Funkční manometr prozrazuje, že s modelem »není něco v pořádku«. Poučenému modeláři bleskne hlavou myšlenka, že tady asi nebude základní pohonnou jednotkou elektromotor. No a ti páraři - ti rovnou ohodnotí provedení a umístění manometru.
To je samozřejmě základní problém. U modelů velikosti 2 (neřku-li titěrné jedničky) by modelový manometr měl v průměru několik málo milimetrů. Možná by bylo možné v této velikosti funkční manometr sestavit, ale o schopnosti měřit tlak na úrovni 3—6 barů se dá rovnou pochybovat. Tady jsme s požadavky za hranicí fyzikálních zákonů. Druhým problémem je čitelnost údajů. Manometr na modelu není jen pro ozdobu. Přináší důležité informace o provozním stavu kotle a tendencích. Tyto je nutné sledovat nejen z důvodu ovládání modelu, ale i z důvodu bezpečnosti modelového kotle. Velikost ciferníku přístroje nemůže být proto příliš malá.
Původní manometr z nabídky Regner na lokomotivě 99 211. | Tyto manometry potkáme na hasicích přístrojích. |
Manometry z nabídky firmy Regner jsou dobrým kompromisem mezi velikostí a modelovostí. Dříve dodávané manometry, které známe nejvíce z hasicích přístrojů, byly velmi odolné a praktické, co se týče zřetelnosti ukazovaných hodnot, modelovost však byla problematická. Současně nabízené manometry jsou vzhledově přijatelnější, hlídat se ale musí to, aby připojovací syfon vytvořil svým tvarem vždy vodní (studenou) uzávěru – vnitřní mechanismy nesnášejí vysokou teplotu páry – pokud horká pára pronikne do manometru, dochází k jeho poškození.
Současný manometr Regner na parní tramavjové lokomotivě. |
Existují další výrobci, kteří minimanometry nabízejí. Do nabídky DRAH-servis byly proto zahrnuty anglické přístroje, které svou velikostí počínající na průměru 13 mm patří rozhodně k těm nejmodelovějším. K přístrojům (s výjimkou těch nejmenších) lze získat i montážní přírubu pro upevnění na svislou stěnu.
Anglické manometry rozšířené nabídky. | Dva menší 0—6 barů, dva větší 0—10 barů. |
Manometry jsou mosazné, takže vzhledově modely lokomotiv okrášlují. Třináctimilimetrové manometry jsou nádherné, musíme si ovšem při jejich použití uvědomit, že stárnoucí a tudíž slábnoucí zrak nás velkých dětí může mít s čitelností údajů na dálku trošku problémy...
Manometru průměru 13 mm na lokomotivě »U«. | Manometr průměru 13 mm na lokomotivě Mallet |
Začátečnická lokomotiva s manometrem průměru 13 mm. | Velikostní srovnání anglických manometrů. |
Manometry jsou nově v ceníku jako samostatná položka. Na skladě jsou dvě velikosti pro živé parní modely velikosti 1 a 2 s rozsahem 0—6 barů. Dále dvě větší velikosti pro modely 5 a 7 s rozsahem 0—10 barů.