Text sestavil Roman Šiler, fotografie pořídil Tomáš Randýsek a Jiří Polák. Poslední editace 11. 10. 2011.
Podruhé se setkání zahradních modelářů konalo až na podzim. Důvod je celkem prostý — na začátku léta se konal sraz v Křenovicích, po celé léto jsme měli hodně starostí s provozem a výstavbou Parkové dráhy. Na "dvojky" zbyl čas až po ukončení sezóny.
Ještě víkend před srazem byl poslední provozní víkend v Olympii. Panovalo fantastické počasí, účast byla rekordní. Nic však netrvá věčně, v počasí musel nastat zlom, což se den před srazem skutečně stalo. Nádherné teplé slunečné byly vystřídány deštěm a ochlazením.
Několik týdnů před srazen bylo rozhodnuto o přebudování dlouhého mostu mezi stanicemi Susch a Potůčkov. A po vyrobení ocelové konstrukce jen dva týdny před srazem bylo rozhodnuto o jeho vlastní instalaci. Nový most je od dvorního dodavatele podobných staveb — od firmy ASY model.
![]() Autor mostu obhlíží své dílo. | ![]() Dokumentace mostu s vlaky je nutná. |
Na snesení starého mostu, zemní práce, na instalaci nového mostu a na patřičnou úpravu jeho předpolí a související úpravy obou nádraží zbylo nakonec jen proklatě málo času. Naštěstí drtivá většina prací se odehrála ještě za zmíněného krásného počasí. Dokončování kolejového propojení a záverečné dokrášlovací operace se bohužel odehrály již za deště. A jak je dobrým zvykem, pan Chudoba končil se spárovánim pískovcových staveb ještě několik minut před příchodem prvních návštěvníků v sobotu.
![]() Vlak RhB se na mostě vyjímá impozantně. | ![]() Zejména pokud je vlak dost dlouhý. |
Z hlediska modelů nebylo vcelku co představovat. Snad jen motorový vůz RhB řady ABe 4/4 evid. č. 31, který je po několika letech opět k dispozici v červeném provední.
![]() |
Modely jako zmoklé slepice. |
Novinky na kolejišti však byly vícenásobné. Především byly postaveny další krátké tunely, které řeší problém průjezdu vlaků prostory s hustou »zástavbou« rostlin. Jeden tunel je vedle spirálního viaduktu a jeden na trati mezi Zababovem a stanicí Susch. Super most o délce 8 metrů nahradil po letech skládaný ocelový most, který byl sice funkční, ale měl nevyhovující směrování a sklon. Rovněž estetické hledisko hrálo svou úlohu. Změnu doznal i ocelový most ve tvaru "S" na původní trati vedle jezera. U něj byl největším problémem prostorový konflikt s rostoucí borovicí. Ta svou neochvějnou silou růstem se zvětšujícího kmene posouvala most tak, že přestal být sjízdný. Most byl přesazen do nové polohy. A to i výškově, takže vlaky nebudou muset překonávat velký sklon trati těsně u nádraží Susch. Bohužel se nepodařilo dokončit plánovaná předpolí mostu v nové poloze, takže trať kolem jezera zprovozněna nebyla.
![]() Od jezera most ani tak nevynikne. | ![]() »Služebně« nejstarší most Pola ještě funguje. |
Výhoda chladného vzduchu spočívá ve větších kouřových efektech u živých parních lokomotiv. A to opravdu zafungovalo. Nebe bylo zpočátku pošmourné, kolem poledne však dokonce vysvitlo sluníčko. Následovaly ovšem také přeháňky, dokonce takové něžné krupobití, takže modelvedoucí si užili všeho.
![]() Klubový meteorolog se skrývá před kroupami. | ![]() Bílé hrášky v trávě. Naštěstí jen na chvilku. | ![]() Jezdí se i za deště. |
![]() Mokrý, ale šťastný. | ![]() Ono to funguje! |
![]() To by v tom byl čert, abych na to nepřišel... | ![]() Mám tam dost tlaku? |
Pro aktivní účastníky bylo připraveno dostatek občerstvení (nějaký ten chlebíček, doutníček, meruňkovička, čajíček, vínečko, atd., atp.), prostoru na kolejích bylo dost, takže nikdo neměl nouzi.
![]() Motorová lokomotiva jede pomoci klouzajícímu vlaku. | ![]() Dieselová přípřež do kopce v oblouku. | ![]() Přípřež se musí odstavit. |
Členové S. M. P. D. houfně před západem slunce našli útočiště v domě, kde byla zahájena premiérově topná sezóna. Po setmění bylo podniknuto ještě několik nočních jízd, aby pak bylo definitivně konstatováno, že se zkřehnutýma rukama nelze nic kloudného podnikat.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Elektrický předváděcí provoz byl zajišťován soupravami RhB. Byl vytvořen grafikon, který reprezentoval 10 minut modelového provozu. Mezi elektrickými vlaky se později začaly prohánět i živé parní lokomotivy.
![]() Tak jdeme na plnění. | ![]() To se takle nastrčí bomba a ... |
![]() Žabí perspektiva na Potůčkově. | ![]() Horní Lipová s dlouhými vlaky. | ![]() K odjezdu připraveny. |
Samozřejmě se zátěží vždy několika vagonků. Úžasné efekty bylo vidět při průjezdech tunely. Vysrážená pára vyfukovaná z komína stoupala z ústí tunelu ještě několik vteřin po průjezdu lokomotivy. Efekt byl násobný v případě pískáni. Nic hezčího jsme si nemohli přát.
![]() | ![]() Tak si jen tak písknu. | ![]() |
![]() Přetlakový ventil v činnosti. | ![]() Pára předjíždí elektriku na stanici Potůčkov. |
![]() | ![]() No - baterky jsou na baterky - nejedeme. |
Sraz – setkání – je odvozeno od slova DEBATOVAT. To se samozřejmě také musí. Je to pevnou součástí programu.
![]() Okud kam ten nový most vede se musí pořádně vysvětlit. | ![]() Kakadu to po nějaký čas kontroloval. |
![]() Debatní kroužek starších. | ![]() Debatní kroužek mladších. |
Zda bude Sraz bláznů v Brně již definitivně posunut do poprázdninového období, lze těžko odhadnout. V roce 2012 nás však čeká slavnostní otevření parkové dráhy v Olympii v plném rozsahu. Logicky lze těžko očekávat volný prostor pro akci na zahradní železnici dříve, než v závěru sezóny.
![]() Model na přejezdu a poctivě čekající chodci. | ![]() Kochání se vlakem na mostě. |
![]() | »Srazy bláznů« |
![]() | »Srazy bláznů« |
![]() | »Srazy bláznů« |
![]() | »Srazy bláznů« |
![]() | »Srazy bláznů« |