Dne 14. 6. 2008 se v obci Říčky nedaleko Brna uskutečnily obecní slavnosti spojené mimo jiné s vysvěcením obecního znaku a praporu na mši, konané pod širým nebem na fotbalovém hřišti. Po velkém úspěchu pětipalcových modelů v roce 2007 jsme byli opět požádání o postavení kolejiště a svezení především dětí v rámci slavnosti.
Pro stavbu jednoduchého oválu s výhybnou byla tentokrát vyčleněna část travnatého fotbalového hřiště. To se ukázalo z hlediska povrchu jako přijatelné. Trávník je v Říčkách velmi dobře udržovaný, povrch je rovný, i když ne vodorovný. Položení kolejí přímo do krátce střižené trávy bylo bezproblémové. Pouze sklon terénu, který je na hřišti málo postřehnutelný, poznaly obě parní lokomotivy velmi dobře.
Položeno bylo zhruba 100 metrů kolejí a pro výhybnu byly užity výhybky R3. Tráva dosahovala po hranu hlav kolejí, takže nedocházelo k drcení zelené hmoty a tím ke klouzání kol. Koleje však byly i tak preventivně ošetřeny jemným křemičitým pískem. Jako pískovač se plně osvědčil kolega Sajbrt, jako lokotraktor pro tlačení pracovního (pískovacího) vozu pak kolega Kůt.
Na postaveném oválu zažil svou první panenskou jízdu model historické lokomotivy ROCKET v měřítku 1:11, který je vyráběn japonskou firmou O.S. Model je mimorádně zdařilý, technicky velmi dokonalý, takže jeho zatopení a rozjetí nečinilo nejmenší potíže. Ve stoupání se projevila nízká adhezní hmotnost modelu, ale jinak jezdil krásně.
Pro provoz s cestujícími byly zatopeny obě brněnské parní lokomotivy. Jako osobní vozy byly použity nákladní vagonky a prototyp lavicového vozu, který je prozatím vybaven otočnými podvozky O.S.
K dispozici byla přípojka na 220 V, takže s přivezeným kompresorem bylo možno ANDPIE zatopit s použitím tlakového vzduchu a dmychavky. Tento postup je mnohem rychlejší, než užití ventilátorku na komíně. Na lokomotivách se nevyskytly žádné závady, zájem dětí, ale nakonec i dospělých byl jak jinak, než značný – takže celou akci lze hodnotit pozitivně.
Jediné co kalí představu pětipalcové dráhy v Říčkách i v roce 2009 je práce při montáži a demontáži kolejí. Ta opravdu bolí...
Dětský den |