Startovací sada 220V
Osobní vlak s lokomotivou STAINZ
LGB

Každý, komu učaruje zahradní železnice, musí nějak začít. Je samozřejmě možné skočit »do toho rovnýma nohama«, koupit kvalitní model a kilometry kolejí a podle projektu začít stavět rozsáhlé kolejiště. Takové začátky jsou však zcela vyjímečné. I zahradní modelová železnice je pro výrobce především obchod, takže takto viděno je třeba potenciálního zákazníka nějak šikovně přitáhnout. K tomu se ideálně hodí levná startovací sada...

Art. 70302 - osobní parní vlak


70302 - tovární snímek. Foto © Ernst Paul Lehmann Patentwerk.

70302 - tovární snímek. Varianta od 2013. Foto © Märklin - LGB.
 

Lokomotiva STAINZ – maskot firmy

Když pan Richter jako majitel firmy EPL v roce 1962 poslal do světa poselství, že modelovou železnici lze provozovat i na zahradě za každého počasí a narodila se tak značka LGB (Lehmann-Groß-Bahn), vzorem mu stála rakouská úzkorozchodná lokomotiva Bn2t se jménem STAINZ.
Štýrské místní dráhy pořídily u firmy KRAUSS celkem 4 takové lokomotivy, dvě z nich pak v roce 1892 pro 11 kilometrů dlouhou úzkorozchodku 760 mm z nádraží státní dráhy Preding-Wiesendorf podél říčky Stainzbach do obce Stainz. Lokomotivy č. 1 a 2 byly pojmenovány MERAN a STAINZ, byly vyrobeny v lineckém závodě s továrními čísly 2773 a 2774. Druhá lokomotiva byla v roce 1969 rekonstruována na přehřátou páru a přeřazena na Murtalbahn, kde ji dnes můžeme najít neprovozní v depu Murau, čekající na lepší finanční časy, umožňující rekonstrukci kotle (stav 2014).


Lokomotiva Stainz odstavená v depu Murau. Foto 7. 8. 2003 © Roman Šiler.

V rámci rekonstrukce byly prodlouženy vany.

O autentičnosti červených ozdobných linek se můžeme jen dohadovat.
 

Vadný válec odsoudil lokomotivu do role skrytého statisty.

Armatury kotle jsou také ve stádiu čekání na zázrak.

Provedení jména Stainz takhle určitě nevypadalo, pokud na lokomotivě vůbec kdy bylo.

Výrobní štítek KRAUSS má typický tvar.
 
Předloha pro výroční Stainz LGB - tady už je to trošku fantazijní.

Model se stal symbolem LGB, jeho bokorys je součástí loga a svou předlohu učinil světoznámou. Model byl vyroben v mnoha různých mutacích, zahrál si i na německé lokomotivy, kterým se však vzhledově jen blíží. Model byl postupně technicky vylepšován až do současnosti, kdy zákazník dostává do ruky velmi kvalitní produkt, který ho nezklame i v těch nejtěžších podmínkách. Zmodernizovanou elektroniku lze doplnit i digitálním dekodérem.
STAINZ zvolil jako svůj výroční živý parní model i pan Regner, který nejprve vyrobil limitovanou sérii, aby po úspěchu model v původním provedení zařadil na přechodnou dobu do standardní katalogové nabídky.


Výroční lokomotiva Regner po smontování (40. z 200 ks).

Živá parní lokomotiva STAINZ z výroční série na firemním kolejišti DRAH-servis.

Další živý model z nabídky Regner představuje sesterskou lokomotivu č. 1 v původním stavu.
 

Lokomotiva STAINZ je vděčným tématem i pro modely živých modelů pro rozchod 5 a 7 palců. Tady nejde o sériové výrobky - modeláři jsou superzruční mechanici a zhotovují si modely sami.


Model Stainz na rozchodu 5“ - účastník festivalu LGB v Norimberku.

Model Stainz na výročních oslavách firmy Regner v Aurachu.
 

Co startovací sada LGB obsahuje

Domů si přineseme obrovskou krabici za velmi slušnou cenu. Dalo by se říci skutečně velmi slušnou. Po otevření víka vidíme velmi hezky uspořádaná vozidla, postavičky, napájecí transformátor a regulátor, krabici kolejí, kolejové spony, kouřovou kapalinu, návody a dlaší tiskoviny. Pravda - kolejí je jen kruh, takže téměř každý je nucen dokoupit nejlépe rozšiřovací kolejové sady »nádraží a »kusá kolej«, kde najde výhybky a rovné koleje. Ale po spojení kolejí, zapojení transformátoru a připojení regulátoru ke kolejím, jedeme. Startovací sada má lokomotivu se zvukem. Jde o zjednodušený zvukový modul, který simuluje pouze výfuk páry v závislosti na rychlosti jízdy (bez možnosti pískání), ale vypadá to velkolepě. Dva dvouosé vagony s otevřenými plošinami mají otvírací zábradlí, otvírací dveře do vozu, výpravčí má pohyblivou ruku s výpravkou, průvodčí a dva cestující jsou připraveni nastoupit. Lokomotiva svítí a osvětlení se přepíná podle směru jízdy.




 

Lokomotiva je vyrobena z velmi kvalitních pružných plastů, takže je maximálně odolná. V pohodě přežije i nějaké to vykolejení a převrácení. A rozhodně snese ještě neobratnou dětskou ruku. A to je velmi důležité. Táta si plní své dětské sny, ale bez asistence potomka to jaksi není ono. Podvozek s kvalitním motorem Böhler je k neutahání. Zvukový modul je instalován do podstropní schránky s reproduktorem v kabině strojvedoucího. Figurka strojvedoucího je již na svém místě.


Parní vlak je připraven k nástupu cestujících.

Výpravčí už zdvihá ruku.

Jízdní personál komunikuje s výpravčím.
 

Model je připraven pro montáž dekodéru (Art. 55021), který se nasune přímo na kolíky elektronické desky. Dlužno ovšem podotknout, že kvůli této instalaci je potřeba celou lokomotivu prakticky rozebrat, což není vůbec jednoduché. I pro znalého modeláře je to práce na delší dobu. Při tomto rozebírání však nejvíce musíme ocenit, jak perfektně je model vyroben a jak dokonale je využit každý milimetr prostoru.


Při odjezdu je průvodčí na zadní plošině.

Kolem výpravčího projíždí poslední vagon...

A vlak vyráží na trať.
 

Mají díly startovací sady užitek i v budoucnu?

Ano. Vše, co dostáváme do ruky bude stále funkční. Koleje jsou plnohodnotné a stanou se jistě základem pro venkovní kolejiště. Kdo zváží situaci a půjde cestou niklovaných kolejí, stejně bude potřebovat pod střechou nějakou zkušební trať. I když přejdeme na digitální řízení, nic neztratíme. Lokomotivu dovybavíme dekodérem a transformátor použijeme na napájení příslušenství (osvětlení budov, apod.).
Vozidla můžeme dále vylepšovat - mimo dekodéru pro lokomotivu můžeme instalovat osvětlení do vagonů. To lze propojit kabely se zásuvkou na lokomotivě nebo vagony vybavíme kovovými koly se sběrači. Komu se nelíbí příliš »svěží« barvy - má k dispozici fixírku nebo štětec, mokré a práškové barvy a může patinovat, přebarvovat – co hrdlo ráčí. Do vagonů může osadit kvalitní figurky Preiser.


Stoupání přírodou

Mezi pestrými rostlinami nevypadá ani pestrý vlak špatně.

Stoupáme k další stanici.
 

S tou modelovostí je to ale nějaké divné

Nenechme se mýlit. Samozřejmě - lokomotiva č. 2 LGB vypadá umělohmotově a hračkovitě. Ano - je z umělé hmoty. Materiál je lesklý a na první pohled plast. Ale co tím získáváme? Dokonalou odolnost ve venkovním prostředí. Žádný jiný výrobce v Evropě ani v Americe nedělá tak dokonale odolné modely. Pro provoz za deště a ve sněhu. Schopné se bez úhony převrátit. A vydržet celé dny kroužit po kolejích. Věřte tomu - je to tak. STAINZ má rozchod 760 mm. Počítejme: 760 mm – 1:22,5 – 45 mm! Jde to dohromady? Nejde. Samozřejmě. Ale měřítko G to snese. STAINZ navíc není přesně IIm, ale něco kolem 1:19. A co dělají v Americe? Není 1:29 a 1435 mm kontra 45 mm na zahradě také blbost? Jsou na trhu modely hezčí, jsou modely dokonalejší, jsou modely k nerozeznání od skutečnosti. Ale jsou to také modely drahé nebo z mnohem méně kvalitních hmot, jsou také modely k nezaplacení – a hlavně – nejsou nikdy tak dobře odolné jako LGB. A pokud se podíváme detailně, co STAINZ znázorňuje, dojdeme k závěru, že je to velmi věrný model. Jen trošku (hodně) plastový. Takže přátelé - komu to vadí (štětec - a jedem...).


Podzimní zahrada má už hnědé odstíny.

Supící vláček je romantika sama.

A už je vidět hradlo a pobočné depo.
 

Ještě projedeme zhlaví.

 


Srovnání s modelem jakoby německé 99 4604 (výroční model LGB).
 

Barevná modifikace startsetu od roku 2013

Zelená se asi okoukala

V rámci výroby různých barevných mutací modelů sáhla firma Märklin v roce 2013 i na startovací sadu. Parní lokomotiva se oděla do červeného hávu, stejně tak i osobní vozy, jejichž podokenní část je stejně červená. Hodnocení tohoto kroku je obtížné. Zelený Stainz je klasika daná předlohou. Nové červené zbarvení splývá s červeným spodkem lokomotivy. Opticky se proto jeví hlavně budka strojvedoucího trošku jinak.
Stejně barevné vagony působí méně cirkusově, liší se pouze označením vozových tříd (1./2. a 2./2.). Je ale otázka, zda právě děti, pro které jsou zejména tyto sety určeny, větší barevnost nepreferují.
Nicméně samotné modely na své kvalitě nic neztrácejí. Nadále zůstává jejich velká cenová výhodnost. A to je důležité.


Foto 20. 6. 2014 © Roman Šiler.

Foto 20. 6. 2014 © Roman Šiler.
 
Foto 20. 6. 2014 © Roman Šiler.

A co na závěr

Startovací sady osobního a nákladního vlaku jsou trvale na skladě v Brně. Na požádání instalujeme do lokomotivy i digitální dekodér. Ceník zašleme na požádání elektronickou poštou ve formě souboru PDF.

digitalizace modelu<br/>• LGB – lokomotiva Stainz •<br/>návod na montáž dekodéru

digitalizace modelu
• LGB – lokomotiva Stainz •
návod na montáž dekodéru

 <br/>Přehled zboží vedeného na skladě v Brně


Přehled zboží vedeného na skladě v Brně



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :