Startovací sada 220V
Nákladní vlak s lokomotivou BR80
Piko

Firma Piko naskočila do vlaku jedoucího směr zahrada zatím jako poslední. Ale má se čile k světu. Těsně před vánočními svátky vyexpedovala startovací sadu s nákladním vlakem, která bude svou cenou útočit na srdce vyznavačů géčka. U provozovatelů již existujících kolejišť to bude mít s touto sadou těžké, ale pro váhající dosud nepostižené může být především nízká cena tím správným impulzem pro rozhodnutí koleje na své zahradě rozložit. A už ho máme!




 

Art. 37100 - nákladní vlak

Parní lokomotiva řady BR 80 se dvěma samovýsypnými vozy

Startovací sada je ukryta v krabici obrovských rozměrů, což samozřejmě jinak nejde. Barevné provedení je v duchu ostatních krabic programu G. Součásti setu jsou uloženy do polystyrénového výlisku. Najdeme zde mimo vozidel kruh kolejí, napájecí transformátor, regulátor, propojovací kabely a plastové spojky pro pojištění spojených kolejí.
Nutno podotknout, že vše, co se týká konstrukce, nápadně připomíná LGB. Firma Piko nešla cestou žádného novátorství - vše pěkně okopírovala. Samozřejmě – proč vymýšlet něco, což je již vymyšlené a velmi dobře funguje. Zkrátka a dobře u Pika chápou, že lít vodu do kyseliny je blbost.

Lokomotiva - základ setu



 

Parní lokomotiva řady BR 80 je modelem normálněrozchodného stroje. Model tedy zapadá do koncepce zvolené velikosti 1,5. Při podrobném zkoumání modelu je od počátku jedno jasné - cena, cena a zase cena. Všechny výlisky jsou značně zjednodušené, detaily jsou provedeny jen gravírováním, minimum dosazených součástí. Sama karoserie je příjemně matná, přičemž přirozená členitost parní lokomotivy přispívá k celkem dobrému vjemu. Popisky jsou provedny čistě.



 

Podstatně hůř vzhledově působí pojezd. Hvězdicová kola jsou jsou zjednodušená a tyčoví parního stroje je opravdu velmi hračkovité, šoupátkové rozvody jsou nekompletní a nepohyblivé. Model má hnané dvě krajní nápravy, střední náprava je hnaná jen spojnicemi. Šnekový převod motoru je stejně jako u předchozích modelů proveden tak, že koly modelu nelze naprázdno otáčet. To je principiálně nevýhodné, zejména při údržbě (čistění) kol. Zvyšuje to také opotřebení převodů v případě náhlého zastavení vlaku. Kola jsou ze stejné černěné slitiny se stejnými vlastnostmi, jako u předchozích modelů lokomotiv.




 

Mezi první a druhou nápravou jsou kolejové sběrací botky.
Model má funkční osvětlení, které svítí dobře. Model nemá vestavěný kouřový generátor, ani osvětlení kabiny strojvedoucího. Ve skříňovém kotli je připravené montážní místo na reproduktor zvukového modulu. V kabině je známá obrýlená figurka šéfa Piko. Smysl pro tento humor je ovšem potřeba ocenit kladně.



 

Model je čistě analogový, prostor pro vestavění dekodéru nebo zvukového dekodéru tu ovšem je. Firma Massoth již příslušný zvukový dekodér nabízí, přičemž dekodéry pro BR 80 jsou již v Brně na skladě.



 

Nákladní samovýsypné vozy

Jde o modely vyrobené z forem zakoupených od zkrachovalé firmy v Americe. Jde tedy o čistě americké vozidlo, byť má popisky DR. Velikost těchto nákladních vagonů je poměrně malá. Vozy jsou menší, než samovýsypné vozy podobné konstrukce z portfólia LGB. Z hlediska provedení jde o výlisek z jednoho kusu bez jakýchkoli dosazených nebo funkčních součástí. Shora se díváme jen do slepého trychtýře. Podvozky jsou z lesklého černého plastu s plastovými koly, která jsou oproti LGB tvarově trošku zjednodušena. Třmenová spřáhla mají háky na obou stranách vozu.



 

Kolejivo

Kruh kolejí je sestaven z oblouků o poloměru 600 mm, úhel kolejí je 30°. Spojky jsou stejného provedení, jako u LGB. Je tak zajištěna plná kompatibilita s LGB. Skutečná geometrie jednotlivých kolejí však není zcela přesná. Oblouk kolejnice nemá exaktně přesný poloměr zakřivení v celé své délce.

Kruh sestavíme bez problémů, ale pokud přiložíme koleje na sebe zjistíme rozdíly. V tom jsou koleje LGB naprosto perfektní. Pražcová pole jsou vyrobena z kvalitního hnědého probarveného plastu. Pražce jsou poněkud hranatější, ale vypadají pěkně. Kombinace s jinými pražcovými poli (LGB, Thiel, Lebu) je zcela bezproblémová. Hranatější tvar přináší příjemné optické rozrůznění při kombinaci na kolejišti.




 

Napájení

Prvky napájení a propojovací kabely jako by z oka LGB vypadly. Buď jde o výrobky stejného subdodavatele, jako má LGB, nebo jde o téměř nepochopitelné kopírování. Trošku tvarově odlišné jsou připojovací kabelové botky pro připojení napájecích kabelů ke kolejím. Transformátor dodává proud maximálně 1A. Zdroj »utáhne« parní lokomotivu s vagony bez problémů. Pokud na kruh postavíme analogovou lokomotivu LGB (zkoušeno s řadou V 200 bez dekodéru), lokomotiva se již jen plouží. Lokomotivy Piko (zkoušen Taurus) nejedou vůbec. Mají příliš velký odběr. Napájení startovací sady lze tedy jen těžko použít pro rozsáhlejší kolejiště.



 

Celkový dojem

Pokud startovací sada získá zbrusu nové stavitele zahradního kolejiště, je její úloha bezezbytku splněna. Co se týká lokomotivy, škoda, že je tolik zjednodušena. Doplněním kouřového generátoru a zvukového modulu model ve své užitnosti výrazně poskočí. Vylepšit rozvody parního stroje dokáže však málokdo. Ani by to nemělo smysl. Doufejme, že další lokomotivy velikosti 1,5 budou opět na trošku vyšší úrovni. Nákladní vagony je nutno brát jako krok směrem k trhu USA, kde Piko prodává hlavně stavebnice budov a doplňků.
V dalším roce (2009) má být v sortimentu G hodně zajímavých novinek. Modeláři by se měli dočkat hlavně osobních vozů (vozy Reko). Na to se můžeme jen těšit.
Startovací sety Piko jsou na skladě v Brně připravené k okamžitému odběru.


Údržba pojezdu modelu<br/>lokomotivy BR 80<br/>startovacího setu Piko

Údržba pojezdu modelu
lokomotivy BR 80
startovacího setu Piko



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :