Hlavní předností železničních modelů na rozchodu 45 mm je jejich schopnost být do značné míry funkční. Netýká se to jen pojezdu, osvětlení a zvuků, ale i dalších prvků, jako jsou otevírací dveře či poklopy, funkční ventily a další mechanismy. U nákladních vozů jsou rozměry tak velké, že klasické přepravované materiály jdou naložit i vyložit, napustit i vypustit. A to je pak pro modeláře ráj. Mohou nejen jezdit, ale také simulovat ostatní činnosti spojené s provozem železnic.
V současnosti jsou k dispozici funkční cistery, které umožňují přepravu kapalin a nejoblíbenější (a také nejefektnější) samovýsypné vozy na přepravu uhlí, písku nebo štěrku.
Zahradní kolejiště potřebuje údržbu v docela krátkých intrvalech. Je to dáno podle ročního období zejména růstem rostlin, potom padáním listí a nakonec padáním sněhu a mrazem. Ten, kdo zvolí klasický svršek s kolejemi »podbitými« štěrkem, má možnost při údržbě tratí používat nákladní pracovní vlaky nejen pro dovoz nářadí a drobného materiálu, ale i na dovoz štěrku.
Motorová lokomotiva RhB řady Gmf 4/4 242 byla zakoupena právě proto, aby vozila vlaky s kamením. Na modelovém kolejišti samozřejmě nejideálnější tahač pracovních vlaků... |
Samovýsypné vozy jsou ve výrobním programu především firmy EPL. Funkčních vozů je k dispozici několik. Dále se podívejme na fotografie, které mohou inspirovat další zájemce.
Vlak s nákladem je na místě. Můžeme obsah vysypat. |
Po vysypání části nákladu dvěma klapkami jsou vidět kolejnice. |