Čerstvě expedováno
(archiv 2008)



V prosinci 2008 byl expedován kontejnerový vůz RhB

LGB - kontejnerový vůz RhB s kontejnerem Post

Na bázi dvounápravového podvozku pro přepravu kontejnerů byla vytvořena novinka, která má zcela nový kontejner s čelními rolovacími dveřmi. Lamely dveří jsou pevné, spojené klouby, takže jejich životnost i dobrá funkce jsou zajištěny.



 


 



 

V měsíci říjnu a listopadu 2008 pokračují zpožděné dodávky lokomotiv KISS

KISS - elektrické lokomotivy RhB Ge 4/4 I a Ge 6/6 II

Z velkým zpožděním dorazila do Brna další dílčí dodávka modelů elektrických lokomotiv RhB. Lokomotivy jsou vybavené stejně jako předchozí série. Můžeme se kochat nádherným zpracováním, perfektními popisy a také solidními jízdními vlastnostmi. Na zahradním kolejišti jsou modely fotografovány 17. 11. 2008.


Lokomotivy RhB na nádraží Horní Lipová.

Lokomotivy RhB na nádraží Horní Lipová.
 

Ge 4/4 I evid. č. 601 ALBULA

Ge 4/4 I evid. č. 601 ALBULA

Ge 6/6 II evid. č. 705 PONTRESINA.
 

Ge 6/6 II evid. č. 701 RAETIA.

Ge 6/6 II evid. č. 701 RAETIA.
 
Lokomotivy RhB na spirálním mostě.



Od začátku září 2008 jsou dodávány osobní rychlíkové vozy velikosti 1,5


Art. 36313 © Märklin

Art. 36314 © Märklin

Art. 36315 © Märklin
 

LGB - Art. 36313, 36314, 36315 - osobní čtyřnápravové vozy DB

Osobní čtyřnápravové »normálněrozchodné« vozy vyráběné v Číně patří do nové řady modelů kompromisního měřítka. Ač měli skalní příznivci mnoho výhrad k vozidlům této velikosti, byly tyto obří modely rychle rozebrány, zejména v okamžiku, kdy na zahradní koleje vyjely modely kultovní motorové lokomotivy V200. Pro rok 2008 byly proto jako novinky ohlášeny další barevné mutace modelů. Opět ve velmi líbivé zelené barvě (klasická vagonová zeleň), jako vůz 2. třídy a kombinovaný vůz 1. a 2. třídy. V tmavě modré, docela elegantní barvě pak vůz 1. třídy.




 

Samozřejmě - karoserie je ve všech případech totožná, stejně jako interiér. To správného modeláře nanejvýš rozčílí, neboť nerespektování rozdílného rozmístění oken ve skutečnosti, které je dáno různým prostorovým komfortem 1. a 2. třídy, je do nebe volající. Ale ruku na srdce – vozy vypadají velmi pěkně a popsaný nedostatek věrnosti většinu provozovatelů zahradní železnice ani nezajímá.




 


 

Od zahájení výroby modelů čtyřnápravových »rychlíkáčů« tak vzniklo již šest variant (barvy šedé, zelené a modré). Dají se složit úctyhodné soupravy, které však kladou obrovské nároky na prostor a výkon hnacího vozidla. Hmotnost totiž není nejnižší. Ve stoupání 5% v praxi uvezeme těžko více, jak 3 vozy. Kdo má na tratích oblouky poloměru minimálně 1200 mm (LGB R3), může jednoduchým způsobem posunout třmenová spřáhla tak, aby se v oblouku R3 vzájemně dotýkaly odpružené nárazníky modelů.



 

Tím se podstatně zmenší vzdálenost mezi vozy, což má velmi pozitivní vliv na estetiku soupravy. Šikovný modelář určitě popřemýšlí, jak realizovat svítící koncová červená světla, která by při nočním ježdění byla maximálně parádní.




 



Od začátku července 2008 je expedován model nákladního vozu




 

LGB - Art. 40839 - nákladní kontejnerový vůz ÖBB

Existující forma dvounápravového nosiče kontejnerů RhB je "zlatým dolem". Stačí jen změnit nápisy na odnímatelném kontejneru a máme nový model. V tomto případě je podvozek proveden jako ÖBB. Nechladírenský kontejner s bočními posuvnými dveřmi je modrý a nese jméno firmy KUEHNE + NAGEL. Model oživí soupravy nákladních vlaků, v Rakousku bychom však takový vůz na metrovém rozchodu hledali těžko. Model neobsahuje dosaditelné nárazníky, čímž by jinak mohl simulovat normálněrozchodné vozidlo.





 



Od července 2008 je dodáván model lokomotivy řady Re 481

LGB - Art. 22310 - Elektrická lokomotiva SBB Re 481 005-7 CARGO




 

Jde samozřejmě o využití existující formy modelu lokomotivy DB řady 101, která byla dodávána s čísly 101 024-8 (Art. 20310) a 101 035-4 (Art. 20313 - je na skladě v Brně). Švýcarská varianta řady Re se z hlediska mechanické části v ničem neliší. Model je jen bez dekodéru (rozhraní DCC). Barevné řešení CARGO není sice nijak oslnivé, ve skutečnosti má model několik barevně zvýrazněných detailů, takže nevypadá tak nudně, jako model DB, který je "namočen" do červené barvy.




 



 


 

Model má nepochybně stejné jízdní vlastnosti jako předchozí varianty a je vhodným doplněním flotily normálněrozchodných vozidel velikosti 1,5.




 



Na samém konci června 2008 byly dodány startovací sady LGB

Art. 70302 - Osobní vlak s lokomotivou Stainz

Základní klasická startovací sada LGB je tedy opět k dispozici. Obsahuje Parní lokomotivu Stainz se zjednodušeným zvukovým modulem, kterou lze »dozbrojit« dekodérem pro digitální provoz. Dva klasické čtyřokeňáčky, kruh kolejí, figurky a trafo s regulátorem udělají radost každému začínajícímu »zahradníkovi«.


foto 30. 6. 2008

foto 30. 6. 2008
 



Na začátku května 2008 byl dodán model Bachmann

Art. 81396 - Lokomotiva American 4-4-0

Model klasické úzkorozchodné parní lokomotivy s vnitřními rozvody od firmy Baldvin ze 70. let 19. století. Model patří do řady Bachmann Spectrum v měřítku 1:20,3. Má kovový spodek a je proveden do detailů, na což jsme u modelů z řady Spectrum celkem zvyklí. Jako předloha sloužil stroj č. 4 společnosti Eureka & Palisade s dřevem. Model je připraven pro montáž dekodéru kompatibilního s normou NMRA a je schopen projíždět i oblouky LGB R1. Což je pozitivní vlastnost.
Vpředu je model vybaven funkčním tyčovým spřáhlem používaným v éře trychtýřových spřáhel v USA.



 



 



 



Od začátku dubna 2008 jsou expedovány nové modely Kiss

Kiss – elektrické lokomotivy RhB Ge 4/4 I

Jako první jsou expedovány objednané modely Ge 4/4 I v červené barevné mutaci, které představují lokomotivy po rekonstrukci vozové skříně.
Dodány jsou lokomotivy evid. č. 604, 610 a 608.




 

Následovat budou zelené lokomotivy (původní provedení skříně s přechodovými dveřmi). Do Brna budou dodány modely s evid. č. 601 a 602.


   

Jako poslední budou expedovány modely Ge 6/6 II. Dodány budou evid. č. 701, 702, 703, 704, 705 a 706. Provedení původní zelené i červené.




 



 

Objednané modely jsou jsou všechny digitální a zvukové, vybaveny jsou nově zvukovými dekodéry firmy Massoth.



 



 



V prosinci 2007 byla dodána novinka Aristo Craft

Aristo – Art. 23200—23210 – motorová lokomotiva GM Class 66

Tradiční výrobce amerických modelů 1:29 se rozhodl vyrobit první model s evropskou předlohou. Trošku Ameriky zde ale zůstalo, protože jde o lokomotivu vyráběnou Americkou firmou General Motors pro britské železnice. Motorová dvoupodvozková šestinápravová lokomotiva třídy 66 s uspořádáním CóCó je primárně určená pro nákladní provoz. Mimo Británii se vyskytuje i v Německu. Firma Aristo se rozhodla model vůbec neprodávat ve Spojených státech, ale jen v Evropě. Přímí dovozci modelů z Ameriky tak budou mít v tomto případě trošku problém. Model bude prodáván prostřednictvím evropského zastoupení Bachmann.




 

Britské železnice jsou nápadné menšími rozměry vozidel, což je dáno tradičním meším průjezdným průřezem tratí. Model proto ve srovnání s jinými americkými modely vypadá jako menší. A to je potíž při řešení úkolu, co k této lokomotivě na kolejišti připojit.
Evropské »normálněrozchodné« nákladní nebo osobní vagony produkuje pouze LGB. Tyto výrobky jsou však rozměrově "připasovány" k měřítku 1,5.




 

Model lokomotivy je proveden velmi detailně. Celkově vypadá hezky, ač i tato lokomotiva bude Středoevropanům připadat asi trošku cizokrajně. Novinkou je osvětlení, které přepíná i červená koncová světla, dle britské předlohy jsou k dispozici dva režimy (denní - noční). Třínápravové podvozky obsahují vždy dva motory. Čtyřmotorový model je však "žroutem" proudu. Při rozjezdu do kopce vakáže odběr klidně 4A. Zde tedy bude trošku problém s digitalizací, protože dekodéry jsou vyráběny většinou na maximální odběr 3A. Pravděpodobně bude nutné použít dekodéry dva.



 

Balení obsahuje několik sad dosazovaných dílů (madla, hadice, apod.). Dále centrální americká spřáhla a třmenová spřáhla s hákem. Třmenová spřáhla ale vůbec nejde použít (nejdou namontovat). Z výroby je však model již opatřen třmeny (bez háku) na obou stranách.

Podvozky tradičně nejsou vybaveny sběracími kluznými botkami. Model je však celkem dost těžký a větší počet náprav snad zabezpečí uspokojivý odběr proudu i v zahradních podmínkách. Model je však poměrně dlouhý a třínápravové podvozky nejsou tak volné, jako je tomu u modelů LGB, takže vyžaduje méně kolejových nerovností. Problémem je stoupání po spirále, kdy jsou podvozky i na poloměru 1200 mm (stoupání 5%) v takové vzájemné poloze, že sebemenší nerovnost, respektive nerovnoměrnost, způsobí vykolejení. Model je samozřejmě schopen projíždět oblouky jen R3 a větší.
Na fotografiích vidíme model Art. 23200, který je bez popisů. Tento model bude digitalizován a ozvučen. Další zkušenosti s jeho provozem budou samozřejmě zveřejněny.




 

Na konci listopadu 2007 byla dodána další novinka LGB

LGB – Art. 41103 – nízkostěnný nákladní vůz DR 99-17-81 Ow


  

Opět nic překvapivého – standardní nízkostěnný vůz s označením DR je posazen na čtyřnápravový pojezd (americké provedení dokonce bez centrálního nárazníku) a jako náklad je zde šest kusů náprav s kovovými plnými koly.
Kdo provozuje na svých vozech ještě plastová kola, má možnost náklad i prakticky využít. Ale vzhledem k tomu, že samotný vůz má také plastová kola, zbudou navíc jen nápravy dvě. Nová varianta modelu však v každém případě rozšiřuje škálu použitelných modelů do nákladních vlaků.

Na začátku listopadu 2007 byla dodána novinka LGB

LGB – Art. 43300 – zavřený vůz Stainzer Lokalbahn G 4009

Ve skutečnosti jde o takovou novinku – nenovinku. Existující forma pro nákladní zavřený vůz s brzdrařskou plošinou byla již po několikáté využita, tentokrát byla skříň vozu odstříknuta modrým plastem. Spolu s černými vertikálními železnými profily vznikl model podobající se skutečné předloze na rakouské lokálce. Vagon se mimo barvy ničím neliší od ostatních modelů této řady. Potěší především ty, kdo si potrpí na rozmanité nákladní vlaky.




 

Nákladní vůz se samozřejmě dá využít k vlastním individuálním úpravám. Například použitím šípové sněhové radlice Dietz získáme celkem zajívavý a funkční sněhový pluh. Stačí ještě instalovat nějaké čelní reflektory a okno pro výhled obsluhy...




 

V listopadu 2007 byl poprvé naskladněn vagon na surové železo

LGB – Art. 42560 – vůz na surové železo KRUPP

V tomto případě nejde o novinku. Model patří k těm modelům, které se těžko budou věrohodně prohánět mezi rostlinami na zahradním kolejišti. Předlohu nelze jednoduše identifikovat, ale také nelze vyloučit, že někde v železárnách byla železnice s rozchodem 1000 mm. Jinak vůz svou konstrukcí odpovídá podobným vozům i v našich hutích. Kdo nápis KRUPP nahradí znakem a názvem »Vítkovické horní a hutní těžířstvo«, jistě neudělá žádnou chybu. Vzpomínkou na časy ne tolik minulé by mohl nápis NHKG. Mittal bude žhavou současností.
Model Art. 42560 je vybaven i motorkem a řídicí elektronikou s dekodérem. Dekodér je nastaven na adresu 3. Funkčním tlačítkem F2 lze vanu sklopit (jednostranně) a obsah vylít vedle koleje. Model je tedy funkční a lze ho využít třeba na zalévání rostlin vedle trati. A takovéto drobné blbůstky přinášejí radost.




 

Model má kovová kola, jeden podvozek je vybaven nápravami s ložisky a kolíky pro konektory napájecích kabelů. Pohon je tvořen elektromotorkem s »řemenovým« převodem (pryžový O kroužek). Dekodér spíná přesně takovou dobu, která je nutná k přetočení vany do polohy o 90° na bok. Opětovným stiskem funkčního tlačítka se vana otočí do původní polohy. Obě polohy mají mechanické dorazy. Adresu dekodéru je vhodné samozřejmě ihned přeprogramovat. Majitelé centrál Massoth mohou jako adresu použít například č. vozu.
Vyprazdňování »šufánku« funguje nejlépe s kapalinou, ale úspěšní budeme i se suchým jemným pískem.




 

Jako obvykle i u toho modelu platí, že je lépe jej vidět ve skutečnosti, než na fotografii v katalogu. Každý většinou uzná, že je hezký a svou funkčností roztomilý.

 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :