Elektrická lokomotiva Eg 5 POHÉV byla v provozu na elektrické dráze Vídeň - Bratislava, respektive na stejnosměrném městském úseku v dnešní Bratislavě.
Elektrickou lokomotivu původního evid. č. 5 získal do sbírek soukromého muzea »Museumstramway Mariazell« pan Alfred Fleissner. Renovace byla provedena pod vedením firmy DRAH-servis v ústředních dílnách Dopravního podniku města Brna. Od počátku bylo rozhodnuto o uvedení vozidla do původního stavu. Změn na lokomotivě nebylo zdánlivě mnoho, ale vzhledem k naprosto nedostatečné dokumentaci nebylo jednoduché mnoho původních prvků navrhnout a znovu vyrobit. Často se postupovalo jen podle dochovaných továrních a provozních fotografií.
![]() |
Prakticky nejkvalitnější provozní fotografie lokomotivy v Bratislavských ulicích. Tento snímek pro srovnání nejlépe napoví, nakolik byla renovace úspěšná. |
Průběh renovace byl velmi zajímavý, ale pro obrazové přiblížení bude nutno nejprve naskenovat množství pouze »analogových« fotografií.
Několik následujících snímků již digitálního fotoaparátu přiblíží finální práce na lokomotivě.
![]() 19. 4. 2000 | ![]() 19. 4. 2000 | ![]() |
![]() 19. 4. 2000 | ![]() 21. 4. 2000 |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() 13. 5. 2000 | ![]() 15. 5. 2000 | ![]() 15. 5. 2000 |
Zcela mimořádným zážitkem byly zkušební jízdy dokončené lokomotivy po tramvajových kolejích. Vzhledem k charakteru vozidla a jeho účinnosti brzd byl zvolen pro zkušební jízdu traťový úsek těsně u dílen DP. Lokomotiva se tak projela na trase Královo Pole - nádraží – Řečkovice.
Jako na zavolanou probíhaly zkušební jízdy (po prodělané prohlídce) historického tramvajového vozu Technického muzea v Brně. Šlo o vůz evid. č. 57, který byl s řadovým označením CMg vyroben rovněž pro elektrickou dráhu Vídeň – Bratislava. V brněnských ulicích se tak setkaly vozy, které byly v provozu na jedné dráze, i když každé na jiném konci. V provozu se tudíž nepotkávaly (ale potkat se mohly).
Elektrická lokomotiva Eg 5 se při zkušební jízdě dostala i na vlečku v Králově Poli, takže mohla být fotografována spolu s většími sestrami (laminátky S 498).
![]() 21. 4. 2000 | ![]() 5. 5. 2000 | ![]() 5. 5. 2000 |
![]() |
29. 4. 2000 |
![]() 15. 5. 2000 | ![]() 15. 5. 2000 | ![]() 15. 5. 2000 |
![]() 13. 5. 2000 | ![]() 13. 5. 2000 | ![]() 13. 5. 2000 |
![]() 13. 5. 2000 | ![]() 13. 5. 2000 | ![]() 13. 5. 2000 |
![]() 13. 5. 2000 | ![]() 13. 5. 2000 | ![]() 13. 5. 2000 |
Elektrická lokomotiva Ganz P.O.H.É.V. Eg5 je mimořádně nádherný stroj. Potkat jej na ulici je zážitkem na celý život. Po zkouškách brzdy z řečkovického kopce jsme si ovšem uvědomili, že tento stroj je na ulici v dnešním provozu dost nebezpečný. A to velmi. Pro vysvětlení – lokomotiva nemá elektrodynamickou brzdu, mechanická zdržová brzda je ovládána podtlakově a ručně. Brzdná dráha samotné lokomotivy na svahu byla z rychlosti kolem 30 km/h desítky metrů...