Modely s parním pohonem
Recenze modelů

Kouzlo páry

přežívá v srdcích každého milovníka železnic, ať již skutečných nebo modelových. Velká měřítka umožňují vyrobit modely se skutečným pohonem parním strojem. Těmto modelům můžeme říkat »pravé«, »skutečné« nebo »živé« (dle zavedených termínů »Echtdampf« z němčiny nebo »Live steam« z angličtiny). Existují modely s funkčními strojky ve velikosti »N« a »H0«, v Anglii je ve velikosti »H0« průmyslově vyráběn funkční model parní lokomotivy, modeláři staví hezké modely ve velikosti »0« (1:45), ale drtivá většina ostatních je v měřítku »I« (1:32) nebo »IIm« (1:22,5), případně 1:29 nebo 1:19, vše na rozchodu 45 mm. Další kategorí jsou pak modely na rozchodu 5" (127 mm) nebo 7 1/4" (184 mm) stavěné v měřítku vyplývajícího z poměru skutečného rozchodu se zvoleným modelovým. Těmto modelům je věnován samostatný oddíl.
Parní modely jsou nabízeny buď kompletní (připravené k jízdě) nebo jako stavebnice.

Živé parní lokomotivy firmy Regner na zahradním kolejišti v Brně. Vidíme model rakousko-uherské řady U, tramvajovou lokomotivu a německý stroj 99211. Typickým prvkem a poznávacím znamením živých parních modelů obecně je manometr, který je vidět zpravidla v kabině lokomotivy. Pokud se model vůči modeláři za provozu otáčí, stojí za to namontovat druhý manometr otočený na opačnou stranu - hodně totiž vypovídá o momentálních dějích v kotli a v parním stroji.

Stavebnice jsou jednak cenově dostupnější a jednak seznamují modeláře daleko lépe s funkcí modelu, z čehož vyplývá následná větší schopnost model provozovat. Provoz modelu je totiž kapitola sama pro sebe. Kdo očekává, že s parním modelem bude »drandit« po kolejišti stejně bravurně, jako s modely na elektrický pohon, ten ať si takový model nepořizuje. Zájemci o živé parní modely musí přistoupit na filozofii, že je vůbec zázrak, že tak malý model jede na skutečnou páru. Počítá s dlouhou přípravou modelu na ježdění a počítá s úplným podřízením režimu kolejiště právě provozovanému parnímu modelu.

Jedna s nejlepších firem, zabývající se výrobou živých parních modelů, je německá firma Regner. V nabídce jsou nejen železniční modely, ale i silniční traktory, lokomobily a parní stroje jako takové. Vhodné třeba k pohonu modelů lodí. Firma DRAH-servis všechny tyto modely dováží, rovněž tak komponenty pro vlastní stavbu a náhradní díly pro provoz modelů. V předváděcím centru jsou k dispozici převáděcí modely a dost provozních zkušeností.
Ale abychom nebyli nepoctiví, musíme uvést, že výrobců je více.

Přehled průmyslových výrobců

Malosériové modely vyrábí mimo firmu Regner i další německá firma Reppingen (nabízí nejen hotové modely, ale i stavebnice), německá firma Piecewski, anglická firma Roundhouse, americko-kanadská firma Wilesco, japonská Aster, americká Accucraft, živé parní modely nabízí i velkovýrobce Märklin (velikost I), zakázkový australský výrobce Argyle, a další.

Na následujících stránkách se budeme věnovat modelům velikosti IIm nebo podobných (pokojových) měřítek, jejich stavbě a provozu. Rovněž se budeme snažit recenzemi přiblížit některé modely v provozní praxi.

Regner - Dampftechnik<br/>Technika stavebnic modelů Regner<br/>Lokomotivy, stacionární stroje, lokomobily, traktory

Regner - Dampftechnik
Technika stavebnic modelů Regner
Lokomotivy, stacionární stroje, lokomobily, traktory

 <br/>Provoz živých parních modelů


Provoz živých parních modelů

<br/>Recenze živých parních modelů


Recenze živých parních modelů

<br/>Manometry pro živé parní modely


Manometry pro živé parní modely



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :