořadí čtvrtý ročník mezinárodního srazu železničních modelářů supervelkých měřítek na parkové dráze v Olympii. Rozsáhlý doprovodný program – předvádění silničních a stacionárních parních strojů a stabilních motorů, předváděcí kolejiště pro živé parní modely velikosti 1 a 2. Modely stacionárních parních strojů, modely silničních parních strojů velkých měřítek, předváděcí provoz exponátů Muzea průmyslových drah ve Zbýšově, výstava a provoz historických autobusů TMB.
Mobilní kolejiště rozchodu 127 mm bude součástí doprovodného programu v pavilonu V brněnského výstaviště. V provozu budou bateriové lokomotivy.
Tradiční každoroční setkání vyznavačů modelové páry a další techniky.
Prezentační stánek SMPD, vystavení hotového modelu lokomotivy T47.002 v měřítku 1:4 provozního vozového parku dráhy Olympii. Aktivní účast členů SMPD s modely velikosti 1 a 2 na kolejišti rozchodu 45 mm.
Kolegové ve Štýrském Hradci v letošním roce oslaví 10 let trvání své parkové dráhy. Spolek byl založen v roce 1999, první část vlastní parkové dráhy byla zprovozněna v roce 2004.
Tradiční podzimní festival na parkové dráze bude v letošním roce samozřejmě rozsáhlejší, dá se předpokládat hojná účast hostujících modelů z celé Evropy. Deset let je deset let – ani brněské modely by na této akci neměly chybět.
Tradiční královéhradecká slavnost opět přiláká zájemce o historickou techniku s důrazem na parostrojní exponáty. Železniční modeláři mají k dispozici kombinované stálé kolejiště v parku přilehlém k řece Labi, na které se mohou prohánět parníky. Což se děje mírou vrchovatou.
S. M. P. D. se zúčastní pravděpodobně s mobilním kolejištěm 45 mm, kde budou prezentovány živé parní modely ve velikosti 1 a 2.
Pro návštěvníky se akce koná v době od 10 do 16 hod.
Nejznámější a také nejkrásnější švýcarské kolejiště na břehu Ženevského jezera organizuje v uvedeném termínu tradiční setkání modelářů, které je vlastně již 13. ročníkem. To je úctyhodná řádka vynikajících, dobře zorganizovaných akcí, o které je mezi modeláři pochopitelně velký zájem.
Pro obyčejné návštěvníky je období mezinárodního srazu zárukou ohromné podívané. Výběr modelů kroužících po členitém kolejišti je velký, je to skutečný mumraj, pořád je na co se dívat. Také je možné se povozit a vůbec si to užít.
Nově organizátoři pro modeláře organizují večerní jízdy bez přítomnosti publika, což zaručuje větší klid a pohodu.
Zájemci o aktivní účast se mohou přihlásit a zaregistrovat prostřednictvím webových stránek: www.swissvapeur.ch.
Obec Le Bouveret je ve frankofonní oblasti Švýcarska. Proto je potřeba počítat s tím, že je zde hodně lidí, kteří odmítají používat jiný jazyk, než francouzštinu. Multilingvidní oblast, jako třeba Graubünden s rétorománštinou, němčinou, italštinou i francouzštinou to rozhodně není.
Modeláři si hradí veškeré náklady sami - k dispozici mají pouze nádherné kolejiště a chráněné ubytování pro své modely. Vzhledem k omezenému odstavnému prostoru však stání v depech garantováno také není.
Místo konání - Parková dráha Olympia Brno a přilehlá parkoviště.
Záměrem členů Společnosti moravských parkových drah je zvládnout setkání minimálně tak dobře, jako předchozí ročníky. Program bude opět o kousek rozšířen. Jen o kousek, protože příliš monstrózní akce je obtížná nejen organizačně, ale i finančně. A vzhledem k tomu, že finanční injekce zvenší nelze předpokládat, musíme se pohybovat při zemi. To ale navadí, i tak je to nádherná podívaná. Škoda, že ještě neumíme poručit tomu větru a dešti. Tedy hlavně dešti. Kdyby se to aspoň dalo trošku uplatit...
Přihlášky aktivních účastníků je již začínají scházet, na webu S. M. P. D. se objeví stránka informující o programu další Parní Olympie.
Nadále uslyšíme spojení »Parní Olympiáda« - ale pšššt - to se nesmí řikát... To je totiž tak - sportovním bafuňářům nevadí vyhozené peníze za nejdražší Olympijské hry všech dob, nevadí jim celá profláknutá sportovní odvětví, nevadí jim výkony s dopinkem. Aktivně se účastnili okradení mládežnického sportu prostřednictvím Sazky, což jim také nevadí. Ale vadí jim, že by obyčení lidé měli v Olympii »Parní Olympiádu«. Tož tak.
Muzejní noc brněnských muzeí je stálice na jihomoravském kulturním nebi. Mají samozřejmě pravdu Ti, kteří kroutí hlavou a posměšně hodnotí zájem tisíců obyvatel Brna a přilehlého okolí navštívit muzea »ausgerechnet« tehdy, kdy je vstup volný.
Ono to ale není až tak jednoznačné. Některá muzea pochopila (a Technické muzeum v Brně k nim patří), že příliš velký zájem je nutné nějak regulovat, protože davy stojící ve frontách na uvolnění kapacity expozičních prostor jsou nervózní a nakonec nespokojené. A zavedli proto vstupné. Při hodnocení akce je také třeba vidět, že muzea se snaží nemít jen otevřeno v nočních hodinách a návštěvníkům chtějí program trošku okořenit.
Do areálu TMB na Purkyňově ulici se tak nastěhují nejen párkaři, pivní výčepy – muzejníci se také oblečou do historizujících šatů a uniforem, přijedou některé neznámé exponáty. A do prostoru krytého parkoviště dojedou vláčky. A to poslední je to nejpodstatnější.
Členové S. M. P. D. smontují svoje mobilní "géčkové" kolejiště na obvyklém místě v obvyklé konstelaci a budou jako obvykle prohánět svoje živé parní modely, z nichž některé se na koleje dostanou již »jen ve svátek«.
Parková dráha bude v době konání muzejní noci samozřejmě v provozu. Tak, jako loni, budou i letos vytvořeny dvě pracovní skupiny, které se po skončení olympijského provozu spojí a dokonají den plný kolejí právě v TMB.
Zahájení provozu na parkové dráze v prostoru Štýrskohradeckého "blázince" – nebo-li v parku Landesnervenklinik Sigmund Freud, Graz – se koná jako obvykle první sobotu v květnu. Pro zahájení provozu zná němčina sympatický pojem »Andampfen«, což bychom do češtiny otrocky přeložili jako »zapáření«. To je přinejmenším poněkud kostrbaté. Nicméně první provozní den na největší parkové dráze v sousedním Rakousku s účastí hostujících modelů mívá naprosto hladký průběh.
Tímto datem bude naplněna klauzule smlouvy s OC Olympia, která stanovuje provoz pro veřejnost v době od května do října o sobotách, nedělích a o svátcích.
Takže Svátek práce - a jdeme na to. Začátky sezóny jsou de facto obdobím naplno probíhajích příprav na Parní Olympii. Akce, na kterou se budeme všichni těšit.
První den provozu bude zároveň parním provozním dnem.
Letošní sraz se koná opět v podzimním termínu. Riskujeme horší a chladné počasí. Živé parní modely se nám však odmění půvabným kouřem nad komínem...
NA kolejišti je opět několik novinek - dva tunely a snad se podaří dokončit i nový osmimetrový ocelový most. Nejde samozřejmě o rozšíření dráhy, ale pouze o vylepšení staávajících traťových úseků.
Největší rakouská parková dráha pořádá srazy s hostujícími modely dvakrát do roka. Po roce absence jsme se rozhodli štýrské hlavní město navštívit se třemi modely. Akce se koná týden po provozním víkendu v Olympii. Avizována je v pátek slavnostnější modelářská (společná) večeře s následnou možností večerního ježdění na dráze.
Zahájení druhé sezóny brněnské parkové dráhy se uskuteční přelomu dubna a května. Vzhledem k pokračující výstavbě areálu centrálního nádraží bude i letos provoz provizorní pouze na části trati. Pokud bude všechno na stavbě probíhat podle plánu, mohli bychom se v závěru sezóny dočkat zprovoznění vratné smyčky centrálního nádraží a poprvé tak zažít kroužení po celé trati.
Provozní víkendy byly stanoveny následovně:
• 30. 4. a 1. 5. 2011 (zahájení sezóny)
• 28.—29. 5. 2011 (Den dětí)
• 2.—3. 7. 2011
• 6.—7. 8. 2011
• 3.—4. 9. 2011
• 1.—2. 10. 2011 (konec sezóny)
cca 420 metrů (Amfiteátr – nácestná smyčka a zpět
pro uvedenou část trati bylo ponecháno na úrovni roku 2010 – 20 Kč
v sobotu od 12 do 18 hodin, v neděli od 11 do 17 hodin. První a poslední provozní hodinu jsou v provozu zpravidla bateriové lokomotivy. Parní lokomotivy najíždějí zpravidla později (roztápění). O něco dříve se také uklízejí (čistění kotle).
Pracovníci výstavního oddělení Technického muzea v Brně považují účast živých parních modelů pod hlavičkou S.M.P.D. již za standardní. K tomuto pocitu se všichni bez problémů připojujeme. Vše tedy bude jako obvykle – místo, čas, účastníci a program. Víc dodávat netřeba. Snad jen to, že jde o akci vhodnou pro všechny majitele "Regnerek". Zajímavý by byl sraz lokomotiv s původním obchodním označením Betty, kterých bylo do ČR prozatím dovezeno celkem 10 kusů.
Po delší přestávce jsme dostali pozvání k účasti v rámci doprovodného programu veletrhu Modelář na brněnském výstavišti. Výstava se koná v termínu společně s výstavami Pro dítě, Rybaření, atd. Modelář je náhradou za pražskou výstavu Modelhobby. Ta se konala v minulých letech na letňanském výstavišti. Organizátor – firma ITEA – chce v praxi vyzkoušet podmínky brněnského výstaviště.
Naše pětkové mobilní kolejiště bude postaveno v Pavilonu G1, kde již jednou bylo. Trať bude ovšem delší, ve tvaru L, s délkou zhruba 200 metrů.
Vítáni jsou všichni se zájmem o pomoc při stavbě, provozování i úklidu kolejiště.
Stavba kolejiště se uskuteční ve středu 9. 3. 2011. Sraz je ve skladu v České ve 14. hodin.