čerstvě expedováno
(archiv 2013)

V této kapitole se věnujeme krátkým informacím o nových, respektive čerstvě expedovaných modelech a příslušenství pro zahradní železnice od všech výrobců. Nestihneme samozřejmě podávat vyčerpávající informace. Již jen proto, že všechny modely se na sklad do Brna nemohou dostat. Důraz je kladen především na výrobky, o které je v našich končinách největší zájem.
Řazení příspěvků je od nejnovějšího k nejstaršímu v daném roce.



Poslední měsíc v roce byly dodány tyto modely

LGB 20220 - elektrická jednotka RhB ABe 8/12 3508

15. 12. 2014

Dlouho očekávaná, dlouho avizovaná a tké dlouho vyvíjená. To vše se pojí k zásadní novince LGB roku 2012. K modelu, jehož předlohou je také de facto novinka u skutečných Rhétských drah.
Třívozová elektrická jednotka je úctyhodným modelem. Krajní vozy mají hmotnost 4,9 kg každý a vložený vůz pak 3,5 kg. Při přepravě obrovské krabice i při přemísťování modelů na kolejiště "se to už pronese".
Modeláři dostávají do rukou kvalitní výrobek. Výrobek, který nenese tolik stop po kompromisech (ať již z hlediska měřítka nebo konstrukce s ohledem na cenu), jak jsme v posledním období u různých výrobců (i LGB) viděli.


15. 12. 2014

15. 12. 2014

15. 12. 2014
 

Samořejmě - základní výhodou je téma RhB, kde jsou i ve skutečnosti vozidla přizpůsobená úzkorozchodným tratím s prudkými oblouky. Další výhodou je tradice značky LGB a schopnosti konstruktérů – tradice, která ovšem zavazuje.
Jednotka ABe 8/12 má ve skutečnosti 8 hnacích náprav, model má v krajních dílech vždy jen jeden hnací podvozek (tedy uspořádání 4/12). to však plně postačuje, i kdybychom k jednotce připojili (tak jako ve skutenosti) nějaký ten osobní nebo nákladní vůz. Vložený díl má podvozky s koly menšího průměru, tak jako ve skutečnosti. Vložený díl je také uzpůsoben pro instalaci dekodéru a součástí pro ozvučení. Jednotlivé díly jsou propojeny zvláštním tyčovým spřáhlem, které bylo poprvé použito u dvojčat parních saských lokomotiv. Lze tedy volit různý rozestup mezi vozy. I ten minimální je však větší, než u předloh. Úvahy o dalším zmenšením vzdálenosti mezi vozy soupravy berou za své při propojení vozů elektrickými kablíky. Ty jsou mnohažilové a robustní zásuvky již neumožňují menší vzdálenost. Zároveň působí u modelu poněkud rušivě. Jiné řešení by bylo samozřejmě možné, vedlo by to ale nepochybně k dalšímu zdražení modelu.
Dveře modelu jsou funkční, předsuvné jako ve skutečnosti. Mechanismus otvíraní však dobrý není, pro vlastní otevření dveří je nutné použít přiloženou přísavku. Lze právem pochybovat o tom, že s takovými dveřmi budou modeláři manipulovat. Použít však musíme minimálně ty střední z důvodu přístupu k systémovému vypínači.
Model je osazen třemi polopantografy. V případě analogového modelu jsou bez dálkového ovládání.
Pro ozvučení modelu lze použít klasicky soupravu zvukového dekodéru Massoth typu XLS, která je pro nové rozhraní DCC vybavena příslušnou montážní sadou.
Zkušenosti s provozem jednotky, která bude na každém kolejišti důstojným "panem" modelem, budeme teprve sbírat. Po prvním ohledání se zdá, že bude vládnout všeobecná spokojenost.


15. 12. 2014

15. 12. 2014
 

LGB 49190 – sada vozů polní dráhy - vysokostěnné a samovýsypné

Většina příznivců minivozů polních drah z programu LGB za poslední období již dost vyhladověla. Po přesunu výroby do Maďarska se tak na trh dostávají sice známé, ale špatně sehnatelné vozíky, které tvoří samostatné téma. Pro LGB byly vyvinuty vozy sklopné (»kiplory«), vysokostěnné s odnímatelnými stěnami, vozy samovýsypné, vozy osobní a k tomu dieselové lokotraktory s kabinou nebo bez a parní lokomotiva. Posledně jmenovaná již byla několikrát avizována znovu do výroby, protože v prodeji již není víc jak 10 let. S modelem jsou však zřejmě problémy, protože k zákazníkům si cestu zatím nenašel.

Vozíky s odnímatelnými stěnami jsou velmi povedené. Odejmutím bočnic získáme vůz plošinový s ochrannými čelnicemi. I ty však lze ze základního rámu vyjmout a získat tak plošinový vůz. Po patinaci, která je relativně jednoduchá, dostaneme krásné modelové vozítko, se kterým si báječně vyhrajeme.
Samovýsypné vozy s odklopnými bočnicemi jsou rovněž velmi funkčními modely. Jsou prakticky nejdokonalejším vozidlem k odvozu sypkých materiálů. Materiálů, které můžeme skutečně bez problémů vysypat. To lze nádherně využít při simulaci přepravy materiálů v cihelně nebo pískovně. Dívacky maximálně zajímavé.




 

V nové sadě jsou celkem 2 a 2 vozy bez popisů. Jsou vybaveny plastovými koly a standardními třmenovými spřáhly. Kole je jako obvykle vhodné zaměnit za kovová. K dispozici jsou kola LGB (patřičného průměru). Zajímavou variantou jsou soustružená kola firmy Miha Model +. Ta pousouvají modely ještě více k realitě. Třemenová spřáhla je možné vyměnit za trychtýřová. Spřehování je sice pracné, protože prsty se mezi vozy obtížně vlezou, ale výsledný efekt je velmi dobrý. Lokotraktory jsou pro spojovací "piškoty" dobře přizpůsobené. Ztrácíme tím však možnost rozpřahovat vlak automaticky nebo pomocí rozpřahovací koleje.




 

LGB 45897 – kontejnerový vůz RhB řady Lb 7879, kontejner Coop

Modely kontejnerových vozů jsou typickými novinkami »zadarmo«. Ale proč ne. Modeláři dostanou vozidlo s dalším odlišným číslem a nejčastěji také v aktuální mutaci, kterou lze v praxi na dráze - v tomto případě na RhB - v provozu potkat. Kontejnrové vozy jsou navíc poměrně modelářsky zdařilé, jsou solidně detailní, kontejnery samotné mají hodně funkční součástí, i když ty v praxi moc využitelné nejsou. Co se týče pojezdu - základní problém je ve větším rozvoru, takže provozovatelé s malými oblouky na kolejišti nemohou pomýšlet na zafixování náprav. Zafixování, které navíc přinese při jízdě i horší přizpůsobení náprav případně nerovným kolejím. Daleko elegantnější způsob, jak se vyrovnat s potížemi při couvání s otočnými jednonápravovými podvozky, je – spřažení dvojkolí pomocí ocelové struny. Kola zůstávají pohyblivá, podvozky se mohou trošku natočit v oblouku a strunou jsou vraceny do správné nekonfliktní polohy.
Kontejner s citróny rozšiřuje řadu různých grafických ztvárnění rovných bočních ploch. Fandové a sběratelé modelových kontejnerů RhB mohou jásat. Dalším úlovkem se již pomalu dostávají na hranice toho, co lze do jednoho vlaku z hlediska množství na kolejišti vůbec zapojit.




 

LGB 47893 – kontejnerový vůz RhB řady Lb 7880, kontejner Post 867

Poštovní kontejnery jsou mimořádně zdařilým nákladem pro kontejnerové vozy RhB. Mají posuvné boční dveře - a hlavně čelní žaluziové. Tím, myslím, dostaly tyto modely kde koho. Funkce žaluzií je naprosto perfektní. S odstaveným kontejnerem se dá krásně pohrát, i když za jízdy vlaku budou všechny tato vychytávky ležet ladem. Do parku podvozků přibývá další vozové číslo. To se rozumí samo s sebou. Po několika výměnách nákladů tak modeláři jistojistě ztratí přehled o tom, kam na který podvozek ten kontejner vlastně (podle výrobce) patří. A to je jako ze života, ne?




 

Kontejnerové vlaky jsou na zahradním kolejišti celkem vděčným tématem. Už proto, že kontejnerový nákladní vůz je tím nejčastějším vozidlem, které lze na RhB potkat. Čistě kontejnerové dlouhé vlaky asi na tratích neuvidíme, ale pro demonstraci pestrosti portfólia LGB jsou následující obrázky poutavé. Do vlaku je zapojen i »nízkopodlažní« čtyřnápravový kontejnerový vůz firmy Dietz.



 


 



V říjnu byly naskladněny tyto modely

LGB 20750 - elektrická lokomotiva DB řady E 10 190

Model elektrické lokomotivy E 10 rozšiřuje portfólio LGB na poli normálního rozchodu. Toto gumové měřítko není těžištěm LGB (naštěstí). Další modely tak možná reagují především na konkurenci Piko.

V tomto případě se v Göppingenu přizpůsobili možná až příliš. Model by avizován samozřejmě fotografií předlohy. Zákazníci tedy nemohli vědět, co je čeká. A je nutno kriticky dodat, že mnohá očekávání nebyla naplněna. Kvůli konkurenceschopné ceně bylo zjevně přijato mnoho kompromisů.
Průvodním znakem je minimum dosazovaných dílů na karoserii, kde je téměř vše vytvořeno gravírováním. Nejhorší překvapení modeláře čeká v hnacím ústrojí. Lokomotiva má podvozky pouze s jednou hnací nápravou. Motorky jsou umístěny vertikálně nad hnací osou, což je u LGB modelu vlastně poprvé. Trakční vlastnosti lokomotivy tomu budou zřejmě odpovídat.
Model má slušně vybavenou střechu a nemá všudypřítomné niklované pantografy vyvinuté původně pro modely RhB. Na této lokomotivě by byly neadekvátně robustní. Pantografy lokomotivy E 10 jsou sice nové originální konstrukce, jsou však plstové. Vypadají sice mnohem lépe, než tomu je u polopantografů lokomotivy Taurus, ale...
Model je analogový s rozhraním DCC. Firma Massoth dodává samozřejmě zvukové dekodéry XLS s originální nahrávkou zvuku.
Kdo provozuje na svém kolejišti vozidla normálního rozchodu, nemůže nad novým modelem ohrnout nos. Bude nepochybně zpestřením kolejiště.




 



V srpnu se objevila novinka LGB

LGB 36641 - sada vozů dráhy Furka – Oberalp (FO)

Tak jako příznivci modelů LGB čekali dlouho na obnovenou výrobu elektrické zubačkové lokomotivy, tak dlouho čekali i na přípojné vozy s imatrikulací FO. A ti dostali hned pořádnou dávku. D prodeje přišla novinka, která z velmi malé části splňuje podmínky termínu »konstrukční novinka«. Set vagonů totiž obsahuje dva osobní vagony, které jsou původně představují vozidla jiných drah. Nákladní zavřený vůz byl na brzdařské plošině doplněn novými prvky, čímž se konstrukčně liší od jiných provedení.




 

Set obsahuje čtyřnápravový osobní vůz konstrukce ÖBB, který je typický pro rakouské úzkorozchodky. V minulosti byl již tento vůz v červené barvě použit s označením FO. Takže v tomto případě opravdu nic nového pod sluncem. Vůz je označen AB4 S 4101, obsahuje tedy i oddíl první třídy, což oznamuje žlutý pruh nad dvěma okny v bočnici. Model má kovová kola a jinak se neliší od rakouských mutací. A to včetně nárazníku, což u "jako" švýcarského vozidla nepůsobí zrovna přesvědčivě. Zejména s ohledem na to, že ostatní vozidla soupravy mají nárazníky správně s typickým vykrojením pro vahadlovou šroubovku.
Dalším vozem je osobní dvounápravový vůz s otevřenými nástupními plošinami, který vychází z konstrukce pětiokenních vozů Berninské dráhy. Je označen B2 4201. Vůz má rovněž kovová hvězdicová kola.




 

Posledním vozem je nákladní zavřený vůz s brzdařskou plošinou. Skříň vozu peřejkovaná s hladkou oblou střechou. Plošina brzdaře je do úrovně zábradlí oplechována a je doplněna polozástěnou se sklem, která chrání průvodčího (brzdaře) sunutého vlaku před povětrností. Posuvné boční dveře jsou také plechové. Nutno poznamenat, že toto »zfurkovatění« nákladního vozu je nejvíce přesvědčivé v celém setu. Vůz je označen Gkv 4422 a má také kovová hvězdicová kola.




 

Odhlédnemeli od faktu, že vozy více méně fantazijně představují soupravu FO, celkový dojem není vůbec špatný. Kdo již má nebo plánuje výstavbu kousku trati s velkým sklonem a s ozubnicí, ten určitě nepohrdne nejen zubačkovou elektrickou lokomotivou, ale ani vlakem k ní patřící.




 



V červenci byl naskladněn následující model

LGB 25701 - parní lokomotiva řady U52, Deutsche Reichsbahn

Parní lokomotivy C1´ řady »U« patří v našich končinách k nejznámějšímu typu úzkorozchodné parní lokomotivy. Dalo by se říci zároveň k "nejprofláknutějšímu" typu. Jen odborníci ovšem ví, že »účka« nejsou tak označovaná podle Kryšpínova značení u ČSD »U37« ale podle jména výchozí stanice Unzmarkt lokálky Murtalbahn, kde byly lokomotivy tohoto typu poprvé nasazeny do provozu.
Model LGB je vyráběn od roku 1971. Za tu dobu se dočkal mnoha mutací. A to nejen barevných. Vyrábí se rovné i baňaté komíny, budka strojvedoucího ve dvou výškách, s »nůší« na uhlí nebo bez.
Poslední verze představuje lokomotivu výrobního čísla 3710 (Krauss & Cie., 1898, Linz), která byla vyrobena pro dráhu St. Pölten – Mariazell (Dolnorakouské zemské dráhy – NÖLB). Zde byla označena evid. č. 6. Později pak byla přeznačena na U.2. Je zajímavé, že v té době existovala u kkStB stejně značená lokomotiva (Krauss linz, výr. č. 3639, r. v. 1897), která byla v provozu na Jindřichohradeckých drahách.
Stroj NÖLB U.2 byl po převzetí ÖBB přeznačen na U52. Po anšlusu Rakouska k Říši a převzetí ÖBB DR byla lokomotiva opět přeznačena. A právě tento okamžik zachycuje poslední mutace modelu LGB. Odlévaná tabulka s označením U52 je jednoduše přeškrtnutá (bylo to v daný okamžik jednodušší, že tabulky demontovat) a na budce se navíc ocitne domalované značení DR 99 7818. Tento trošku kuriózní stav je zachycen na historických fotografiích, které sloužily jako podklady pro úpravu modelu.
Skutečná lokomotiva U52 byla po válce ještě jednou přeznačena na řadu ÖBB 298.52, svou pouť po kolejích s rozchodem 760 mm skončila v roce 1982 na šrotišti.




 



V dubnu byly naskladněny tyto novinky LGB

LGB 23460 - ozubnicová elektrická lokomotiva FO Hge 2/2 evid. č. 22

Po velmi dlouhé době se k majitelům zahradních kolejišť opět dostává poměrně podařený model elektrické ozubnicové lokomotivy. Model byl firmou EPL poprvé vyroben v roce 1986. Model je tedy morálně "starý" 28 let. První mutací modelu byla červená lokomotiva FO č. 21. Následovala modro krémová varianta (původní lokomotiva SchB č. 3) a žluto-bílá s označením LGB a nakonec poněkud tmavší červená lokomotiva opět FO, tentokrát s číslem 24. Výroba skončila v roce 2005, takže trh už "hladoví" 8 let.



 

Skutečná lokomotiva evid. č. 22 byla v roce 1976 sešrotována jako první ze čtyř ozubnicových lokomotiv Schöllenenbahn (evid. č. 1—4, r. v. 1915). Výzbroj původně stejnosměrných lokomotiv byla rekonstruována na střídavou. Stalo se tak po elektrifikaci dráhy Furka – Oberalp, na kterou byla Schöllenenbahn napojena ve stanici Andermatt. V roce 1961 pak byla dráha i lokomotivy FO převzaty.
Model je proveden velmi pěkně, je solidně detailní, zejména dosazované díly na střeše jsou nádherné.
Nový model se téměř neliší od toho předchozího. Mimo jiného odstínu červené a čísla se odlišuje nejvíc menší hmotností. Model lokomotivy č. 24 je 3 kg těžký, nový model jen 2,2 kg. Kdo chce model provozovat na ozubnicové trati, je to celkem jedno. Významně menší adhezní hmotnost však nepotěší ty ostatní.




 

LGB 45141 - klanicové vozy RhB řady Kkp evid. č. 7358 a 7361

Klanicové vozy RhB jsou na zahradních kolejištích poměrně dlouho. Dvounápravová verze se vyrábí od roku 2003. Zatím byly vyrobeny vozy s evid. č. 7363 s nákladem kulatiny (plastová imitace klád) a 7345 bez nákladu. Modely se vyznačují solidním ztvárněním dvounápravových vozů, které mají charakteristické svařované klanice ve tvaru »U« montované na horní plochu nákladní plošiny.
Ve skutečnosti mají tyto vozy u RhB poměrně bohatou historii. Jde o výsledek postupné rekonstrukce nízkostěnných vozů původní řady M z roku 1913 (54 kusů), které byly podle UIC v roce 1969 přeznačeny na řadu Kk. V roce 1963 byly některé vozy přestavěné na plošinové se dvěma kontejnery na přepravu štěrku. Na začátku 70. let byly jiné přestavěny na nízkostěnné s hliníkovými bočnicemi (řada Kk-w). A z obou těchto variant pak v roce 1989 vznikaly vozy Kkp pro přepravu kulatiny (celkem 19 kusů).



 

Modely nové verze mají jako náklad řezivo – dřevěné trámy s prokladky. Vozy mají perfektně provedené popisy, klanice jsou opatřeny jemným řetízkem, který lze z klanic odepnout. Vozy jsou osazeny kovovými koly.
Jde o velmi vděčné modely. Jde o další příspěvek k věrně provedenému nákladnímu vozovému parku RhB pro zahradní kolejiště.



 

LGB 42792 - doprovodný vůz "Caboose" White Pass & Yukon Route č. 903

Služební vozy pro nákladní vlaky jsou v Americe vybavené typickou zvýšenou nástavbou s okny pro kontrolu jedoucí soupravy a relativně komfortním vnitřním vybavení pro dlouhodobý pobyt posádky.
Caboose dráhy White Pass byl v roce 1991 vlastně prvním čtyřnápravovým vozem tohoto typu vyráběným EPL. Předlohou jsou vozy celoocelové konstrukce se střešní nástavbou přesahující bočnice.



 

Současný zeleno–žlutý model představuje aktuální barevné provedení vozu č. 903. Ve stejném barevném provedení je k dispozici i úzkorozchodná šestinápravová motorová lokomotiva Alco. Na evropské estetické cítění jsou barvy možná poněkud ukřičené, ale je to zkrátka Amerika.
Model vozu č. 903 je dobře a celkem detailně proveden, ač zcela hladká vozová skříň působí hodně plochým dojmem. Ve skutečnosti je na modelu hodně doplňků. Je vybaven kovovými koly s odběrem proudu a má funkční osvětlení.




 

Interiér je proveden velmi hezky. Obsahuje vnitřní vybavení jako ve skutečnosti. Například i kamna, která jsou připravena pro dodatečnou instalaci pasivního kouřového generátoru. Komínek je nasazovací (zvlášť v příbalu). Kabina dozorčího má oranžový majáček (součásti také v příbalu), okna mají dosazené stěrače, za okny je usazená figurka průvodčího. Vůz je možné dodatečně vybavit i americkými koncovými svítilnami nebo automatickými spřáhly (záměna za třmenová).
Kdo má lokomotivu Alco, která má michodem ve zvukovém provedení fantastickou nahrávku motoru, která silně připomíná naše dunivé motory čmeláků.



V únoru byla doručena novinka Train Line 45

Train Line Gartenbahnen 2021202 - lokotraktor Deutz dráhy MOB V121

Lokotraktory Deutz jsou vlastně prvním trakčním vozidlem vyvinutým ambiciózní firmou Train Line Gartenbahnen (dříve Herforder Lokschuppen). Ta je vedema mladým Meikem Schrödrem, který pracuje s plným nasazením s vizí velké modelářské firmy. Firma zvládá výrobu kolejí i výhybek, vyrábí osobní vozy HSB i RhB, nyní spatřily světlo světa první lokomotivy. Vozidla jsou plastová, ovšem vyráběná na vstřikolisech. Nejde tedy o malosériovou ruční výrobu.
Lokotraktor Deutz je relativně jednoduché vozidlo, které ani ve skutečnosti nemá příliš mnoho detailů. Model je proto proveden celkem věrohodně. Gravírované detaily vypadají sice trošku »utlumeně«, karoserie je však doplněa množstvím dosazovaných dílů (baleny jsou zvlášť), které model samozřejmě oživují. Jde zejména o madla a dvě skříně na nářadí. Model je vybaven standardně funkčním přepínatelným osvětlením. Pojezd modelu je zcela v intencích konstrukce LGB. Ležatý pětipólový motor pohání přes šneková kola obě nápravy s chromovanými koly.
Lokotraktory jsou vyráběny jako analogové nebo digitální se zvukem. Elektronika je od firmy Lenz a Dietz. A právě zvuky jsou na tomto lokotraktoru to, co jej asi nejvíc zhodnocují. Zvukové moduly Dietz jsou známé svým precizním zacházením s jednotlivými zvukovými sekvencemi. A nejinak je tomu i u lokotraktoru V121.
Co je na zvukovém projevu modelu tak zásadního? »Nastartovaný« motor před vlastním rozjezdem nejprve krátce »vyběhne« do otáček, teprve potom se traktor začne rozjíždět. Otáčky motoru nadále stoupají v závislosti na rychlosti modelu. Jestliže ubereme na ovladači o jeden dva stupně, začnou se otáčky motoru snižovat postupně až na volnoběh. Je to precizní reakce modulu na snížení napětí na motoru. Model tedy jede dále jakoby výběhem. Jestliže modelář nadále snižuje rychlost – model zpomaluje až plynule nastoupí zaskřípění brzd před zastavením. Jestliže modelář nezpomaluje, jede model »výběhem« jen krátkou dobu načež zvuk motoru opět naběhne do otáček. Tato funkce je opravdu velmi přesvědčivá.
Cena digitální verze je ve srovnání s hladinou modelů LGB překvapivě nízká.



 



Po Novém roce se objevila novinka LGB

LGB 30506 - osobní dvounápravový lávkový vůz DRG 3. a 4. třídy K 932

Lávkové osobní vozy, jejichž předlohou jsou vozy severoněmeckých ostrovních drah, byly u firmy EPL vyráběny od roku 1971. Patří tedy k těm nejstarším modelům LGB. Naposledy byly tyto solidně zpracované osobní vozy vyráběny v roce 2008. Po pěti letech půstu se tedy k zákazníkům dostává nová vzhledová mutace.
Lávkové vozy jsou zajímavé tím, že jsou velmi solidně detailní – mají všechny dveře v bočních otevíratelné a mají dobře zpracovaný interiér. V případě nové výrobní série dostaly vozy sympatický tmavý zelenohnědý lak a jemně vyvedené popisy. Pro kombinované soupravy lokálních drah budou tedy vytvářet příjemné soupravy. Situace je o to lepší, že LGB připravilo modely vozů hned všech tří kombinací vozových tříd – 3., 4. a kombinovaná.
Vůz 3. a 4. třídy má takto vybavené 2 a 2 oddíly. Interiéry obou tříd se liší jen barvou výlisků příčných lavic. Laťkové lavice 4. třídy jsou šené a lavice (samozřejmě také laťkové) 3. třídy jsou hnědé.
Vozy jsou standardně vybaveny plastovými koly, Pro montáž osvětlení je možné využít do stropu klasicky vylisovaných zdířek na vruty. Sbírání proudu je možné zajistit prapůvodními přídavnými držáky se sběracími válečky montovanými na podvozky. Popřípadě je možné rovnou použít kola s elektrickými vývody. A to i hvězdicová, která jsou v nabídce firmy Train Line.



 

LGB 30507 - osobní dvounápravový lávkový vůz DRG 3. třídy K 681

Osobní vůz třetí třídy se od předchozího odlišuje nápisy a všemi lavicemi v interiéru v hnědé barvě. Vůz je vybaven také plastovými koly. Třmenová spřáhla jsou standardně nesymetrická (hák jen na jedno straně), ale sada s druhým hákem je samozřejmě v příbalu k dispozici.



 


 

LGB 30508 - osobní dvounápravový lávkový vůz DRG 4. třídy K 1652

Osobní vůz 4. má interiérové příčné lavice ve světle šedé barvě. Jinak se až na popisy neliší od předchozích popsaných variant.
Spolu s ostatními vozy tvoří příjemnou, velmi pohlednou soupravu. Krátké vozy se hodí i na jakkoli malá kolejiště. Vzhledem k malému rozvoru modelů je možné celkem »beztrestně« zafixovat pohyblivé jednonápravové podvozky pomocí vrutů nebo nápravy spřáhnout pomocí struny. A tím odstranit nepříjemné vytáčení podvozků při sunutí vlaku.
Provozní »společnicí« budou nejčastěji malé parní lokomotivy. Lávkové vozy jsou velmi vhodné i pro provoz s živými parními modely.



 


 



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :