V této kapitole se věnujeme krátkým informacím o nových, respektive čerstvě expedovaných modelech. Nestihneme samozřejmě podávat vyčerpávající informace. Již jen proto, že všechny modely se na sklad do Brna nemohou dostat.
Jde o dlouho očekávané vozy klasické rakouské konstrukce. Modely patří k nejstarším z nabídky LGB. Velmi dobře se hodí k motorovým lokomotivám ÖBB řady 2091 a 2095. Jsou nakonec i ozdobou k parním lokomotivám řady U.
LGB 31623. Foto 26. 12. 2009 © Roman Šiler. | LGB 31623. Foto 26. 12. 2009 © Roman Šiler. | LGB 31623. Foto 26. 12. 2009 © Roman Šiler. |
To stejné platí samozřejmě o mutaci vozů v tmavě hnědé barvě. Vozy vynikají dobrými jízdními vlastnostmi, mají dobře zpracovaný interiér, ale nemají osvětlení. To lze samozřejmě dodatečně instalovat s použitím dílů z nabídky LGB a Massoth.
LGB 33624. Foto 26. 12. 2009 © Roman Šiler. | LGB 33624. Foto 26. 12. 2009 © Roman Šiler. | LGB 33624. Foto 26. 12. 2009 © Roman Šiler. |
Po delší době klasický dvounápravový kotlový vůz v normální barvě. Cisterna má možnost napouštění a vypouštění kapalin – horní poklop je funkční, ve středu kotle je na jedné straně modelu výpustný kohout.
LGB 41403. Foto 26. 12. 2009 © Roman Šiler. | LGB 41403. Foto 26. 12. 2009 © Roman Šiler. | LGB 41403. Foto 26. 12. 2009 © Roman Šiler. | LGB 41403. Foto 26. 12. 2009 © Roman Šiler. |
Motorová lokomotiva je ohlášenou novinkou roku 2009, která se podle předpokladů dostává na trh těsně před vánoci.
Foto 12. 12. 2009 © Roman Šiler | Foto 12. 12. 2009 © Roman Šiler |
Standardně provedená krabice Piko v sobě ukrývá něco skoro jako překvapení. Model je proveden technicky trošku jinak, než jsme byli doposud zvyklí. Jakoby konstruktéři firmy vzali na vědomí připomínky modelářů a opustili příliš levná a tím technicky nevyhovující řešení. Model především překvapí velmi solidně zpracovanou karoserií, která má mnoho dobře provedených detailů, včetně dosazovaných dílů. Polomatný lak navíc dokonale zastírá konstrukční materiál - plast.
Foto 12. 12. 2009 © Roman Šiler | Foto 12. 12. 2009 © Roman Šiler | Foto 12. 12. 2009 © Roman Šiler |
Velkým překvapením jsou kola, která mají soustruženou jízdní plochu a jedno kolo s adhezní bandáží. Kola vypadají velmi dobře. Podvozek je dvoudílný, všechny kola jsou hnaná. Spojnice náprav vypadá velmi dobře. Osvětlení svítí dokonale.
Model je analogový, ale od firmy Massoth je již k dispozici zvukový dekodér. Výfuk na modelu dává tušit možnost vestavby kořového generátoru.
Digitalizaci samotnou provedeme později. Předpokládáme samostatnou reportáž.
Foto 12. 12. 2009 © Roman Šiler | Foto 12. 12. 2009 © Roman Šiler | Foto 12. 12. 2009 © Roman Šiler |
Lokomotiva byla prozatím zkoušena jen analogově - jezdí velmi dobře. S novými osobními REKO vozy tvoří velmi pěknou soupravu.
Nejlepší funkční sněhový pluh pro rozchod 45 mm pochází z USA. Výrobek je dodáván v mnoha barevných mutacích reprezentující různé železniční společnosti. Barevné kombinace jsou pro Evropana často problematicky přijatelné. Tyto pluhy se však nekupují pro jejich vzezření, ale pro jejich funkci. Tak už ta barva tolik nevadí – navíc máme štětec, sprej nebo fixírku...
V současné době je ovšem těžší pluh Aristo sehnat. Po delší době od objednání byl dodán do Brna pouze jediný kus.
Aristo 46810 | Aristo 46810 | Aristo 46810 |
Béžové tramvajové vozy bez popisu poslední výrobní série byly doprodány teprve nedávno. Nová série z Maďarska se jeví jako stejná. Motorový vůz má však lyrový (třmenový) sběrač. Ten nebyl na modelu již drahně let. Tedy zase aspoň nějaká změna a o důvod víc sbírku tramvají doplnit. Přiloženy jsou nálepky směrových tabulí a evidenčních čísel. Samozřejmě německy. Není ale problémem doma vyrobit podobné nálepky i v české mutaci.
Motorový vůz je vybaven dekodérem.
LGB 23355 | LGB 35005 | LGB 23355 + 35005 |
Jde o klasický dvounápravový čtyřokenný vůz, jehož předloha skutečně brázdí koleje rakouských úzkorozchodek. V posledním období však LGB vydává tyto modely především v německých mutacích. Rakouský kabát je tedy příjemným zpestřením.
LGB 31077 |
Jde o známý model s jiným evidenčním číslem, tentokrát bez nákladu dřeva. Jde o velmi pěkný model vozu, který v hojném počtu můžeme vidět na RhB v provozu i dnes. Nové číslo vybízí k doplnění vozového parku nákladních vozidel RhB. Vůz s malým rozvorem má navíc dobré jízdní vlastnosti. Snese pevné přišroubování otočných podvozků nebo využití pružinového drátu na synchronizaci jejich pohybu.
LGB 45143 |
Jde o klubový model. Mimořádně zdařilý. Byť na klasickém univerzálním dvounápravovém spodku. Hliníková korba s popisem dle originálu působí dobře. Hvězdicová kola jsou s kovovými obručemi. Model je k dispozici pouze pro členy Klubu LGB, kteří si jej objednali.
LGB 40093 | LGB 40093 | LGB 40093 |
Pivní vozy jsou vždy atraktivní. Tentokrát vůz nemá klasickou vyvýšenou brzdařskou budku, ale zastřešenou plošinu. Pivovar Hasseröder patří do Harckého regionu.
LGB 43310 |
Jde o skutečnou plnohodnotnou novinku firmy Piko, která tímto přichází na trh s prvními osobními vozy pro velikost 1,5. Předlohou jsou třínápravové vozy vzniklé rekonstrukcí starých vozů s dřevěnou vozovou skříní. Na původní pojezdy byly stavěny celokovové karoserie. Modely Piko jsou ve třech provedeních:
B3yg - sedmiokenný vůz 2. třídy
AB3yg - šestiokenný vůz 1. a 2. třídy
BD3yg - pětiokenný vůz 2. třídy se služebním oddílem
Piko 37601 | Piko 37602 | Piko 37600 |
Vozy vypadají velmi pěkně. Jsou poměrně hmotné, mají perfektně provedené popisy, některé dosazované součásti jsou překvapivě detailní (klika dveří má zámek se čtyřhranem). Velmi dobře působí matně lakovaná vozová skříň.
Negativně lze hodnotit zbytečně dlouhá třmenová spřáhla. Vzdálenost mezi vozy ne nepřirozeně velká, přičemž ani při průjezdu obloukem R1 se nárazníky nedotýkají – je zde naopak rezerva skoro 2 cm. Zkrátit vyložení spřáhel však nebude jednoduché.
Oba krajní podvozky jsou otočné a jsou jednoduchou pákou spojeny se tředním příčně výsuvným rámem střední nápravy. Kola jsou plastová.
Pro osobní vozy je v nabídce i osvětlovací lišta a nápravy s kovovými koly.
Jde o další barevné varianty jednoho výlisku. Tyto nákladní vozy představují standardní součná nákladní vozidla vyskytující se prakticky všude. Popisy jsou slušné. Karoserie nemá žádné funkční části, jako ostatně všechny vozy Piko. Vozy v hnědé barvě vypadají podstatně lépe, než například vozy červené. Je to jednak způsobeno křiklavým odstínem červené a také podlahou korby, která je (samozřejmě) stejné barvy, jako plechy bočnic. Podlahu je třeba zkrátka patinovat.
Piko 37733 | Piko 37732 | Piko 37730 (nejblíže), 37732 a 37733 |
Posledním příspěvkem na zahradu od firmy Piko jsou plošinové vozy zakryté plachtou. Obě nové mutace jsou barevně zajímavější, než ta první červená (DB CARGO).
Piko 37701 | Piko 37702 | Piko 37702, 37700 a 37701 |
Jde o novinku firmy Bachmann v sortimentu modelů vysoké kvality Spectrum (měřítko 1:20,3). Lokotraktor potěší příznivce menších lokomotiv pro provoz v průmyslu. Model je na pohled celkem jednoduchý, přesto však zaujme celokovovým rámem a pojezdem, který modelu propůjčuje solidní hmotnost. Interiér kabiny s posuvnými dveřmi je vybaven otočnou sedačkou a detailně provedenou přístrojovou deskou.
Lokotraktor je vybaven pasivním kouřovým generátorem. Pod horním odnímacím panelem kapoty jsou ovládací vypínače a rozhraní pro montáž dekodéru. V rámu spodku je vytvořeno místo pro reproduktor zvukového modulu.
Bachmann 91399 | Bachmann 91399 |
Centrální spřáhlo je ve vysoké pozici | Model proto může připřáhnout vagony řady Spectrum | Lokotraktor s Caboose Bachmann Spectrum |
Lokotraktor není samozřejmě žádný drobeček polní dráhy. Po přirovnání k ostatním modelům série Bachmann Spectrum 1:20,3 vidíme hnací vozidlo kategorie T211.
Stará znám, osvědčená a velmi oblíbená kapotová motorová lokomotiva byla tentokráte »vydána« zcela mimo Katalog LGB. Tlak od zákazníků byl již příliš velký.
Model je v provedení MZS – má tedy instalovaný dekodér, ale je bez zvuku. Zvukový modul je k dispozici od firmy Massoth.
LGB 27510 | LGB 27510 | LGB 27510 |
Jde opět o starý známý lokotraktor s kapotou a kabinou na jednom konci. Tentokrát je v provedení jako žlutý lokotraktor z digitální startovací sady LGB. Má tedy vnitřní rám pojezdu, kola jsou se spojnicemi. Tento model je s rozhraním DCC, je tedy bez dekodéru. Zvukový dekodér Massoth je k dispozi. U tohoto modelu se ovšem řeší nejednoduché umístění reproduktoru. Model nebyl nikdy zvukový, proto nemá pro reproduktor přípravu. Vnitřek modelu je navíc vyplně zátěží, takže na experimenty je tu málo prostoru.
LGB 24900 | LGB 24900 | LGB 24900 |
Jde velmi starý model, který již nebyl vyráběn více let – naposledy v roce 2000. Svou konstrukcí patří do řady vozidel polní dráhy. Jde vlastně o nákladní vysokostěnný vůz s podélnými lavicemi. K modelu jsou dodávány 4 figurky a nálepky s různými čísly.
LGB 32440 | LGB 32440 | LGB 24900 + 32440 |
Notoricky známý vůz s koncovými světly. Jde jen o další sérii osvědčeného modelu, o který je poměrně velký zájem. Kdo by nechtěl mít nákladní vlak na konci se služebákem a ještě k tomu s osvětlením! Model byl v poslední době vyprodán, takže jsou opět doplněny skladové zásoby.
LGB 32190 | LGB 32190 | LGB 32190 |
Svý původem nejstaší model LGB – legendární parní lokomotiva STAINZ. Tentokrát v hávu DR. Obdobné parní lokomotivy, jako byly stroje KRAUSS 1 a 2 dráhy Preding-Wiesendorf – Stainz, byly vyrobeny v mnoha dalších exemplářích i pro jiné lokálky. Německé lokomotivy se samozřejmě v mnohém lišily, ale základní vzhled přibližně odpovídá. Proto si LGB mohlo a může dovolit model z jedné formy jednoduše jen jinak nabarvit a popsat. A máme novinku. Principiálně to nevadí. Velmi hezky zpracovaný model má slušné jízdní vlastnosti odpovídající své kategorii. A je přitom k neutahání. Kdo má jen malé kolejiště ve stylu lokálky, uvítá jistě možnost ptovozovat spolehlivou parní lokomotivu i v jiné mutaci. Navíc se k ní teď velmi hodí i osobní dvounápravové vozy ze současné produkce LGB.
LGB 27211 | LGB 27211 |
LGB 27211 + 32040 + 32077 + 32078 |
Dvounápravový vůz s otevřenými nástupními plošinami a jednoprostorovou vozovou skříní s bočními posuvnými dveřmi patří do soupravy se čtyřokennými dvounápravovými vozy. Model samozřejmě nemá konkrétní předlohu, tak nějak podobně (a různě) vypadaly služební a zavazadlové vozy na lokálkách v Německu.
Model tedy neurazí nikoho ani v našich končinách. Provedení karoserie obložené dřevěnými peřejkami s hladkou valenou střechou přímo volá po patinování...
LGB 32040 | LGB 32040 | LGB 32040 |
Model vozu s otevřeným nástupním plošinami byl vyroben ve stejné zelené variantě i v předchozím roce. Tentokrát jde o model s novým inventárním číslem a s oddílem pro zavazadla. To je ovšem poznat jen na nápisu na karoserii. Interiér je ve skutečnosti stále stejný – dokonce s oddílem 1. třídy, kde jsou polstrovaná sedadla a koberec s třásněmi na podlaze. Pod všemi sedadly jsou modely topnic. Nástupní plošiny mají otvírací plechová dvířka, dveře do oddílu jsou rovněž otvíratelné. Jde o model s dobrými jízdními vlastnostmi, který se svou střední délkou a otočnými podvozky s dobrými jízdními vlastnostmi najde uplatnění i na menších kolejištích.
LGB 33613 | LGB 33613 | LGB 33613 |
Zajímavé je srovnání i s předchozími mutacemi modelů ze stejné formy.
LGB 33613 + 33610 | LGB 33613, 33610, 31610 | LGB 33613, 33610, 31610 |
Čtyřnápravový zavřený vůz je opět novinkou – nenovinkou. Tmavě zelená skříň vozu s brzdařskou budkou, jehož předlohou jsou nákladní vozy v Rakousku, se opět překabátil do německého, aby hrál úlohu nářaďového vozu Harckých drah (HSB). Pro změnu má hvězdicová kola (V-hvězdice), se kterými vypadají podvozky Diamond docela archaicky. Jinak jde o velmi hezký model, který je opět vhodným objektem pro patinování. A klidně i začátečnické. Na peřejkované karoserii se toho nedá moc pokazit.
LGB 42634 | LGB 42634 | LGB 42634 |
V každém případě je to příjemný příspěvek do parku nákladních vozidel. Pokud si dovolíme míchat vozidla různých drah, budou mít mnozí modeláři již slušně dlouhý vlak složený jen z těchto vozů.
LGB 42634 + 45630 + 42633 |
LGB 42634, 45630, 42633 |
Klasická dvounápravová cisterna s dřevěnou brzdařskou budkou je vyrobena tentokrát v příjemné krémové barvě s popisy firmy německé LEUNA. Model nepřináší nic nového, natožpak převratného. Kotel lze napustit kapalinou horním otvorem po odklopení víka. Vypouštět lze spodním kohoutem, plastová PVC hadička je součástí dodávky. Vyznavači kotlových vozů tento přírustek jistě rádi zařadí do sbírky.
LGB 42124 | LGB 42124 |
LGB 42124 | LGB 42124 | LGB 42124 |
Notoricky známý, ale zároveň velmi žádaný nákladní vůz, patřící do základní výbavy každého provozovatele zahradní železnice, se dočkal avizované reedice. Tentokrát s novým značením DR Dresden K 5274. Všichni, co rádi provozujeme vícevozové soupravy, ocení, že vůz má jiné číslo. Není tudíž tolik »proti přírodě« řadit do soupravy vedle sebe jinak stejné vozy.
LGB 43213 | LGB 43213 | LGB 43213 |
Historie se neustále opakuje. Nový vlastník LGB je v insolvenci v době kulatého výročí firmy. Proces prodeje dosud není ukončen, ale bude se slavit. Značka Märklin je přece jen Märklin.
Spíše pro sběratele byl tedy vydán vůz s reklamním potiskem a mottem »Modelová železnice spojuje«...
Jde o klasický nákladní zavřený vůz, ovšem se zcela hladkými bočnicemi. Na nich jsou vyobrazeny značky LGB, Märklin a Trix. K tomu pak čela lokomotivy V200 ve všech měřítkách (G; 1; H0; N; a Z).
LGB 42355 | LGB 42355 | LGB 42355 |
Dlouho očekáváný vyhlídkový vůz RhB v nové variantě potěší všechny vyznavače modelů RhB. Reedice modelu se liší v potisku – má jiné číslo, popisy odpovídají současnosti, překlápěcí sedadla jsou v hnědé barvě, směrová tabule nás upozorňuje na rezervaci vozu.
LGB 34250 | LGB 34250 | LGB 34250 |
Všichni, co mají starší modely B 2094 a 2095 (vozy byly dodávány ve dvojici), si mohou dopřát potěšení z delších souprav. Vozy jsou ve skutečnosti provozovány pouze na zakázku a jsou přivěšeny zpravidla na konci normálního vlaku. Projížďka tímto vozem po albulské nebo berninské trati patří dozajista k excelentním zážitkům.
Foto 23. 8. 2009 | Foto 23. 8. 2009 | Foto 23. 8. 2009 |
Foto 23. 8. 2009 | Foto 23. 8. 2009 |
Foto 23. 8. 2009 | Foto 23. 8. 2009 | Foto 23. 8. 2009 |
Foto 23. 8. 2009 | Foto 23. 8. 2009 |
Foto 23. 8. 2009 | Foto 23. 8. 2009 |
Známé německé kolejové autobusy (VT 98) byly v roce 1964 poprvé dodány i do Rakouska. Jejich provoz skončil v roce 1994. Dodnes jsou v provozu jako nostalgické. Firma Piko použila všechny výrobní formy z první varianty DB v hnědém provedení. Celá série rakouských kolejových autobusů je již údajně rozprodána.
K modelům jsou k dispozici kvalitní zvukové dekodéry Massoth. Dokoupit lze rovněž vnitřní osvětlení. Modely vypadají na zahradním kolejišti velmi dobře. Zvuky motorů jsou velmi příjemné a znějí docela realisticky.
Piko 37301 | Piko 37301 | Piko 37301 |
Piko 37301 | Piko 37301 |
Piko 37301 | Piko 37301 | Piko 37301 |
Staronový model lokomotivy - nová výrobní série je novinkou 2008/09. Jde o vynikající model tendrové parní lokomotivy, jehož čtyřspřežní předloha byla postavena pro dráhu na ostrově Rujana (Rügen). Model má velmi dobré jízdní vlastnosti. Je poměrně těžký a má velmi dobře provedený pojezd, takže nevyžaduje ani obvyklá sběrací smykadla. Hmotnost a pohon všech kol zajišťuje dobrou tažnost. Model je k dispozici v analogovém i plně digitálním (zvukovém) provedení.
LGB 28003 | LGB 28003 | LGB 28003 |
Jde o novinku 2009. Předloha lokotraktoru je na Brünigbahn. Jde u uzavřenou variantu velmi rozšířeného švýcarského lokotraktoru, tentokrát bez rolovacích dveří. Model je samozřejmě karosářsky totožný se žlutým modelem RhB Tm 2/2 č. 92.
LGB 24410 | LGB 24410 | LGB 24410 |
Jde o novinku dle základní ho katalogu 2008/09. Novým oproti přechozím výrobním sériím je pouze vozové číslo. Díky však za něj. Jinak jde o standardní nákladní čtyřnápravový vůz v hnědé variantě. Předlohou jsou vozy rakouských úzkorozchodných drah.
LGB 42633 | LGB 42633 | LGB 42633 |
Dlouho očekáváná nová série technicky kvalitních modelů nádherných lokomotiv RhB byla ve výrobním závodě dokončena ještě před vyhlášením nesolvence firmy Märklin. Do Brna byly tyto modely dodány těsně po skončení hračkářského veletrhu v Norimberku.
Modely jsou vybaveny dekodérem a zvukovým modulem. Po vybalení z krabice tedy nemusí nový majitel nic na modelu upravovat. Pro digitalisty platí jen programování adresy a jízdních stupňů.
Model je perfektní. Má motoricky ovládané pantografy, v kabině blikají kontrolky. Ti, kteří jej nemají dosud ve své sbírce by neměli váhat...
Foto 14. 2. 2009 © Roman Šiler | Foto 14. 2. 2009 © Roman Šiler | Foto 14. 2. 2009 © Roman Šiler |
Foto 14. 2. 2009 © Roman Šiler | Foto 14. 2. 2009 © Roman Šiler | Foto 14. 2. 2009 © Roman Šiler |
Zcela nově konstruovaný model osobního vozu s rukopisem jídelního vozu Gourmino. Příprava a výroba modelu trvala velmi dlouho. Z hotových forem však může být vyrobeno několik vozových mutací, lišící se prakticky jen popisy a barvou.
Foto 17. 1. 2009 © Roman Šiler. | Foto 17. 1. 2009 © Roman Šiler. | Foto 17. 1. 2009 © Roman Šiler. |
Foto 17. 1. 2009 © Roman Šiler. | Foto 17. 1. 2009 © Roman Šiler. | Foto 17. 1. 2009 © Roman Šiler. |