Sestavil Jiří Kůt.
Dostal jsem do rukou dvě stavebnice vagónů jednodušší konstrukce od nám již dobře známé firmy Regner, které jsou vyráběné a dodávané jako doplňkový sortiment k jejím začátečnickým modelům parních lokomotiv na živou páru řady Easy line.
Jako novinku pro rok 2009 firma vyrábí šest různých verzí, a to:
-dvounápravový plošinový vůz s čely a nákladem dřeva
-dvounápravový plošinový vůz s čely a klanicemi bez nákladu
-dvounápravový vůz s podpěrami na cisternovou nádrž
-dva dvounápravové oplenové vozy pro přepravu dlouhého dřeva
-dvounápravový vůz zavřený
-dvounápravový vůz plošinový
Stavebnice je určena pro úplné začátečníky a měl by ji zvládnout každý, i méně zručný a nezkušený modelář.
Já jsem dostal k dispozici stavebnici plošinového vozu s čely a klanicemi bez nákladu a stavebnici dvou oplenových vozů se spojovací tyčí.
Známé krabice s produkty firmy Regner | Balení klanicového vozu s návodem. Foto © Jiří Kůt. | Balení oplenových vozů s návodem. Foto © Jiří Kůt. |
Modely jsou velice jednoduchého provedení, a proto stavba není nikterak náročná. Dodávány jsou v papírových krabicích a jednotlivé části jsou pečlivě zabaleny v balícím papíře. Malé součásti jako např. šroubky, osy kol, ložisková pouzdra jsou v igelitových pytlících. Vše je v krabici úhledně složeno a papírem vyztuženo, aby nedocházelo ke zbytečně volnému pohybu jednotlivých součástí. Součástí balení je návod v německém jazyce. Text je doplněn množstvím barevných fotografií, takže jazyková bariéra prakticky není problémem.
Díly základního rámu a náprav. Foto © Jiří Kůt. | Rozložené díly dvojice oplenových vozů. Foto © Jiří Kůt. |
Vložení imitave odpružení náprav. Foto © Jiří Kůt. |
Základ vozu tvoří rám, sletovaný a načerno nastříkaný výrobcem. Do něj se našroubují imitace odpružení náprav. Velikou výhodou těchto vagónů, jsou jejich ocelová a načerněná kola, která jsou elektricky izolovaná, takže je lze bez problému provozovat současně i s elektrickou trakcí. Kola se dají na hřídeli nastavit pro více rozchodových variant (45, 32 a 30 mm). Jsou dostatečně těžká, a tím pádem vozům výrazně zlepšují stabilitu a jízdní vlastnosti. Na ose jistí každé kolo dva šrouby. Připravené dvojkolí nasuneme do patřičných otvorů v rámu a zajistíme našroubováním vnějších pouzder. Je dobré pouzdra předem vyplnit vazelínou, aby vozy měly lepší jízdní vlastnosti.
Kola s pojistným červíkem. Foto © Jiří Kůt. | Smontované nápravy pro rozchod 45 mm. Foto © Jiří Kůt. |
Mazání náprav vazelínou. Foto © Jiří Kůt. | Smontovaný základní rám s nápravami. Foto © Jiří Kůt. | Možnost příčného posunu kol – změna rozchodu. Foto © Jiří Kůt. |
Posledním krokem na základu rámu je přišroubování spřáhel vozu. Každé spřáhlo je k rámu přišroubováno šroubem M3x4.
Takto smontovaný rám je identický pro všech šest variant vozů řady Easy line.
Nástavby všech vozů, s výjimkou dvounápravového s podpěrami na cisternovou nádrž jsou z dřevěné překližky, která je z kombinace břízy a olše.
Nástavbu plošinového vozu s čely a klanicemi bez nákladu tvoří základní deska, na kterou se na spodní kraje přilepí trámová výztuž. Na lepení těchto věcí jsem použil gelové vteřinové lepidlo. Gel doporučuji, protože lépe vyplňuje nerovnosti materiálu, neroztéká se a také nelepí okamžitě, má malou časovou prodlevu a tudíž se dají lepené předměty lépe dorovnat. V trámové výztuži jsou již od výrobce vyvrtané dírky, do kterých se šroubky M1,4x4mm přišroubují načerněné plechové držáky klanic a do nich se potom zasunou samotné klanice. Čela nástavby jsou ze dvou kusů, které se k sobě musí přilepit tak, aby na obou vnějších stranách bylo vidět přiznání jednotlivých dřevěných desek, které hezky zvyšují detailovost vozu. Stejné přiznání dřevěných desek je i na základní desce nástavby. Čela jsem při lepení položil na rovnou plochu a zatížil, abych měl jistotu, že se mi nijak lepením nezkroutí a nechal je tak do druhého dne. Poslední fází bylo nalepení přídržných klanic na čela. Pak už se jen jednotlivé díly do sebe zasunou a nástavba je kompletní.
Točna oplenu. Foto © Jiří Kůt. | Montáž oplenu na podlaze vozu. Foto © Jiří Kůt. |
Ještě než jsem základní desku kompletní nástavby přišrouboval k rámu vozu (čtyřmi šroubky M1,4x4mm) jsem všechny dřevěné díly natřel teplým vyjetým motorovým olejem, aby dřevo vypadalo jako starší a vagón měl tudíž realističtější podobu. Základ vagónu jsem nechal v původní černé barvě.
Klanicový vozík. Foto © Jiří Kůt. | Klanicový vozík. Foto © Jiří Kůt. | Kompletní klanicový vozík s napuštěným dřevem. Foto © Jiří Kůt. |
Nástavbu oplenových vozů tvoří pouze základní deska s přiznáním dřevěných desek, přišroubovaná k rámu opět čtyřmi šroubky M1,4x4mm.
Na ní je dvěma šroubky M1,4x4mm přišroubováno kulaté lože, které umožňuje otáčivý pohyb oplenu. Vlastní oplen je k rámu připevněn uprostřed jedním šroubem, který tvoří jeho středové ložisko. Šroub má hodně dlouhý závit, takže po dotažení byl oplen nepohyblivý je třeba ho povolit a matku zaaretovat proti samovolnému vytočení. Já jsem závit natřel opět gelovým vteřinovým lepidlem a matku dotáhnul jen do potřebné úrovně. To by snad mělo v provozu obstát.
Smontovaný oplenový vozík s napuštěným dřevem. Foto © Jiří Kůt. | dvojice spojených oplenových vozů. Foto © Jiří Kůt. |
Oplenové vozy jsou spojené dřevěnou, na koncích okovanou ojí, dodávanou již jako hotový díl. Jako u předešlé stavebnice jsem i u této všechny dřevěné části napustil teplým vyjetým olejem, který by mohl mít i dobré konzervační vlastnosti.
Myslím si, že stavebnice stoprocentně plní svůj účel a každý, kdo si jí pořídí, s ní musí být zcela spokojen. Na jednotlivých dílech není co upravovat a všechno do sebe krásně zapadá. Nejnáročnějším krokem tedy zůstává lepení dřevěných dílů. Jediné, co by se dalo snad výrobci vytknout je to, že stavebnice neobsahuje 2mm nástrčkový klíč na šestihranné hlavy šroubů M1,4x4mm, který se zase tak snadno sehnat nedá a myslím, že spoustě začátečníků to může způsobit nepříjemnosti v podobě jeho shánění. Málokterý si ho asi objedná nebo koupí ihned se stavebnicí. Tu potřebu totiž bez předešlé informace zjistí až při rozbalení krabice s jednotlivými díly, což může samotnou stavbu protáhnout o nějaký ten den či týden navíc. Nemluvě o zklamání modeláře, který se v natěšenosti na hotový model pak zoufale snaží tak malé šroubky šroubovat kleštěmi, a přitom se rozčiluje, jak se mu to nedaří, jak úmorná práce to je a že prý je to pro začátečníky...
Tyto i ostatní vozy řady Easy line se výborně hodí jako doplněk například k lokomotivě LUMBER JACK, která je k vidění nejen v prodejně Drah-servisu, ale i na většině výstav, kde se naše společnost prezentuje s mobilním předváděcím kolejištěm. Na Lumber Jacka byla už recenze napsána a k shlédnutí je na stránce Recenze živých parních modelů. Těm, kteří chtějí vstoupit do světa parního modelářství, mohu takovouto soupravu pro její jednoduchost jen doporučit. Lokomotiva s těmito vagony už tvoří hezkou a kompaktní soupravu, určenou sice především začátečníkům, ale na různých výstavách a jiných internetových stránkách jsem již viděl jejich úpravy, po nichž se tyto modely už tváří hodně dospěle. Doufám, že tento článek některým čtenářům pomůže při jejich rozhodování o pořízení takovéto soupravy a naše řady se rozšíří o dalšího parního nadšence, který propadl kouzlu a vůni páry živého parního stroje.
Foto © Roman Šiler. | Foto © Roman Šiler. | Foto © Roman Šiler. |
Foto © Roman Šiler. | Foto © Roman Šiler. |
Foto © Roman Šiler. | Foto © Roman Šiler. |
Foto © Roman Šiler. | Foto © Roman Šiler. |
Foto © Roman Šiler. | Foto © Roman Šiler. |