Firma Märklin vlastnící značku LGB připravila pro příznivce zahradních železnic letní novinky 2010 jako překvapení. Nebyly totiž avizovány ani na veletrhu v Norimberku, ani v katalogu novinek 2010. Budou pravděpodobně zahrnuty do nového katalogu 2010, jehož vydání se rovněž na léto připravuje.
Jde o skutečné hodnotné překvapení pro všechny, kteří švýcarské dráhy RhB prožívají. Berninská dráha se svou vrcholovou stanicí v průsmyku pod štítem Bernina ve výšce 2300 m n. m. je jednou z nejzajímavějších adhezních horských drah na světě. Její původní vozidla byla nádherná a je úžasné, že se s některými z nich, byť v po modernizaci, můžeme potkat dodnes.
Art. 21000. Tovární snímek © Märklin - LGB. |
Modelová souprava představuje smíšený vlak prvního období BB, kdy byla tato dráha samostatnou společností. Čtyřnápravové osobní motorové vozy ve žlutém laku byly charakteristickými vozidly té doby. Nákladní vozy byly v té době v šedém zbarvení.
Modely LGB vychází z již hotových modelových forem. Modely proto neodpovídají přesně svým předlohám. Souprava představuje motorový vůz. evid. č. 1, vlečný vůz evid. č. 111, vyhlídkový vůz evid. č. 352 a nákladní zavřený vůz evid. č. 201.
V roce 1908 bylo pro novou berninskou dráhu vyrobeno celkem deset motorových čtyřnápravových vozů BCe 1—10. Jak bylo již konstatováno - model vychází z existujících forem a součástkové základny LGB. Motorový vůz evid. č. 1 s oddíly 2. a 3. třídy je proto »zatížen« nepůvodním uspořádáním a provedením oken, otvorů dveří, sněhovými pluhy, výstupními žebříky na střechu, apod. Model je však osazen lyrovými sběrači, má hladkou valenou střechu bez odporníků vybavenou náporovými větráky (tzv. torpéda), je samozřejmě v původním laku s původními popisy. Model je v analogové verzi s rozhraním DCC. Zvukový dekodér Massoth je samozřejmě k dispozici. Motorový vůz se rozhodně stane ozdobou každého zahradního kolejiště.
Jde o model zobrazující původně bufetový vůz, který byl rekonstruován z jediného dochovaného osobního pětiokenného vozu třetí třídy série C 111—114 z roku 1910. Vůz byl uveden do původního stavu s výjimkou malého oddílů s kuchyňkou, který je samozřejmě nepůvodní. Model je tedy upraven celkem jednoduše vypuštěním součástí interiéru tvořících vybavení kuchyňky. Je proto z hlediska historické předlohy proveden velmi dobře a nelze k němu mít výhrady. Snad jen to, že původní vozy měly hvězdicová kola. Ta jsou u modelu samozřejmě velmi lehce vyměnitelná.
Jde o původně dvounápravový nákladní vysokostěnný vůz s brzdařskou plošinou série L 351—354 z roku 1911. Tyto vozy byly v letech 1925 a 1926 prodlouženy, vybaveny lavicemi a tím upraveny na otevřené vyhlídkové. Model je trošku kompromisní. Svou délkou představuje původní provedení nákladního vozu. Rámy s nápisem »Aussichtswagen« byly pouze nad čely vozu. Rovněž provedení bočnic je jiné, protože vychází z formy modelu vysokostěnného vozu DR. Celkový dojem z vozu s popisem BB L 352 je však přijatelný.
Jde o původní dvounápravový zavřený vůz série K 201—108 z roku 1908. Model má představovat vozidlo v původním stavu. Skříň však vychází z formy pro vůz DR, takže model má trošku odlišné bočnice a vybavení spodku. Jsou to však kompromisy pochopitelné a přijatelné. Celkový vzhled modelu se správnými popisy je dobrý.
Art. 24500. Tovární snímek © Märklin - LGB. |
Model parní tramvajové lokomotivy Henschel, jeden z nejstarších modelů firmy Ernst Paul Lehmann Patentwerk (ve výrobním programu od r. 1969) se nevyrábí již řadu let. Naposledy byl v nabíce v katalogu 2003 Art. 23500). Je proto příjemným překvapením, že výrobní formy a nástroje byly konečně »oprášeny« a využity pro novou výrobní sérii. Model je opět v černém provedení s číslem 823 (poslední vyrianta byla s číslem 821). Představuje parní lokomotivu v provozu u DR v oblasti Drážďan.
Art. 25841. Tovární snímek © Märklin - LGB. |
Populární model podvozkové parní lokomotivy systému Meyer, který je vyráběn od roku 2000. Byl vyráběn jednak jako saská lokomotiva č. 132, dále jako DR, DB a jako stroj Rujanské dráhy (Rügen). Model je v provedení analogovém s rozhraním DCC. Pro ty, co model saských drah již mají s číslem 132, je dobrou zprávou, že nové vydání modelu je s číslem 133. Mohou si jej proto s klidným svědomím znovu pořídit a zařadit do sbírky. Zvukový dekodér Massoth s nahrávkou IV K je k dispozici.
Art. 28435. Tovární snímek © Märklin - LGB. |
Vynikající model lokomotivy RhB tentokrát ve speciální mutaci ke stoletému výročí Berninské dráhy. Model je plně digitální a se zvukem. To znamená, že k dispozici jsou všechny »finesy« modelu - dálkově ovládané polopantografy, blikající kontrolky na panelech v kabinách, apod. Výroční model může být zajímavý i pro toho, kdo jej již vlastní. Jde potenciálně o sběratelskou raritu. Model bude vyroben pouze jednorázově k výročí.
Art. 35710. Tovární snímek © Märklin - LGB. |
Osobní vozy HSB jsou pověstné svými dobrými jízdními vlastnostmi a kvalitní a detailním provedením. Vozy vynikají množstvím pohyblivých součástí (dveře, okna, vstupní mříže). Nové vydání vozu je v mutaci celočervené DR s označením KBD 902—303.
Art. 35730. Tovární snímek © Märklin - LGB. | Art. 35731. Tovární snímek © Märklin - LGB. |
Osobní vozy v červen – krémovém provedení DR mají různá evidenční čísla: KB 900—451 a KB 900—455. Jde o modely druhé konstrukční varianty, které nemají stahovací okna a zavazadlové police v interiéru. Modely jsou proto o poznání lehčí. Je dobře, že LGB jde cestou vyrábění dalších evidenčních čísel vozů jinak stejného provedení. Pro modeláře není nic horšího, kdy potřebnou vícevozovou soupravu složí z identických vozidel.
Art. 43123. Tovární snímek © Märklin - LGB. |
Jde o dvounápravovou cisternu s dřevěnou brzdařskou budkou, tentokráte ve žlutém provedení kotle s popisem BP OLEX. Klasická cisterna v mutaci DR s číslem 529 995. Slušně vypadající vagon pro každý nákladní vlak. Cisterna je vybavena jako obvykle vypouštěcí hadičkou s ventilem na čele vozu.
Art. 43231. Tovární snímek © Märklin - LGB. |
Známý a sympatický model model tentokrát v celohnědém provedení s označením DR K 4508 Ow.
Art. 45896. Tovární snímek © Märklin - LGB. |
Model představuje další variantu dvounápravového vozu na kontejnery. Chladicí kontejner s agregátem Carrier s reklamou COOP a pomerančem.