Dlouho dopředu oznámená novinka z nové formy je vítaným rozšířením vozového parku modelů švýcarských rétských drah. Aby firma zabila více much jednou ranou, využila možnosti celkem beztrestného přebarvení a přeznačení úzkorozchodného vagonu na normálněrozchodné vozidlo DB Cargo. Samozřejmě s dosazením jiného čelníku s nárazníky. Takže je jasné, že se na trhu postupně objeví celá řada variant téhož modelu v různých barvách, s různými náklady. Proč ne. Pseudonormálněrozchodné (fantazijní) vozy jsou přijatelnou variantou pro modeláře, kteří chtějí mít modely současných vozidel, které mohou vidět v provozu za svými humny.
Skalní vyznavači přesných modelů se mohou radovat také – zase jeden skvělý přírustek do rodiny vozidel RhB.
Nákladní vlak stoupá pod průsmyk Albula. Foto 26. 5. 2006 © Roman Šiler. |
Prázdné vagony jsou vyváženy přes Brusio na Berninu. Foto 3. 6. 2005 © Roman Šiler. |
Nákladní doprava RhB se má stále čile k světu. Zejména přírodní podmínky nastolující nutnost řešení překonávání vysokohorských průsmyků v zimě přirozeně podporují výhodnost nákladní železniční dopravy.
Čtyřnápravové plošinové vozy s klanicemi se používají především k dopravě dřeva, ale třeba i kontejnerů. Vozy řady Rp-W série evid. č. 8271—8290 byly u RhB pořízeny v roce 1979. První mutace modelu LGB ze je bez nákladu, každý zručný modelář si však náklad ve formě desek nebo kulatiny bez problémů připraví. V budoucnu jistě můžeme očekávat další variantu vozu s jiným evidenčním číslem.
Model je celkem dobře zpracován. Určitě zaujme řada dobře ztvárněných napínáků popruhů pro upevnění nákladu na bočnici, množství hadicových propojek na čelech, dosazovací zábradlí, apod. Popisy jsou samozřejmě dokonalé. Pokud model obrátíme vzhůru koly, zjistíme, že i zde je rám vozu velmi solidně ztvárněn. Jsou zde dosazované díly, což je velký rozdíl od nadmíru levně provedených vozů Piko.
Model je poměrně dlouhý. Nebudou tedy jásat majitelé kolejišť postavených na obloucích R1. Tyto oblouky vůz projíždí na samé hraně – podvozky jsou na doraz vytočeny a dochází ke snadnému vykolejení na sebemenší nerovnosti. Plastová kola je samozřejmě vhodné vyměnit za kovová. Bohužel nejdou využít vynikající kola USA Trainz, protože jejich osazení osy nápravy podvozky nepřijmou. Jako nejvýhodnější se tedy jeví kola LGB nebo Brawa.
Další varianty čtyřosých klanicových vozů byly novinkou roku 2013, expedovány byly pak v lednu 2014.
První z nich je prakticky stejný, jako první vyráběný model s evid. č. 8281. Je tedy jen označen novou řadou (místo Rp-W aktuálně Sp-w) a samozřejmě odlišným evidenčním číslem.
Druhý vůz setu je novinkou podstatnější, protože zobrazuje vůz původní řady Rp-W série evid. č. 8351—8360 z roku 1993. Tyto vozy se na první pohled vyznačují především dvojitými klanicemi.
Ostatní vlastnosti obou modelů jsou shodné s modelem prvním. Ve zvláštním balení jsou dvě stupačky (upevněny vruty) a koncové žluté klanice. Je vhodné zaměnit plastová kola za kovová.
Snímky z provozu ukazují skutečné vozy na tratích RhB. Nemusíme se bát na modelovém kolejišti připojit naložený nebo prázdný vůz třeba za osobní vlak. Smíšené vlaky jsou totiž na RhB velmi obvyklé.
Vůz se dřevem na konci osobního vlaku sjíždí do Tirana. Foto © Roman Šiler. |
Překladiště v koncové stanici Tirano. Foto 8. 5. 2009 © Roman Šiler. | Naložené vozy ve stanici Thusis. Foto 9. 5. 2009 © Roman Šiler. |
V balení s modelem se nachází výměnný čelník s odpruženými nárazníky. To je kouzlo proměny úzkorozchodného vozu na normálněrozchodný. Zbytek obstará červená barva a popisy. Podvod je sice průhledný, ale výsledný efekt dobrý. Třeba i takový náš brejlovec se nebude zlobit, pokud takový vagon potáhne.
Hezké vývalky ocelových nosníků, které byly původně vyvinuty pro nákladní US modely, byly s výhodou využity i pro Evropu. Jsou dokonce lehce stříknuty hnědočervenou barvou, takže mají nádech rzi. Různé náklady (a naštěstí i různá vozová čísla) budou nepochybně dále rozšiřovat řadu normálněrozchodných plošiňáků.
Nízkostěnný vůz vychází samozřejmě zase ze základu klanicového vozu RhB. Model byl ovšem poměrně překvapivě zdokonalen. Jednak rozpohybováním klanic, které lze sklopit a přidáním sklopných bočnic.
Pohyblivost jednotlivých dílů je překvapivě dobrá. Bočnice vozu musela být dopracována. Jde tedy o nové výlisky. Na kolejišti tak lze dobře simulovat různé provozní stavy, kdy je vůz použit jako nízkostěnný bez klanic nebo i jako plošinový. Z tohoto pohleduje model naprosto perfektní.
U RhB takové vozy byly rovněž v provozu (původní řada OM, dle UIC R-w série evid. č. 8241—8250 a 8261—8270). Můžeme tedy očekávat, že tento model se ocitne v šedém laku s centrálním nárazníkem a označením RhB.