Zahradní a parkové železnice —
železniční modely velkých měřítek
Co zde najdete
Následující stránky jsou určeny pro všechny zájemce o velká modelová měřítka, stavbu a provoz kolejišť (nejen) ve venkovním prostoru. Chceme seznámit blíže s uvedenou problematikou, inspirovat, poradit, nabídnout sériově nebo malosériově vyráběné modely. Sběratelům, modelářům a provozovatelům modelových železnic velkých měřítek chceme nabídnout v rámci obchodních možností také náhradní díly, popřípadě servis.
——————————— AKTUÁLNÍ INFORMACE ————————————
6. Parní Olympiáda 2017
Mezinárodní sraz modelářů 3. a 4. 6. 2017
Šestý ročník Parní Olympiády 2017 je na spadnutí. Olympiáda - ač by se zdála být svým významem vyvrcholením sezóny, jde vlastně o její zahájení. Startovní výstřel zazněl jako každoročně 1. května. Od té doby jsou všichni aktivní členové S.M.P.D. v plném víkendovém nasazení. A zdá se, že veřejnost se po zimní pauze také nemohla dočkat. Počty návštěvníků překonávají standard minulých let, což všem zainteresovaným přináší skutečnou radost.
Nově příchozí členové se postupně zacvičují, mladí chlapci se po náročném výcviku a zkouškách objevují nejen na nástupišti s autentickými kleštěmi průvodčího a replikou výpravky, ale také na tratích jako strojvedoucí. Všechny činnosti provozního personálu nikdo nebere na lehkou váhu. Dokončené a vycizelované předpisy D1 a D2 obsahují opravdu »hromadu« informací, které je nutno vstřebat a v praxi využívat. Dávno totiž nejde jen o hru s vláčky. Cestující veřejnost je také závazkem. Bezpečnostním závazkem pro celou dráhu. Je prostě holý fakt, že nic se nesmí podcenit. A k perfektnosti práce a organizace (dopravy) vede jen systém a dodržování zásad. Reprezentovaných předpisy...
Trať Parkové dráhy Brno je samozřejmě neustále vylepšována a zkrášlována. V současnosti probíhá etapa doplňování traťových návěstidel. Instalovány jsou první elektromotorické pohony výhybek. Světelná návěstidla již klepou na vrata. Rodí se projekt příhradového mostu.
|
Vagony se střechou jsou velmi populární. A tato populatita u veřejnosti stále stoupá.
Foto © Aleš Ležatka |
Přihlášení aktivní účastníci nadcházejícího ročníku Parní Olympiády se kvantitativně dostali na hranici »ubytovacích kapacit« dráhy v Olympii. Tato veskrze dobrá zpráva ovšem přináší starosti. Jak zorganizovat bezpečné ustájení modelů přes noc. Jak zorganizovat odstavování vlaků během dne. A jak zajistit pokud možno plynulý provoz standardních vlaků s cestujícími hosty z řad veřejnosti.
Nová budova skladu kolejí přinesla i novou vozovenskou kapacitu. Další navyšování běžných metrů odstavných kolejí pod střechou již bude obtížné. V nejbližší době proto bude zřejmě nutné omezit podle nějakého klíče počet zúčastněných modelů. Jestli to bude prostřednictvím zkráceného termínu uzávěrky přihlášek nebo výběrem modelů podle nějakého kvalitativního klíče – není zatím jasné. Zkrátka uvidíme.
Unikátní olomoucký autobus evid. č. 18 –levosměrné předválečné vozidlo – obdivuhodné. | Ital v cylindru – nádherný věrný model a jeho věrný strojvedoucí. | |
6. Parní Olympiáda bude důvodem pro vyvěšení praporů těchto států: Chorvatsko, Itálie, Německo, Polsko, Rakousko, Slovinsko a Velká Británie.
|
Obrazové kompozice na kolejích rotundy jsou mnohdy překvapivé. Foto © Aleš ležatka. |
|
Technické detaily modelu parního stroje jsou úchvatné.
Foto © Aleš Ležatka |