Pan Artur Braun založil v roce 1948 malou firmu na výrobu elektrických hraček. V roce 1950 převzal obchodní práva k firmě Europa technische spielwaren a spolu s konstruktérem Ing. Guntherem Eheimem připravili do výroby první elektrický vlak ve velikosti H0. Dále vyvinuli ještě dnes známý systém modelů trolejbusů (rovněž ve velikosti H0), které byly řízeny trolejovým vedením. Tyto modely se vyráběly do roku 2000.
V roce 1952 vystavoval Artur Braun poprvé na hračkářském veletrhu v Norimberku, paleta produktů byla rozšířena o budovy a další doplňky. Firma se postupně vyprofilovala jako dodavatel modelových doplňků.
V roce 1955 začala výroby modelů lanovek (opět ve velikosti H0). V roce 1963 vzniklo jméno BRAWA (BRAun z WAiblingenu) a pro firmu se stalo vůdčím heslo »Modely s láskou k detailu«. V roce 1970 obsahuje výrobní program BRAWA již přes 800 produktů. Začíná produkce pouličního osvětlení a návěstidel. Začíná stavba nové továrny v Remshaldenu. V roce 1985 začala výroba malého psunovacího lokotraktoru, v roce 1993 to byla první velká dieselová lokomotiva, v roce 1996 první elektrická lokomotiva a v roce 1998 první parní lokomotiva, vše ve velikosti H0.
Firma je dále rozvíjena, v 90. letech začíná výroba i prvních modelů s US tématikou.
A konečně v roce 2005 firma na tradičním veletrhu v Norimberku představuje svůj nástup do světa velkých měřítek - modelem švýcarské soupravy RhB v čele s parní lokomotivou G 4/5 108. O rok později jsou jako novinky představeny další osobní, služební a nákladní vagony RhB. K tomu pěkné modely ocelových mostů.
V době postupujících potíží všech výrobců modelových železnic zůstává u firmy BRAWA hlavním tématem modelová věrnost a smysl pro detail, což v rámci nutného snižování cen neulehčuje situaci. Modelová věrnost je i hlavním mottem pro modely ve velikosti »XXL«. Pokud budeme srovnávat modely jednotlivých producentů (pro rozchod 45 mm), vychází první modely Brawa velmi dobře. Základem jsou plasty, u modelu lokomotivy pak kovový rám. Všechny plastové díly jsou precizní, mají perfektní tvar, dobře sedí na svém místě, nikde nejsou mezery nebo nerovnosti, Nejjemnější přídavné součásti (např. zábradlí) jsou z kvalitních hmot zhotovené v měřítku. Kola jsou u všech vozidel kovová, obruče nejsou chromově lesklé. Z uvedeného vyplývá, že modely nejsou připravené na tak hrubé zacházení, jako například robustní LGB. S tím je také třeba počítat při provozu - tratě by měly být provedené tak, aby nehrozilo vykolejení. Převrácení modelu by totiž nebylo pravděpodobně tak bez následků, jako jsme zvyklí u LGB.
parní lokomotiva |
|
Jak krásně to začalo, tak rychle to skončilo. Přestože modely RhB Brawa patří rozhodně k tomu nejlepšímu, co na poli velkosériových modelů zahradní železnice vzniklo, modelářskou obcí to přijato nebylo. Těžko říci, co bylo hlavní příčinou toho, že již po třech letech firma ohlásila ukončení výroby modelů velikosti G. Skladové zásoby byly rychle za citelně snížené ceny rozprodány. Ukončena byla i výroba doplňků a náhradních dílů.
Vyšší ceny modelů, mimochodem zcela adekvátní propracovanosti modelů, nejsou zřejmě v situaci stávající konkurence obchodně únosné. Velmi propracované modely nejsou navíc tak bezpečně provozovatelné, jako robustnější, byť hračkovitější modely třeba LGB. Většina modelářů, bavící se především provozováním svých zahradních kolejišť, raději koupí dvě jednodušší lokomotivy, než jednu modelově perfektní. Při pohledu z dálky detail stejně není moc vidět. A pokud jsou jednodušší stroje více provozně spolehlivější...
Škoda. Mnozí se v duchu těšili na další nový model trakčního vozidla, na nové modely vagonů. Se značkou Brawa již nepřijdou. Opravdu škoda.